שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » סמוטריץ' לא עדכן אפילו את הרבנים שלו
חשיפה
ל'בחזית' נודע כי סמוטריץ פוצץ את המשא ומתן עם ימינה אחרי שכבר הושגו הסכמות על קבלת 3 מקומות ועוד מועמד מוסכם • האם בנט בדרך לקמפיין אנטי חרדי?
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת | צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

ניצני רעידת האדמה שהחלה להתרגש במעוזי הציונות הדתית בלילה שבין שני לשלישי הכניסו רבים בקרב מצביעיה לתזזית שנועדה לעקוב בדריכות ולהביט בדאגה על מכשיר סייסמוגרף בניסיון לבחון האם אכן מדובר ברעשי רקע בלבד או שמא מדובר בזרמים תת קרקעיים המבשרים שהגרוע מכל עוד לפנינו.

כעבור יממה החשש לא אכזב ובראיון 'שגרתי' ל'חדשות 12' הודיע יו"ר "מפלגת הציונות הדתית" ח"כ בצלאל סמוטריץ' על פיצול ממפלגת 'ימינה' כשהוא מנמק, "בנט הוא זה שהשתנה, לא אני השתניתי".

סלע המחלוקת בין הצדדים אליבא דסמוטריץ' הוא האדישות המפתיעה שאחזה בבנט שהחליט לנצל את המצב הכלכלי הרעוע, למנף את אג'נדת מקומות עבודה ופרנסה תחילה ו"לאפסן את כל הערכים והאידיאולוגיה של הציונות הדתית לארבע שנים".

"ההפתעה וההלם מהצעד של סמוטריץ' היו גדולים ואחזו אף את סביבתו הקרובה", חושף בשיחה עם 'בחזית' גורם המקורב אליו. "ההודעה על הפיצול אחזה את כולנו בהלם, אף אחד לא העלה בדעתו כי זה הצעד לו זקוקה הציונות הדתית בימים אלו", הוא אומר.

אחד ההבדלים הבולטים בין נפתלי בנט לבצלאל סמוטריץ' לאורך שנותיהם בפוליטיקה הוא שינויי הגישה בנושאי דת. בעוד בנט אינו מהסס להתגאות בעובדה שהוא אינו נכנע ל"תכתיבים של רבנים" (עפ"ל, ז.א.), בצלאל סמוטריץ' ידוע כמי שמאמץ אורח חיים חרד"לי תורני עמוק ובניגוד לבנט, דווקא גאה בעובדה שהוא נוהג להיוועץ ברבנים מעת לעת.

"ההפתעה וההלם מהצעד של סמוטריץ' היו גדולים ואחזו אף את סביבתו הקרובה. ההודעה על הפיצול אחזה את כולנו בהלם, אף אחד לא העלה בדעתו כי זה הצעד לו זקוקה הציונות הדתית בימים אלו"

גורם המקורב לסמוטריץ'

מסתבר, כי בניגוד לתזה אותה הצליח לבנות לעצמו, הצעד הנועז של סמוטריץ' הותיר בהלם אף את רבני המפלגה ובהם ראש ישיבת בית אל הרב זלמן מלמד אשר סמוטריץ' נוהג לשאול בעצתו וליטול את ברכתו לפני כל מהלך משמעותי בשורות המפלגה.

ל'בחזית' נודע עוד, כי בצל המחלוקת בין הצדדים שנסוב סביב דרישת סמוטריץ' מבנט לזכות ל-4 שריונים בעשירייה הראשונה בעוד שבנט נאות להעניק 3 מקומות בלבד, הגיעו הצדדים להבנות על מתווה על 'מועמד פשרה' המוסכם על הצדדים כמי שישובץ בעשירייה הראשונה וימלא את המקום הרביעי אותו דרש סמוטריץ'.

עוד נודע ל'בחזית', כי במסגרת מאמצי התיווך והפשרה בין הצדדים שהתנהלו מאחורי הקלעים, הסכימו בנט וסמוטריץ' על זהות המועמד המוסכם אשר יוצב מטעמם בעשירייה הראשונה, כאשר הבנה זו אף הצליחה להניע את התהליך צעד אחד קדימה ואף גובשה רשימת המועמדים המלאה לבחירות מה שלא הותיר מקום למידת הרצינות מצד סמוטריץ', שכאמור הביע את הסכמתו למתווה האמור, "אך פתאום הכל התנפץ כאשר שמענו בתקשורת כי בנט מפקיר את ערכי הציונות הדתית", כך לדברי הגורם.

הרב אליעזר מלמד | צילום: ישיבת מרכז הרב

"סמוטריץ' טיפס על עץ מאוד גבוה באותו ראיון, ספק אם העלה בדעתו את עצמת הפיגוע שחולל בדבריו נגד מי שהיה שותפו עד לא מכבר ומי שאמור היה להמשיך ולהיות העוגן הפוליטי לשיתופי פעולה לטובת הציונות הדתית ב-4 השנים הקרובות".

האנשים הקרובים אליו ביותר הופתעו מהמהלך שבחר סמוטריץ' לחולל באמצעות ראיון בתקשורת, "מזה הרבה שנים שבצלאל סר למרותו של הרב מלמד מבית-אל ואף גדל שם כבן בית ואפילו הרבנית מלמד שהיא הבעלים של 'ערוץ 7' הופתעה מהמהלך, לאחר שכלל לא ידעו מזה שם".

על פניו נראה כי מדובר בסיטואציה שאינה פשוטה לציונות הדתית, שכן אם נחזור לבחירות מועד א' כאשר הציונות הדתית התמודדה בשני ראשים כאשר בנט 'נפל', המפלגה של סמוטריץ' שכן עברה את אחוז החסימה, הצליחה לעשות זאת על חודם של 15,000 קולות, דא עקא יכולה להיווצר הפעם סיטואציה שסמוטריץ' יתמודד בראש מפלגה שלא תעבור את אחוז החסימה.

בציונות הדתית סבורים כי סיכוייו של נפתלי בנט השתדרגו מאז ההימור האחרון שכשל, כאשר מאז הספיק לגמוע קילומטראז' לא רע בפוליטיקה החל מכהונתו כשר הביטחון ועד ניהול משבר הקורונה בגל הראשון שנזקף גם לזכותו.

"בסוף בנט הוכיח את עצמו כאיש של עשייה וזה לא מהעבר הרחוק אלא מהשנה האחרונה וזה מה שמשדרג את סיכוייו בזכות עצמו", אומרים ב'ימינה'. "בסוף בצלאל עושה טעות אסטרטגית, הוא תוקף את מי שהיה בעבר ויכול להיות שגם בעתיד, השותף שלו".

יצוין, כי בניגוד להאשמות שמפנה סמוטריץ', יש לזכור כי בנט מעולם לא בא ואמר שמה שעומד בראש מעייניו זה הציונות הדתית. "יש הבדל בין  פוליטיקאי נציג ציבור שיש כיפה סרוגה לראשו לבין פוליטיקאי נציג ציבור שרואה את עצמו כנציג של הציונות הדתית", אומר אחד הגורמים.

"בסוף צריך לזכור שבנט היה הראשון שזיהה את הקושי האקוטי באוכלוסייה החרדית ושיגר גדודים של חיילים לבני ברק לחלק מזון ומצרכים בסיסיים ולפתוח מלוניות כשרות למהדרין"

גורם בימינה

לשאלתנו, האם בנסיבות העניין, הזמירות החדשות והביקורתיות שהחלו להישמע מכיוונו של נפתלי על החרדים, מהווה מעין רוח חדשה המבשרת על האסטרטגיה שתלווה את קמפיין הבחירות של המפלגה הציונית דתית במתכונתה החדשה?

"יכול להיות, בעצם הם צריכים להמציא את עצמם מחדש בצורה כזו או אחרת", אנחנו מנסים לחדד ולהבין בזהירות הנדרשת האם על הציבור החרדי להיכנס לכוננות ספיגה והאם בצל הקו החדש אנו אמורים למצוא עצמנו במציאות בה בריתות חדשות-ישנות מהעבר מקבלות עדנה וחוזרת על עצמן, "מקווה ומתפלל שלא, נראה לי שגם נפתלי כבר למד את הלקח מהפעם הקודמת שהוא עשה דבר שהוכח כטעות חמורה".

"בסוף צריך לזכור שבנט היה הראשון שזיהה את הקושי האקוטי באוכלוסייה החרדית ושיגר גדודים של חיילים לבני ברק לחלק מזון ומצרכים בסיסיים ולפתוח מלוניות כשרות למהדרין".

פנינו לבקש את תגובת ח"כ סמוטריץ, לכשתתקבל נפרסמה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים