שיתוף
תגובות
יהדות » סיפור לשבת » סוד נשמתו של התינוק הקטן שידע א-ב ולא ידע לדבר
סיפור לשבת
אחרי שלוש פעמים נאלם התינוק דומייה. ימים ספורים חלפו והחיד"א היסב לסעודת ברית עם חכמי איטליה ואז גילה להם מה התרחש…
החיד"א | צילום: ויקיפדיה

בין הממתינים הרבים לתורם היו אֵם ובנה הפעוט, תינוק כבן שמונה חודשים חולה וחלוש. יחד עם מאות מבני פיזה שבאיטליה חיכו להיכנס אל השד"ר מירושלים לבקש את ברכתו.

באותן שנים סבב הגאון הקדוש רבי חיים יוסף דוד אזולאי, החיד"א (יא באדר יום פטירתו), בערי הגולה במדינות רבות. דחקם של העניים הגרים בארץ הקודש טרד את מנוחתו והוא יצא בשליחות רבני ירושלים לאסוף כספים אצל בני הגולה למען קיום היישוב היהודי בארץ הקודש.

במסגרת נדודיו הרבים הגיע החיד"א לפיזה שבאיטליה. כמו בכל מקום אליו הגיע, גם בפיזה זיהו חכמי העיר את השד"ר (-שלוחא דרבנן, תואר כבוד לשליחי החכמים מארץ הקודש שיצאו לאסוף כספים בגולה) הקדוש – שהיה שונה משאר השלוחים, הן בקומתו הרוחנית הנשגבה והן בחכמות הרבות בהן היה מלא. כמעט בכל מקום אליו הגיע נודע שמו של רבנו החיד"א כאיש עושה פלא והמונים נהרו לקבל מברכותיו.

למשל, כאשר שהה החיד"א ברוטרדם שבהולנד, פגש יהודי חסר מזל שעוניו הפך את חייו לקשים ומרים. גברו עליו רחמיו של החיד"א והוא המתיק סוד באוזנו: "קנה לך כרטיס הגרלה ותיוושע".

"איזה כרטיס לקנות?" שאל היהודי. "אֵילוּ מספרים למלא בו?"

"מה שתקנה יהיה טוב", השיב החיד"א. "לא משנה היכן תקנה ומה תכתוב".

כעבור ימים ספורים עזב החיד"א את רוטרדם והמשיך באיסוף הצדקה. אולם כעבור חודשים ספורים כשחזר לשם, מצא את היהודי שבירך כשהוא גביר גדול. הכרטיס שקנה בברכת החיד"א זכה בשנים-עשר אלף דינרי זהב…  

כאמור, בין הממתינים לשחר את פניו המתינה אישה עם בנה הפעוט, תינוק בן שמונה חודשים, שהיה חולה מאוד.

כאשר הוכנס אליו התינוק הקטן, הביט בו החיד"א ונבהל מאוד. לאחר מספר רגעים התעשת והחל ללמד את התינוק – שטרם ידע לדבר – את אותיות הא-ב. למרבה פליאתם של הנוכחים, חזר התינוק אחריו בקול רם וצלול.

לאחר שאמר החיד"א את האותיות מא' עד ת', והתינוק חזר אחריו, החל החיד"א לומר את האותיות בסדר הפוך מת' ועד א'. גם הפעם חזר אחריו התינוק על האותיות כולן.

לאחר שלוש פעמים שנשנה סדר האותיות, ישר והפוך, אמר החיד"א פסוק כלשהו. הפעם, התינוק נאלם דומייה.

הניד החיד"א בראשו לאות צער. האם, שהבינה שהחכם מירושלים אינו יכול לעזור לה, נטלה את בנה והלכה.

באותו לילה התגברה מחלתו של התינוק הקטן, והוא הסתלק לבית עולמו.

ימים ספורים חלפו והחיד"א הוזמן לברית מילה בפיזה. בסעודת הברית דיברו ביניהם מספר תלמידי חכמים על כך שמשיח צדקנו מתעכב מאוד.

"יותר ממה שחפצים אנו שיגיע המשיח", נענה החיד"א לעומתם, "הוא עצמו משתוקק וחפץ לבוא לגאול את ישראל. אלא שחטאי הדור מעכבים והוא מנוע מלבוא".

לאחר שתיקה קצרה גילה החיד"א סוד שהדהים את הנוכחים: "פה בקהילה נולד תינוק שיכול היה להיות המשיח ולגאול את ישראל, אלא שעוונות הדור גברו והוא הסתלק לפני זמן קצר" – – –

מילים אלו שפכו אור על הבהלה שנאחז החיד"א כשראה את התינוק הקטן, על האותיות שיכול היה לומר למרות שטרם ידע לדבר, ועל כך שנסתלק באותו לילה…

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים