שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » עוד מענקים: נתניהו וכץ הציגו תוכנית כלכלית
כלכלת בחירות
התכנית שהציגו רה"מ ושר האוצר כוללת בין השאר מענק של 750 שקלים לכל מבוגר, 500 שקלים עד כל ילד עד לרביעי, מהילד החמישי ומעלה – 300 שקלים לכל ילד
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ | צילום: דוברות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הציגו הערב (ראשון) בכנסת את תוכניתם הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה, הכוללת "9 צעדים להזנקת הכלכלה בגדול", לדברי נתניהו. התכנית לא תואמה עם משרד האוצר או משרד המשפטים, וצפויה להיתקל בהתנגדות משפטית לאור עמדת היועמ"ש אביחי מנדלבליט, נגד השקת תכניות כלכליות בתקופת הבחירות, שנשלחה בשבוע שעבר לשר האוצר.

השר כ"ץ מנה את הצעדים שינקטו: "מענק להזנקת הכלכלה – עסקים שנפגעו ב-25% ומעלה. כל עסק שבמחזור שבין 18 אלף ל-300 אלף שקל יקבל מענק של 8,000 עד 15,000. כל עסק שהמחזור שלו הוא מ-300 אלף ומעלה יקבל כ-30 אלף ש"ח. מענק משקי בית להזנקת הכלכלה – 750 ש"ח לכל בוגר, 500 ש"ח לכל ילד עד הילד הרביעי, 300 ש"ח לכל ילד מהחמישי ומעלה".

תמרוץ להחזרת מובטלי קורונה ותיקים לעבודה: יקבלו את המענק מי שקיבלו אבטלה במשך 80 יום מתחילת הקורונה ועד סוף 2020, לא הועסקו במשך 80 יום ברצף לפני 31 בדצמבר ויחזרו לעבודה לארבעה חודשים. אלה המענקים שיקבל חוזר לעבודה, בנוסף לשכרו: חודש 1 – מענק בשווי דמי אבטלה. חודש 2 – מענק השלמת שכר. חודש 3 – מענק השלמת שכר. חודש 4 – מענק בשווי דמי אבטלה. מעסיק שיחזיר מובטל ותיק לעבודה יקבל מענק מיוחד.

עוד בתוכנית: מענק מיוחד לנכים – תוספת מענק בשווי 500 מיליון ש"ח. פריסת מע"מ להקלה על עסקים קטנים ובינוניים ל-6 חודשים. כל בקשה תאושר. הקלה בהלוואות לעסקים להזנקת הכלכלה – דחיית התשלום על הקרן בשנה נוספת והארכת החזר הלוואות מ-50 ל-10 שנים. דני אבטלה לעמצאיים יינתן לכל עצמאי שירצה בכך. הפחתת רגולה עסקית – הארכת פטור לרישוי עסקים חדשים לשנה, רישוי עסקים בהצהרה בלבד והקפאת רגולציה חדשה לשנה. רפורמות להגדלת השקעות – קרנות הפנסיה והביטוח יוכלו להשקיע עד 50 מיליארד ש"ח בהייטק ועד 100 מיליארד ש"ח בתשתיות.

משרד המשפטים: "לא תואם"

במהלך מסיבת העיתונאים שבה הוצגה התוכנית, הדגיש כ"ץ: "התייעצנו עם גורמי מקצוע ושמענו את הדברים, אבל מי שמקבלים את ההחלטות הם ראש הממשלה ושר האוצר – מי שישפוט את ההחלטות זה הציבור". נתניהו התייחס לאזהרת מנדלבליט בעניין ותקף: "יועצים ופקידים יגידו לנו איפה לתת כמה לתת? אני לא מכיר דמוקרטיה כזאת".

מנדלבליט הבהיר גם הערב כי פרטי התוכנית לא תואמו עמו. במשרד המשפטים אומרים כי "פרטיה של תוכנית כלכלית כלשהי – ככל שישנה – לא הובאו בפני היועץ המשפטי לממשלה ולכן ממילא לא ניתן היה לתאם דבר. יובהר, כי גם בשבוע שעבר לא הוצגה בפני היועמ"ש תוכנית כלשהי והאמור במכתבו התבסס על מידע כללי וראשוני בלבד שהובא לידיעתו".

נתניהו: "חייבים לתת עוד עזרה"

נתניהו אמר בהצגת התוכנית כי "אנחנו מביאים היום לישראל מיליוני חיסונים במסגרת המבצע הענק, 'חוזרים לחיים'. בקרוב נהיה המדינה הראשונה בעולם לצאת מהקורונה ולפתוח את הכלכלה שלנו. אנחנו נפתח אותה באחריות ובזהירות במסגרת תכנית "הדרכון הירוק", מי שקיבל את החיסון או מי שהחלים מהקורונה יקבל "דרכון ירוק" לקניונים, לאירועים, לאירועי ספורט, אירועי תרבות ועוד ועוד. נציג את התכנית הזו בימים הקרובים".

"אבל עכשיו ממש לפני היציאה מהסגר הגענו לשלב מכריע, ובשלב הזה אנחנו חייבים לעשות שני דברים: הדבר הראשון, להמשיך לתת עוד עזרה לאלו שנפגעו, והדבר השני, להזניק את הכלכלה שלנו קדימה על ידי עידוד עסקים ועידוד הצריכה. אנחנו לא מורידים את הרגל המגז אפילו לרגע".

"עד היום הבאנו הרבה תכניות סיוע לאזרחים, לעצמאיים, למובטלים, לעסקים, אבל אני חייב להגיד שאזרחים ועסקים רבים עדיין זקוקים לעזרה ועוד סיוע כלכלי, אני שומע אותם, קשוב להם, אנחנו מדברים איתם ופועלים לעזור להם כמו הערב. במקביל חייבים להזניק את הכלכלה שלנו קדימה על ידי תמרוץ העסקים והגדלת הצמיחה. יחד עם שר האוצר אני מביא תשעה צעדים להזנקת הכלכלה בגדול".

"זוהי תכנית כלכלית נמרצת שתסייע לכל אזרחי ישראל, בראש ובראשונה לעסקים קטנים ובינוניים ומבקשי העבודה. כפי שדאגנו לחיסונים לכל אזרח ואזרחית, כך נדאג לסייע כלכלית לכל מי שנפגע מהקורונה. אביא את התכנית לאישור הממשלה על כל הסיעות בתוכה, ואביא לכנסת מה שדרוש חקיקה. כמובן שיתכנו שינויים פה ושם אבל התכנית הבסיסית, אני מצפה מכולם לתמוך בה ומאמין שהרוב הגדול יתמוך בה בהתלהבות, אני בטוח שרוב השרים והח"כים יתייצבו לצד העסקים בישראל ולא ירצו לפגוע ברווחתם של אזרחי ישראל. אם התכנית לא תאושר עכשיו היא תדחה בחודשים רבים עד שתוקם הממשלה הבאה, ואנשים לא יכולים לחכות. העסקים והעצמאיים לא יכולים לחכות. לכן אנחנו ממשיכים לעבוד גם עכשיו, כפי שעבדנו באחדות מול הקורונה הבריאותית נפעל גם מול הקורונה הכלכלית, לכל האזרחים, כולם בלי יוצא מן הכלל. נכנסנו יחד לקורונה, נצא ביחד מהקורונה, מאוחדים וחזקים יותר מאי פעם".

"אני רוצה לצטט את מה שאמרה לפני שישה ימים, שרת האוצר המיועדת של ארה"ב, ג'נט גלן. היא אמרה כשהריבית בשפל היסטורי, אתה יכול ללוות הרבה כסף במחיר מאוד נמוך, כשהריבית בשפל היסטורי הדבר החכם ביותר לעשות הוא לפעול בגדול וזה בדיוק מה שהם עשו. הנשיא ביידן הראה תכנית המשך לתכנית של תקופת טראמפ שהוא מוציא 8.6% מהתל"ג האמריקאי, במונחים ישראלים זה 122 מיליארד ש"ח. לפני זה, הנשיא טראמפ במהלך הבחירות הציא יותר מזה, הרבה יותר מזה, אבל אני לא מתכוון להוציא 122 מיליארד ש"ח, הרבה פחות מזה, אבל מה שדרוש כדי להזניק את הכלכלה שלנו קדימה ואני מבקש משר האוצר שעמל הרבה להכנת התכנית, אני רוצה להראות תשעה צעדים להזנקת הכלכלה בגדול", דברי נתניהו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים