שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בעולם » "עליית מחיר הנפט נובעת בעיקר ממחסור בהיצע בשוק"
כלכלני לאומי
ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי: "עליית מחיר הנפט נובעת בעיקר ממחסור בהיצע בשוק, זאת לצד הציפיות לעלייה בביקוש העתידי"
חביות נפט | צילום: Maxx-Studio, שאטרסטוק

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס לעליות מחירים הנפט השבוע ומציין כי "עליית המחיר נובעת בעיקר ממחסור בהיצע בשוק, זאת לצד הציפיות לעלייה בביקוש העתידי. כפי הנראה, למחסור בהיצע הנפט בתקופה זו יש השפעה גדולה יחסית על עליית המחיר והדבר בא לידי ביטוי ביחס שבין הפרמיה על מחיר משלוחי הנפט המידיים (Spot) לפרמיה של החוזים העתידיים שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר ב-15 השנים האחרונות ומצביעה על מחסור בנפט בשוק ה-Spot".

בפמן מעדכן כי "קבוצת OPEC+ החליטה על הקלה במכסות הייצור על פי ההסכמות שביניהם, כך שבשלושת החודשים הקרובים ההקלות במכסות הייצור, יחד עם הפסקת הקיצוץ מרצון של ערב הסעודית, יביאו להגדלת היצע הנפט בכ-2 מיליון חביות ביום. זאת, על רקע סימנים מעודדים המצביעים על צמיחת הביקושים הגלובליים ועל אף עליית התחלואה במספר מדינות בדגש על הודו, דרום אמריקה, יפן וטורקיה, אשר הביאה להידוק המגבלות, ועלולה להכביד על הביקושים הגלובליים. כמו כן, המשך השיחות בין ארה"ב ובין איראן עשויה להביא להתקדמות במשא ומתן ובמידה והם יגיעו להסכם שיכלול הפחתת הסנקציות שהוטלו על סקטור האנרגיה. מצב כזה יוכל להוביל לעלייה של ההיצע בשוק בטווח הבינוני, מאחר ואיראן צפויה להעלות את יצור הנפט החוקי שלה במצב כזה בכ-2 מיליון חביות ביום".

כמו כן בפמן מתייחס למדיניות בארה"ב, "כחלק מתכנית ארוכת טווח להפחתת זיהום האוויר הנובע מפליטת גזי חממה ומעבר לאנרגיה ירוקה מגז טבעי, מושל קליפורניה החליט לאסור על מתן אישורים חדשים להפקת נפט באמצעות סדיקה הידראולית החל משנת 2023, מה שעשוי להכביד על התאוששות יצור הנפט של ארה"ב בטווח הבינוני בשל ירידת התפוקה בבארות הנפט הישנים ואי-פתיחת קידוחים חדשים. בנוסף, חברי הסנט הדמוקרטים החלו לפעול לביטול חלקים מהתקנות הרגולטוריות של הממשל הקודם בארה"ב אשר הקשו על הסוכנות להגנת הסביבה להגביל את דליפת גזי החממה מבארות נפט וגז טבעי ולהערכתנו הם צפויים לנקוט בצעדים נוספים לשמירת איכות הסביבה אשר ישפיעו על יצרני האנרגיה בארה"ב".

עוד יצויין כי "הביקושים לנפט בארה"ב וסין ממשיכים להתאושש בקצב מהיר על רקע ירידת התחלואה בארה"ב שהביאה להקלה במגבלות והתחלואה הנמוכה מאוד בסין, יחד עם חגיגות יום העבודה בשבת שהביאו לעליית הביקושים לדלק בשל החופשה ויציאת משקי הבית לטייל בחג. לצד זאת, הביקושים של הודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה, נחלשים על רקע עליית התחלואה המשמעותית שהביאה להידוק המגבלות בחלק מהאזורים בהודו ועלולה אף להביא לסגרים אזוריים משמעותיים במדינה".

בפמן צופה כי "במידה והביקושים במדינות שהידקו לאחרונה את המגבלות יעלו בשלב מאוחר יותר של 2021 ובמהלך 2022, אזי יתכן שהשוק יצליח לספוג את עליית ההיצע הצפויה בחודשים הקרובים, בפרט על רקע האפשרות של האצה בתהליך של חיסון האוכלוסייה העולמית במהלך המחצית השנייה של השנה".

"נראה שרמת המחירים הנוכחית כוללת צפי לעליית הביקושים בשלב מאוחר יותר של השנה, באופן שיספוג את עליית ההיצע של יצרני OPEC+ ואחרים. ההתקדמות בשיווק גלובלי מגוון של חיסונים, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שנראה כגלום כבר כיום במחירי הנפט. עלייה עתידית בייצור הנפט בעולם עלולה להכביד על מחיר הנפט ובהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים שמירה על סביבת המחירים הנוכחיים בטווח הקצר וירידה מסוימת בטווח הבינוני והארוך".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים