שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » על ימין ועל שמאל – ועל הפערים ביניהם
סקירה מרתקת
שמאליים אולי סובלים יותר משינויים נוירולוגיים, אך גם יכולים להרוויח טוב יותר בשכר • להיות שמאלי זה הרבה מעבר למה שחשבתם
שמאליים מפעילים יותר את שני צדי המוח | צילום: שאטרסטוק

להיות שמאלי, זה ממש לא רק לכתוב ביד שמאל. להיות שמאלי אומר שגם חלקים במוח פועלים אחרת. ידעתן שיש יום בינלאומי שמציין מודעות לשמאליים? בתאריך 13 באוגוסט 1976 נקבע לראשונה היום הזה, בו מעלים לשיח הציבורי את היתרונות והחסרונות שיש לשמאליים.

בעוד רוב העולם נחשב לימני, בסך הכל שבעה עד עשרה אחוזים מהאוכלוסייה, הם שמאליים. כיצד הם מתמודדים בעולם בו הם המיעוט? והאם ישנם דברים שמבדילים אותם מיתר האוכלוסייה, לטוב או למוטב?

כולנו מכירים את הביטויים שדי מייחדים את הימניים. כי במציאות ההיסטורית, להיות שמאלי היה נחשב לבעל מעמד נחות. הביטויים כמו "להיכנס ברגל ימין", או "הוא משמש כיד ימינו", מדוע בחירה בדרך הנכונה היא הצד הימני? מדוע לא נאמר על איש שהוא משמש כיד שמאלו של מישהו? יד ימינו נחשב לפרגון.

כאשר רוצים להסביר עד כמה בן אדם לא מוכשר, מה אומרים עליו? "יש לו 2 ידיים שמאליות"…

אחת הסיבות שבגנן כל נוירולוג פותח אבחון של כל אדם שמגיע אליו, בשאלה האם הוא שמאלי או ימני, זה לא על מנת לקטלג בן אדם, אלא באמת כדי לדעת כיצד להתייחס למערכים שונים במוח

מה בין מוח ימין למוח שמאל

לעתים נדמה לנו כי כל השוני בין רוב האוכלוסייה לאלו שהם שמאליים, הוא בכתיבה או ציור ביד שמאל, מקסימום נתקלים בבעיה כשיושבים בשולחן זוגי והמרפקים מתנגשים. אך למעשה, הדומיננטיות השמאלית, מתנהגת כך גם במבנה המוח וממש משפיעה על אלמנטים בחיי היום יום.

עד לפני חמש שנים, שיעור השמאליים לא עבר את עשרת האחוזים מתוך האוכלוסייה, אך בשנים האחרונות ניתן לראות שמספר השמאליים בחברה המערבית, נמצא בעלייה. שכיחות הגברים גדולה פי שלושה מזו של נשים וכיום עומדים השמאליים באזור 20% מהאוכלוסייה.

בשנת 2018, חוקרים מאוניברסיטת בפאלו שבארה"ב, פרסמו מחקר בכתב העת Social Biology,  במסגרתו הם ניתחו נתונים של 4,448 שחקני בייסבול ומצאו כי תוחלת החיים של השמאליים מבניהם, נמוכה בכשנה בממוצע מזו של הימניים.

זמן לא רב לפני פרסום המחקר של אוניברסיטת בפאלו, פרסם הפסיכולוג סטנלי קורן, מחקר אחר בו נטען כי שמאליים חיים בממוצע, פחות תשע שנים מהימניים.

רוב החוקרים מסבירים כי נטיית הדומיננטיות של המוח, הינה גנטית ונקבעת בתכנות מוקדם של המוח. לשני הורים בעלי דומיננטיות ימנית, לצורך הדוגמה, סביר להניח שייוולדו ילדים ימניים. במקרה של דומיננטיות המוח, לאם יש משקל גבוה משל האב. כך לדוגמה, אם האב שמאלי והאם ימנית, סביר להניח שייוולדו יותר ילדים ימניים. אך אם האב ימני והאם שמאלית, ייוולדו יותר ילדים שמאליים. ומה קורה עם תאומים? אף שתאומים זהים הם זהים מבחינה גנטית, בפועל לכל תאום יש סיכוי של 20% להיות שמאלי בעוד התאום השני יפתח דומיננטיות ימנית.

מחקרים טוענים כי לשמאליים סיכוי גבוה יותר להיות גאונים ובעלי מנת משכל גבוהה יותר. לא נמצא הסבר מובהק לתופעה, אך החוקרים משערים ששימוש בשני צדי המוח לעיתים קרובות יותר, מסייעים לאדם לעבד כמות גדולה יותר של נתונים

יותר שמאליים מאושפזים במוסדות פסיכיאטריים | צילום: שאטרסטוק

כך נמדדת הדומיננטיות

יש נטיה לחשוב שאם הילד מצייר או כותב ביד שמאל, הוא שמאלי, אך לא רק זו הדרך למדוד דומיננטיות של המוח. הדומיננטיות הימנית נמדדת בשלושה מדדים: יד בכתיבה, רגל המונפת בדילוג ועין המופלית לטובה בתהליכי קריאה, בהצצה דרך חריר או בקריצה.

יחד עם זאת, אל לנו לשכוח, כי יש אנשים רבים בעלי דומיננטיות צולבת. המשמעות כי הם משתמשים בשתי הידיים למשימות שונות. על פי מחקרים שונים,  לכ-22% מהאוכלוסייה כלל אין העדפת יד. מכיוון שמדובר בהתנהגויות שונות, פיזיות ורגשיות, עוסקים לא מעט מחקרים בנושא.

כך לדוגמה, על פי הערכות לפחות 10% מאלה שמוגדרים ימניים, הם למעשה בעלי שמאליות סמויה. מה הכוונה? אמנם יד ימין היא הפועלת הדומיננטית, אם כי המוח מראה על דומיננטיות של החצי השמאלי במוח.

דומיננטיות שמאלית אגב, שכיחה מאוד בקרב ציירים, פסלים ואמנים בכלל.  

יותר ויותר מחקרים מעלים תוצאות לפיהן ניכר כי בעלי השמאליות הסמויה, סובלים בילדותם מליקויי למידה ומקשיים בהתארגנות ובארגון של תוכן. כל אלו נגרמים בעקבות היעדרות של חלק דומיננטי במוחם, שמתפקד כ"אחראי".

לפני מספר שנים התפרסמו דיווחים לפיהם בבתי חולים פסיכיאטריים כ-15% עד 30% מהחולים הסובלים מסכיזופרניה או הפרעות רגשיות, הם שמאליים, אך הקשר בין הדברים לא נחקר באופן מוחלט. מחקרים גנטיים התנהגותיים אף מצאו שכיחות גבוהה של שמאליות, או מוח שחסר דומיננטיות אחת, ביותר ויותר מקרים של פיגור שכלי כדוגמת תסמונת דאון.

אחת הסיבות שבגנן כל נוירולוג פותח אבחון של כל אדם שמגיע אליו, בשאלה האם הוא שמאלי או ימני, זה לא על מנת לקטלג בן אדם, אלא באמת כדי לדעת כיצד להתייחס למערכים שונים במוח. לצורך הדוגמה, טיפול באפילפסיה דורש מיפוי אזורים של המוח, תפקוד וקביעת מיקומים שמסתבר שיש בהם שוני, כאשר מדובר באדם עם דומיננטיות ימנית או שמאלית.

בעידן המודרני, בניגוד לעבר הרחוק ובניגוד להתנהלות במדינות חלשות יותר, כל מערך החינוך מזמן אינו מטיל דופי בילד שמאלי. אם בעבר היו נוטים להכריח ילד לכתוב או לצייר ביד ימין והיו עושים הכל כדי שלא יגדל שמאלי, היום מבינים שאין טעם להיאבק בדבר ולא מדובר חלילה בפגם, אך כן חשוב להבין מה החלק הדומיננטי כדי להעריך פגיעות או התמודדות עם עניינים נוירולוגיים, רפואיים וכדומה. כך לדוגמה גמגום ודיסלקציה, נחשבים שכיחים יותר אצל שמאליים.

גברים שמאליים בעלי השכלה גבוהה, מרוויחים 13 אחוזים יותר מהקולגות הימניים שלהם | צילום: שאטרסטוק

יתרונות של שמאליים

שורה ארוכה של אנשים מאוד מוכרים בהיסטוריה, כתבו או כותבים ביד שמאל. ביניהם ג'ורג' בוש, ביל קלינטון, ברק אובמה, הנסיך צ'רלס, בנימין נתניהו ועוד שורה של שחקנים בתחומים שונים ואמנים מתחום הבמה.

נראה כי לשמאליים יש יתרון מסוים גם במקצועות הספורט, הדורשים תגובות מהירות ושיפוט מרחבי טוב. תפיסה מרחבית היא באחריותו של החצי כדור הימני, וכך ניתן למצוא ספורטאים שמאליים בענפים רבים, מאתלטיקה ועד משחקי כדור. אם אתם שמאליים שעוסקים בספורט, יש לכם יותר סיכוי להצטיין בטניס, בייסבול, שחייה וסיף.

שמאליים מסתגלים לראייה מתחת למים מהר יותר מימניים.

מחקרים טוענים כי לשמאליים סיכוי גבוה יותר להיות גאונים ובעלי מנת משכל גבוהה יותר. לא נמצא הסבר מובהק לתופעה, אך החוקרים משערים ששימוש בשני צדי המוח לעיתים קרובות יותר, מסייעים לאדם לעבד כמות גדולה יותר של נתונים. כך לדוגמה, סטטיסטית, גברים שמאליים בעלי השכלה גבוהה, מרוויחים 13 אחוזים יותר מהקולגות הימניים שלהם. במקרה הזה לא ברור עדיין מדוע אצל נשים התוצאות קצת שונות. מסתבר כי נשים שמאליות מרוויחות 5 אחוז פחות מנשים ימניות.

אנשים בעלי דומיננטיות שמאלית, טובים יותר בריבוי משימות ומסתדרים טוב יותר עם חוסר סדר במטלות חיי היום יום שלהם.

כתוצאה מכך שהשמאליים הם יחסית מועטים בקרב האוכלוסייה ונאלצים להתמודד בחיי היום יום גם עם אתגרים ימניים, הם מפעילים יותר את שני צדי המוח. לכן הם בעלי הסתגלות ויכולות טובות יותר גם בדברים מלחיצים כמו למשל התאוששות משבץ מוחי.

לא משנה אם אתם שמאליים או ימניים, העיקר תזכרו שלא תמיד שתי ידיים שמאליות זה כל כך נורא.

השמאליות תורשתית | צילום: שאטרסטוק
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים