שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » נוחרים? כך מטפלים בדום נשימה בשינה
חוזרים לנשום
אנשים רבים סובלים מנחירות חזקות ולהפסקות נשימה עד 50 פעמים בשעה כך שאינם מצליחים להשיג שינה איכותית. הפתרונות: משינוי תנוחת השינה, התקני פה ועד ניתוח
הפרעות שינה | צילום: Yuriy Golub, שאטרסטוק

הנחירות מטרידות אתכם? ייתכן שהן ביטוי לבעיה רפואית אמיתית ואפילו חמורה – דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea (OSA. מדובר באבחנה רפואית איתה מתמודדים ישראלים רבים אשר גורמת לאנשים להפסקות נשימה רגעיות מספר רב של פעמים במהלך השינה. במקרים החמורים יותר, מדובר על הפסקת נשימה של לפחות 10 שניות המתרחשת כמעט מדי דקה.

הנזקים – מישנוניות ועד אימפוטנציה: הנחירות הן סימן מובהק של הסובלים מדום נשימה בשינה וכמעט כולם נוחרים בלילה, אך עם זאת יש אחרים שנוחרים בלי קשר לתופעה. נחרנות כשלעצמה איננה הפרעה רפואית, כי אם חברתית בלבד. תסמינים נוספים שיכולים להדליק נורה אדומה הם: עייפות וישנוניות במהלך היום, דיכאון וחרדות, קשיי ריכוז, כאבי ראש בשעות הבוקר, גרון יבש (כתוצאה מהנשימה האינטנסיבית דרך הפה בשינה), עצבנות ואצל חלק מהגברים התופעה יכולה להביא לאימפוטנציה ולחוסר עניין במין.

יותר גברים, יותר מבוגרים: דום נשימה בשינה נפוצה יותר אצל מבוגרים מעל גיל 40, ובאופן כללי נפוצה יותר אצל גברים, 4% מהגברים ו-2% מהנשים סובלים מהתופעה. גורם סיכון נוסף הוא השמנת יתר, רקמות השומן העודפות באזור הצוואר יכולות לחסום את הרקמות הרכות ושרירי הצוואר ולגרום לקשיי נשימה. גם צריכה מוגברת של אלכוהול או תרופות הרגעה וכדורי שינה נכללים ברשימת גורמי הסיכון.

אם אתם מתמודדים עם דום נשימה בשינה, חשוב מאוד לפנות לטיפול כדי להעניק לעצמכם איכות חיים טובה בהרבה, וגם על מנת למנוע מצבים מסוכנים כמו התקפי לב ושבץ מוחי המקושרים לתופעה בשל המאמץ הנוסף שנדרש ממערכת הדם כדי להחזיר את הנשימה לתיקונה, דום הנשימה אף מקושר לסיכון לתאונות דרכים עקב הישנוניות.

איך מטפלים? הטיפול מתחיל באבחון הבעיה, וזה מתרחש בבדיקת שינה ביתית או במעבדת שינה. במהלך הבדיקה מנוטרות הפסקות הנשימה בשינה, ומהנתונים מסיקים אם האדם סובל מהתופעה וכן באיזו חומרה:

  • מתון: עד 15 אירועי דום נשימה בשעה (מלא או חלקי).
  • בינוני: עד 30 אירועי דום נשימה בשעה.
  • חמור: יותר מ-30 אירועי דום נשימה בשעה.

חומרת המצב תנחה את הרופא המטפל להמליץ על דרך הטיפול המועדפת, כאשר באופן כללי מאוד אלו אפשרויות הטיפול הקיימות כיום:

תנוחת שינה – יש להימנע ככל הניתן משכיבה על הגב אשר מגבירה את הבעיה. מומלץ לנסות לישון על הצד וכך להפחית את הסיכון לדום נשימה בשינה. אפשר לשים כרית בין הירכיים, ומומלץ גם להגביה את הראש עם כרית. כל הפעולות האלה מטרתן למנוע קריסה של שרירי הצוואר וחסימת צינור האוויר.

ירידה במשקל – פעמים רבות, כאשר מדובר על מקרים קלים עד בינוניים, הפחתה במשקל תוכל לאפשר מעבר אוויר טוב יותר ולהפחית את מספר אירועי דום הנשימה בלילה ואת רווי החמצן בדם.

התקני פה – זהו טיפול של ממש, הניתן באמצעות רופא השיניים. התקן הפה הוא מכשיר נשלף המורכב בדרך כלל משני סדים המותאמים לשתי הלסתות של המטופל. רוב ההתקנים מקדמים את הלסת התחתונה. בעקבות קידום הלסת התחתונה, גם הלשון נמשכת קדימה, וכך החסימה של הלוע על ידי בסיס הלשון מופחתת. קידום הלסת התחתונה גם מיצבת את השרירים של הלוע והגרון (האורו-פרינקס), וכך התמוטטות של דרכי האוויר העליונות נמנעת במידה רבה.

חשוב לציין שהטיפול הזה מחייב את המטופל להרכיב או להניח את ההתקן מדי לילה, אך התמורה בהחלט שווה את זה. טיפול זה מיועד לסובלים מדום נשימה בדרגה קלה עד בינונית, או לכאלה שסובלים מדרגה חמורה אך לא הצליחו להסתגל למכשירCPAP (ראו פירוט בהמשך),וכן כתוספת לניתוחים שלא הביאו לתוצאות רצויות. היעילות של ההתקנים האוראליים משתווה ואף עולה על היעילות של ניתוחים מסוימים (כמו ניתוחים בלייזר או גלי רדיו) המיועדים לפתוח את דרכי האוויר.

מכשיר CPAP (Continuous Positive Air Pressure) – זהו מדחס שמחובר באמצעות צינור למסכה המזרימה אוויר בלחץ חיובי למערכת הנשימה של המטופל. השימוש במכשיר מיועד בדרך כלל למקרים החמורים יותר של דום נשימה בשינה. הטיפול הזה אמנם מאוד יעיל, אך ההיענות של ושיתוף הפעולה המטופלים עשויים להיות נמוכים. מטופלים רבים פונים לרופאי השיניים במטרה לנסות את התקני הפה לאחר שהתייאשו משימוש ב-CPAP.

ניתוח – אצל מומחים בכירורגיית אף אוזן גרון רק במקרים קשים ולאחר כישלון האמצעים האחרים.


פרופ' אפרים וינוקור אחראי על תחומי כאבי פנים, הפרעות במנגנון הלעיסה והפרעות שינה דנטלית ברשת מרפאות כללית סמייל

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. זה תמיד מתחיל בנחירות, כמו שהיה אצל בעלי.
    אנשים חושבים שנחירות זה כלום, אבל זה באמת צרה צרורה.
    חוצמזה – הטיפול צריך להיות טבעי לגמרי, בלי מכשירים ובטח בלי ניתוחים, וגם ללא תרופות.
    אצל בעלי היתה בעיה חמורה של נחירות ואחרי כמה שנים גםהיה דום נשימה בשינה, נורא מבהיל.
    הוא מצא ש יש תרגול נשימתי שמטפל בשורש הבעיה, וצריך לתרגל עם סבלנות רבה, זה לא הוקוס פוקוס.
    זה עשה שינוי משמעותי, עכשיו לא שומעים כלום כשהוא ישן (אלא אם הוא אוכל ארוחה ענקית קודם, למשל ביום שישי, ואז יש נחירות חזקות, אבל הוא שם לב לזה יותר ויותר).
    תעשו גוגל על טיפול טבעי בנחירות, ותגיעו לנשימה בריאה. שווה כל דקה וכל שקל, וזה גם פחות יקר מכל מיני עאלק טיפולים אחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים