שיתוף
תגובות
כלכלה » מדיה ופרסום » "עיתונאי צריך לשנות את העולם לטובה" • ראיון
חתן פרס נובל
חתן פרס נובל לשלום, העיתונאי הרוסי דמיטרי מוראטוב: "הפרס הוא של כתבי העיתון, אלה שחיים ואלה שנרצחו בגלל עבודתם"
תגיות:
מרכז פרס נובל לשלום | צילום: Ryan Rodrick Beiler, שאטרסטוק

החתן הטרי של פרס נובל לשלום, דמיטרי מוראטוב, אומר כי "עיתונאי צריך לשנות את העולם לטובה. לשם כך הוא צריך לא רק לכתוב אלא גם לפעול. נכון, זה סותר את תפיסת העיתונאי המתצפת. אבל אני יכול להגיד לך שהעיתון שלנו משתתף באירועים ואנחנו נעזור לילדים חולים במחלות קשות, כשם שנדרוש שאנשים שהרעילו את אוקיינוס הקרח הצפוני ישלמו קנס". את הדברים אמר מוראטוב בראיון לראש דסק חדשות ב'ישראל היום', דוד ברון, שיפורסם במוסף סוף השבוע של העיתון.

העיתונאי הוותיק, שהיה ממייסדי העיתון "נובאיה גזטה" העצמאי ב־1993, עורך אותו (למעט הפסקה קצרה) זה 25 שנה. ביום שישי האחרון היה מוראטוב בעיצומו של דיון עם ילנה מילשינה, ראש מדור התחקירים בעיתון ועיתונאית עטורת פרסים בפני עצמה. "דיברנו על התחקירים שלה, והשיחה היתה סוערת כאשר הטלפון צלצל. היו לי שלוש שיחות מאוסלו. חשבתי שזו שיחה לא רצויה".

אבל השיחה היתה רצויה ועוד איך: על הקו היו נציגי ועדת הפרס שבישרו למוראטוב כי הוא והעיתונאית הפיליפינית מריה רסה זכו בכבוד בשל "מאמציהם להגנה על חופש הביטוי, שמשמש תנאי לדמוקרטיה ולשלום בר־קיימא". בעיני רבים, הענקת הפרס לעיתונאי הרוסי הוותיק נתפסה כאות מחאה לקרמלין וכאות תמיכה בעיתונות החופשית ברוסיה, שבשנה האחרונה נמצאת תחת לחץ גובר מצד השלטונות. חלקם נחסמים ברשת – אחד הוגדר ארגון בלתי רצוי ונסגר, אחרים סווגו כ"ארגונים מסיתים" – אבל הרוב הוגדרו בהינף קולמוס "סוכנים זרים", מעמד שמגביל את האפשרויות הכלכליות של כלי התקשורת ועלול לגזור עליהם מוות איטי.

העיתון "נובאיה גזטה" נחשב גם הוא למועמד להיכנס לרשימה השחורה, אבל עומדות לו לכאורה שתי הגנות: מדובר בעיתון ששישה מכתביו ומכתבותיו נרצחו בשל מילוי תפקידם, וכעת עורכו הראשי מתהדר בפרס נובל.

אבל מוראטוב שומר על צניעות מופלגת, ולמעשה אינו נלאה מלהבהיר: הפרס אינו שלי. "הפרס לא ניתן לנו, בוודאי לא לי, ואני מתייחס לכל העניין בקור רוח. אני מודה מאוד לוועדת הפרס שבזכות הפרס שיינתן אני יכול לומר בפה מלא, שהנופלים והחיים שלנו זכו באחד הפרסים ההומניסטיים ביותר בעולם".

לשאלה איך הוא מסביר את הנסיקה בלחץ על העיתונות ברוסיה, שבתוך שנה גדל פי שלושה מספר "הסוכנים הזרים" ענה: "יש לי תיאוריה לא פופולרית. העניין הוא כזה: אצלנו בפרלמנט אין מחוקקים שמייצגים אנשים בעלי עמדה שונה על עתיד המדינה. ואנשים כאלה, עם נקודת מבט שונה, מונים 15-10 מיליון, אולי 20 מיליון. זה המיעוט. הואיל ואין מחוקקים המייצגים את המיעוט הזה, כלי התקשורת העצמאיים ייצגו את האנשים האלה. כלי התקשורת הקטנים והעצמאיים, שגדלו והלכו, ביטאו עמדות אחרות. אולם מכיוון שהשלטון חדל לשתף פעולה עם המיעוט הזה, את כלי התקשורת שלהם ניסה השלטון לחסל. כדי שעמדתם של נציגי המיעוט הזה לא תבוטא בפומבי".

בכך ששישה מהעיתונאים נרצחו במרוצת השנים. הוא נשאל האם קיבל איומים לחיוו והאם הוא לא חושש ענה: "אנחנו לא עונים על השאלה אם אנחנו חוששים אם לאו. 'לא מפחיד' יענו האידיוטים. 'מפחיד' יענו רק טיפשים".

הראיון המלא, כאמור, יפורסם בסוף השבוע ב'ישראל היום'.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים