שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "נקבל 11 מנדטים; חשש לבחירות חמישיות"
יו"ר סיעת ש"ס ל'בחזית'
ח"כ מיכאל מלכיאלי בראיון מיוחד מסכם מערכת בחירות סוערת, מציב יעדים לקדנציה הבאה ותוקף: "אנחנו וליברמן זה העגלה המלאה מול המריצה הרעועה והעלובה"
השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי | צילום: אתר הכנסת

אחד הכוחות הצעירים והרעננים בהם התברכה סיעת ש"ס הוא ללא ספק חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי לשעבר סגן ראש עיריית ירושלים וכיום יו"ר סיעת ש"ס בכנסת וחבר בוועדות החשובות במשכן ובהן החוץ והביטחון וחוקה. בכהונתו כח"כ הצליח ח"כ מלכיאלי עד כה להטביע חותם בכל הקשור למאבקים שהוביל למען האוכלוסיות המוחלשות וצביונה היהודי והמסורתי של מדינת ישראל.

את ח"כ מלכיאלי שמעבר להיותו ממונה על 'מטה ירושלים' של התנועה משמש גם כחבר ב'מטה הרבנים', אנחנו תופסים כשהוא מתזז בין חוג בית למשנהו, בין כנס רבנים אחד לשני, כאשר בצל מגבלות הריחוק החברתי שגדע את המחזות אליהם הורגלנו לאורך שנים, את אולמות הענק המפוצצים בקהל משולהב שמריע לקול קריאותיהם הנלהבות של רבני מועצת חכמי התורה, ואת הכינוסים בערים והפריפריה, עושים מה שאפשר כדי 'לגשר על הפערים' המתבקשים לאור המצב.

אנחנו מבקשים להתעדכן ולשמוע על אופי הפעילות להרחבת מעגל המצביעים למפלגה אותה ייסד מרן רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, שבמערכת הבחירות הנוכחית לבש צביון אחר ובלתי מוכר בדברי ימי התנועה.

מיכאל מלכיאלי | צילום: מנדי הכטמן, חיים טויטו

"נכון מאוד. התמונה שאתה מציג היתה נכונה עד לשבוע שעבר אז נכנסו לתוקפם הקלות נוספות במסגרת כללי הריחוק החברתי שאפשרו לקיים כינוסים המוניים יותר, אמנם לא בסדרי הגודל אליהם הורגלנו אך בהחלט היה בכך כדי לתרום לאווירה".

"רק בשבוע שעבר עשינו כנס גדול מאוד בהשתתפות 200 רבני קהילות ובראשות זקני ומאורי הדור מועצת חכמי התורה שקראו יחדיו לציבור להצביע ש"ס. זו היתה העצרת המרכזית של מערכת הבחירות הנוכחית".

"נכון, זה לא מה שהכרנו כנסים בארנה, בנייני האומה וכו' בגלל המצב צמצמנו את זה לרבנים ואכן שיא המעמד היה כאשר נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן פרץ בבכי כאשר שרר שקט שניתן היה לחתוך אותו עם מסור באולם. ואכן מערכת הבחירות הנוכחית לא פשוטה ואנחנו נערכים בכל הכח".

הציבור החרדי עבר שנה לא פשוטה של הסתה, פילוג ושנאה, האווירה העוינת מורגשת גם במסגרת העשייה הפרלמנטרית, בוועדות, במסדרונות הכנסת או במסגרת שיתופי פעולה שאתה מנסה לקדם עם ח"כים אחרים בכנסת?

"קשה להתעלם מהאווירה, יש אווירה עוינת והנדוס תודעתי של הציבור הכללי נגד הציבור החרדי, אנחנו נדרשים להתמודד עם זה אם בתוך הכנסת אם מחוצה לה, אנחנו לא רוצים מלחמת אחים".

"קח כדוגמה את הסיפור של האוטובוס עם החרדי שהיה בדרכו לעבודה ואזרח חילוני ירק לו פנים והכה אותו, זה בסה"כ תוצאה של הסתה שלמרבה הכאב מגיעים מאנשי ציבור".

גם לפני הקורונה תמיד ידענו שלא כל דבר אנחנו יכולים לעשות, אך מצד שני העובדה שאתה נמצא בעמדה זה מחייב אותנו כנציגי הציבור ושלוחיו

"לצערינו קיימת איפה ואיפה גם בסיקור של ההסתה וכן בכל המערך הזה. זה העבודה שלנו לתמרן בין היותנו כבשה בין שבעים זאבים ואין לנו צ'אנס להפסיד במאבק הזה".

ישנם רגעים שאתה כנציג ציבור מבין שהכח שנתון בידכם מוגבל?

"זה לא ענין של כח, אמנם יש מושג של מגבלה בכח וצריך להכיר אותה אבל התמונה היום היא ההסתה שקיימת נגד הציבור החרדי וצריך לדעת את זה".

אוקיי, ואת 'המגבלה' הזאת חוויתם על בשרכם לאורך השנה האחרונה עם הביקורת הפנים מגזרית על פעילות הנציגים בזמן הקורונה?

"גם לפני הקורונה תמיד ידענו שלא כל דבר אנחנו יכולים לעשות, אך מצד שני העובדה שאתה נמצא בעמדה זה מחייב אותנו כנציגי הציבור ושלוחיו, בסוף הציבור לא עושה לנו הנחות, הוא רוצה עשייה ובזה אנחנו משתדלים לא לאכזב".

"ליברמן זה מריצה רעועה ועלובה"

מלכיאלי משיב בראיון להאשמות של גנץ כי דרעי הפר את התחייבותו לערוב לרוטציה: "לא הגענו עדיין למועד הזה. אך גנץ מבחינתו הפר הסכמים וצפצף על החלטות של ועדת השרים מה שח"כים אחרים לא העזו לעשות, אז טול קורה מבין עיניך לפני שאתה בא אלינו בטענות".

מלכיאלי בכנס בחירות | צילום: דוברות

הוא תוקף את שר הביטחון שתקע את חוק הגיוס: "בני גנץ נכנס למערכת הפוליטית עם האג'נדות שלו, הוא נוהל על ידי אנשים שהובילו אותו לאינטרסים שלהם, ידענו את זה בזמן אמת והיום ראינו את זה במציאות. הוא העניק הבטחות שהוא לא עמד בהם, הפק הסכמים ולכן הוא נראה היום איך שהוא נראה, ממועמד לראשות הממשלה הוא הפך לאדם שנמצא על סף אחוז החסימה. אני לא שמח לאדו אבל זה כרגע הנתון."

יש מצב לשיתוף פעולה כזה או אחר עם לפיד אחרי הבחירות, עם נתעלם לרגע מהתבטאויותיו ביומיים האחרונים, הרי שבניגוד לסבבים הקודמים, הבן אדם ישב כמו דג במשך מערכת בחירות שלמה, התעלה על עצמו בלא מעט הזדמנויות בהם היתה לו הזדמנות לכאורה לגרוף קופה כשהוא מפקיר את הזירה לליברמן, הבנאדם התבגר…?

"למה אתה חושב שהוא התבגר ושינה תדמית? כי כך יועצי התקשורת הורו לו לנהוג? בן אדם שמשנה אסטרטגיה מדי יום הוא לא בן אדם יציב. אין לנו אמון באיש הזה וללא קשר האיש הזה אינו ראוי לכהן כראש ממשלה. מקומו הטבעי הוא באופוזיציה".

בסוף, לפנינו 2 מפלגות שחרטו על דגלן את הפגיעה בחרדים, אנחנו רגילים לראות כי כאשר שני מפלגות חולקות אג'נדה, התפצלות הקולות מתורגמת בקלפי, אצל לפיד וליברמן למרבה ההפתעה,  אנחנו דווקא רואים עלייה עקבית של שניהם יחד במספר המנדטים, יש משהו בציבור החרדי שמצריך חשבון נפש לשאול למה השנאה היא כ"כ גדולה?

"אחלק את התשובה לשניים. חשבון נפש זה דבר מבורך. כל לילה בטרם עלותי על יצועי אני עורך עם עצמי חשבון נפש". 

גנץ מבחינתו הפר הסכמים וצפצף על החלטות של ועדת השרים מה שח"כים אחרים לא העזו לעשות, אז טול קורה מבין עיניך לפני שאתה בא אלינו בטענות

"ההבדלים בין ליברמן ללפיד הם כך, ליברמן, כל מה שהוא עושה זה בגלל שאנחנו קרובים לנתניהו, ברגע שנתנתק מנתניהו הוא יעזוב אותנו, השנאה שלו לנתניהו העבירה אותו על דעתו, מצד שני לפיד שינק שנאת חרדים בבית הוריו זה סיפור אחר לגמרי. כשכיהן כשר אוצר הוא הזיק שלנו בצורה אמיתית, עד היום אנחנו עסוקים בלתקן את מה שהוא עולל לנו באותם ימים".

מיכאל מלכיאלי | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

"אנחנו מול ליברמן זה העגלה המלאה מול המריצה הרעועה והעלובה, ובזה העימות שיש לנו מולו. הדבר אחד שמטריד אותי מליברמן, זה העובדה שיש עדיין אנשים שמצביעים לבן אדם שאין לו שום דבר חוץ משנאה ועל זה כואב הלב".

"כל יום חושב מה הגר"ע יוסף היה רוצה מאיתנו"

בראיון ל'בחזית' מסכם מלכיאלי את כהונתו בכנסת עד כה: "הגשתי ביום הראשון של הכנסת הקודמת עשרות הצעות חוק כאשר בסיעתא דשמיא הצלחתי להעביר 4 חוקים שנכנסו לספר החוקים של מדינת ישראל, כינו אותי בשיאן החקיקה והנוכחות במשכן. אני כל יום חושב מה הגר"ע יוסף זצ"ל היה רוצה מאיתנו נציגיו בכנסת שנעשה לטובת הציבור ואנחנו מנסים לפעול בהתאם".

"ארבעת החוקים הם: 1. 'חוק הגיבורים' שמסייע כלכלית למשפחות של אנשים שנפטרו במהלך עזרה וסיוע שהעניקו לאחרים כמו לדוגמה מוטי בן שבת ז"ל שנהרג במהלך ניסיון חילוץ משפחה שנתקעה ברכבה בשיטפונות בנהרייה. 2. 'חוק הפקס' שמחייב כל משרד ממשלתי שיהיה לו גם פקס ולא רק מייל, בעוד העולם מתקדם הרי שהציבור החרדי נותר מאחור וחייבים היו גם לתת על כך את הדעת באמצעות חקיקה. 3. איסור עיקול כספי ביטוח רפואי על ידי צד שלישי, החרגנו את זה מהחוק. 3. 'חוק הטוטלוס', שמחייב את חברות הביטוח להעביר את התשלומים הישר לחשבון הבנק של הלקוח ולא באמצעות שליחת המחאה בדואר שהיווה בסיס לבעיות שהתעוררו כמו תאריך שעבר ועיכובי יתר שהצריכו להגיש בקשה מחדש והפך למסורבל ביותר".

הצעת חוק נוספת שהתחלתי לקדם הוא נגד הרביות על קנסות בכביש 6, מאפייה הכי גדולה בשוק זה הריביות שלהם

"הדברים הללו בשבילי זה פאר העשייה להביא חוקים טובים למען המשפחות החלשות ועולם התורה ואני מקווה להמשיך בע"ה בכוחות חזקים שכן כאשר יהיה כח גדול יותר נוכל לפעול בהתאם. אגב, יש חוק נוסף שהועבר לבינתיים רק בקריאה טרומית, 'החמרת ענישה לעוקצי קשישים', כאשר עד היום הענישה מאוד חלשה בתחום". 

ח"כ מיכאל מלכיאלי בכינוס החיזוק לעולי צרפת | צילום: באדיבות המצלם

"הצעת חוק נוספת שהתחלתי לקדם הוא נגד הרביות על קנסות בכביש 6, צריך להבין שהם מתנהלים כמו שוק אפור כאשר הם גובים עשרות אחוזים שבלתי ניתן להבין את זה. המאפייה הכי גדולה בשוק זה הריביות שלהם, בע"ה אחרי הבחירות נטפל גם בזה. 'חוק נוסף שהתחלתי לעבוד עליו זה לחייב את החברות להוסיף גם את התאריך העברי על המוצר על החותמת שמציינת את 'פג התוקף'".

מה היעדים שלך בקדנציה הבאה?

"להמשיך לשרת את עם ישראל ואת עולם התורה".

"יש סיכוי לבחירות חמישיות"

כמה מנדטים אתה מעריך שש"ס תקבל בבחירות הקרובות, אנחנו מבקשים ממנו להמר, והוא משיב בביטחון: "11".

האם אתה סבור שנמצא את עצמנו בבחירות חמישיות?

"אנחנו מאוד לא רוצים בחירות בפעם החמישית, אנחנו חושבים שזה הוצאה כספית מיותרת וצעד לא נכון. בכסף הזה ניתן היה לבנות בית חולים ולשפץ כבישים, אלא מה, אנחנו בש"ס לא מוכרים את העמדות שלנו ואנחנו עם ביבי בכל מצב. אם הציבור יהיה שאנן יש סיכוי לבחירות חמישיות ואם לא, נדע בע"ה להביא 61".

התבטאת בימים האחרונים נגד ח"כ גפני, היית מבקר אותו פעם נוספת או שזה מאחוריך?

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם יהדות התורה בכל הנושאים הקשורים לעולם התורה, תקציבי הישיבות ושאר נושאים שהם ליבת היהדות כמו חוק הגיור, גיוס ועוד… כאדם שלמד בישיבות, אני יודע שעולם התורה הספרדי נמצא היום בש"ס וכשחכם שלום קובע כי כל ספרדי באשר הוא ולא משנה היכן הוא לומד צריך להצביע ש"ס מבחינתי זה קודש קודשים ואין על כך עוררין. התבטאתי על גפני שחשב אחרת ואני שמח שהציבור הספרדי ממושמע לקול הרבנים שלו ולא בקול גפני.

אתה חושב שזו היתה מעידה בלשונו או שזה מה שהוא באמת חושב?

"אני מאוד מקווה שזו היתה רק מעידה, תלמיד ישיבה ספרדי אמון לקול רבני מועצת חכמי התורה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים