שיתוף
תגובות
כלכלה » הכלכלה החרדית » עסקת 'אל על': מי אתה אלי רוזנברג? • פרופיל
חשיפת 'בחזית'
ה'משולח' שלומד עם בניו, הקשר עם גדולי התורה, האבא המיליארדר, אימפריית הדיור לקשישים וגבאי הצדקה הישראלי • פרטים חדשים על המשקיע החרדי המדובר ביותר השבוע
נפתלי (קני) רוזנברג ברקע מטוס אל על | צילום: Centers Health Care, ChameleonsEye, שאטרסטוק

מדורי הכלכלה החרדיים מעולם לא היו פעילים כמו בתחילת השבוע. אתרי החדשות המגזריים, העסוקים בדרך כלל אך ורק בהתרחשויות הפוליטיות, תוך שהם מפספסים את העיקר – כיסו של הצרכן, שבו בתחילת השבוע לתחייה, לאחר שנודע שמו של השם החם ביותר המועמד לרכישת 'אל על'.

כזכור, בתחילת השבוע נחשפו ב'בחזית' פרטים ראשונים על עסקת מכירת 'אל על', כאשר השם החם ביותר כעת הוא עדיין אלי רוזנברג, בנו של המיליארדר האמריקאי הדתי-חרדי נפתלי רוזנברג.

רוזנברג, אברך בשנות ה-20 לחייו, ישמש נאמן בעסקה שמאחוריה עומד אביו המיליארדר, מאחר והוא מתגורר בישראל ומחזיק אזרחות ישראלית – המהווה תנאי סף לרכישת השליטה בחברה.

נושא מכירת השליטה ב'אל על' עלתה לאחרונה לסדר יומה של החברה, לאחר שכחלק מתנאי הסיוע של המדינה לחברת הטיסות הלאומית, נדרשו בעליה למכור את השליטה בחברה, כאשר סוכם כי במידה ולא יימצא קונה תלאים המדינה את החברה, שהופרטה ממנה בעבר.

במקביל, פוטרו עובדים רבים בחברה, וזאת במסגרת חבילת פיצויים מורחבת במיוחד ושורה של הטבות שניתנו להם במסגרת ההסדר אליו הגיעו מנהלי החברה עם ההסתדרות, המשמשת הארגון היציג של עובדי 'אל על'. העובדים שנשארו בחברה נאלצו להסכים לקיצוצים משמעותיים בשכר ווויתור על חלק מההטבות מהן נהנו עד כה, כמו למשל טיסות חינם עבורם ועבור בני משפחתם.

כבר בשבוע שעבר דווח על ההצעה המסתמנת לרכישת השליטה ב'אל על', אך עד להשבוע לא היה ידוע שמו של הרוכש.

אלי רוזנברג הוא בנו של נפתלי (קני) רוזנברג, הבעלים של רשת בתי האבות הסיעודיים Centers Health Care במדינת ניו יורק רוד איילנד. רוזנברג הוא תלמיד ישיבה שגר בירושלים עם אשתו וילדיו ומחזיק באזרחות ישראלית, ועל כן הוא עומד בתנאי הראשוני של שליטה בחברת אל על, המצריכה היתר מהמדינה.

הכניסה לשכונת ווסלי הילס, ניו יורק | צילום: באדיבות המצלם

הונו של רוזנברג האב מוערך בין 500 מיליון דולר למיליארד דולר. על פי הערכות, המו"מ בינו לבין חברת כנפיים שבשליטת תמי מוזס בורוביץ' טרם החל וזאת משום שרוזנברג, שמיוצג בישראל על ידי תת אלוף (במיל') ורו"ח ראם עמינח, עדיין לא קיבל את היתר השליטה מרשות החברות הממשלתיות.

בכדי שרוזנברג הבן יוכל לממש את העסקה, העסקה צריכה לקבל את אישורם של משרד הביטחון, השב"כ, והמשטרה.

הצעתו של אלי רוזנברג לרכוש את אל על הוגשה במקביל להחלטת דירקטוריון אל על לבחור באופציה של קבלת ערבות מדינה של 75% להלוואה של 250 מיליון דולר שתקבל מבנק דיסקונט, ולבצע הנפקה של 150 מיליון דולר בבורסה, כשהמדינה התחייבה לרכוש את כל המניות שלא יירכשו על ידי הציבור בהנפקה.

מתווה זה, שהוצע על ידי משרד האוצר בראשית יוני 2020, מותנה בכך שהנהלת אל על תגיע להסכם חתום עם ארבעת ועדי העובדים בחברה על הסכמי עבודה חדשים. הסכמים אלו אמורים לשקף את התוכנית העסקית שהגישה הנהלת אל על למשרד האוצר, ושתביא לקיצוץ של 400 מיליון דולר לשנה בהוצאותיה של אל על באמצעות הקטנת פעילות – למשל ביטול קווים מפסידים והקטנת תדירויות טיסה, ועל ידי התייעלות.

עד כה נחתמו הסכמים בין הנהלת אל על לשלושה ועדים: הדיילים, התחזוקה והמנהלי. הסכמים אלו יביאו לפיטורים ופרישה של 1,750 מ-6,300 העובדים שאל על העסיקה בסוף 2019 – בטרם פרץ משבר הקורונה.

ההסכמים יביאו לחיסכון שנתי מצטבר של 118 מיליון דולר לשנה בהוצאותיה של אל על. חלק משמעותי מיעדי תוכנית ההתייעלות תלוי בהסכם שיושג עם הוועד של 650 טייסי החברה בראשות ניר ראובני.

האב, הבן והקשר עם גדולי הדור

נפתלי רוזנברג, אביו של בעל השליטה המיועד ב'אל על', הוא תושב ווסלי הילס הסמוך למונסי ומוגדר על ידי תושבי הסביבה כמי שמשתייך לזרם האורתודוקסי המודרני. עם זאת, בשבתות ובחגים הוא מתלבש בלבושים חרדיים.

בשיחה עם 'בחזית', אומר מקורב לרוזנברג כי בעברו הוא היה נחשב לפחות חרדי, אך במהלך השנים התחזק משמעותית. התפנית באורח חייו אירעה כאשר פגש לפני מספר שנים 'משולח' שהגיע לאסוף כספים בבתי נגידים בארה"ב, כאשר ביתו היה אחד מהכתובות ברשימתו.

בין אותו גבאי צדקה, שלימים התברר כי הוא תלמיד חכם עצום ועומד בראש כולל מוכר בארץ, לבין רוזנברג האב נרקמו קשרים מיוחדים – מה שהוביל בין היתר, להתחזקותו של נפתלי (קני) רוזנברג. בנוסף, היותו של גבאי הצדקה הבני-ברקי בין המקורבים לבתיהם של גדולי התורה בארץ הביאה גם לביקורים של נפתלי בבתי גדולי הדור והוסיפה להתחברותו למגזר.

אחד מאותם גדולי הדור היה מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, שאישיותו הייתה אהודה במיוחד אצל רוזנברג, והשפיע עליו רבות לתמוך בעולם התורה והחסד בארה"ק ובעולם. בשיחה עם 'בחזית' טוען אחד משכניו של רוזנברג כי ביקוריו של הרב שטיינמן בארה"ב במסעות גיוסי הכספים בארה"ב תרמו לכך רבות. בפורים אגב, מחלק רוזנברג על פי ההערכות, קרוב למיליון דולר.

נפתלי (קני) רוזנברג נמנה בין חסידיו של האדמו"ר הרב פנחס אבוחצירא שליט"א, שעל פי הדיווחים הוא גם אחד הגורמים החתומים על העסקה, לאחר שבירך את רוזנברג והמליץ להגיש הצעה לרכישת השליטה ב'אל על'. ל'בחזית' נודע, כי הקשר בין הרב אבוחצירא לרוזנברג חם מאוד, עד כדי כך שבחתונות ילדיו טס הרב אבוחצירא במיוחד לניו יורק כדי להשתתף בהם.

בית הכנסת בו מתפלל נפתלי רוזנברג | צילום: באדיבות המצלם | צילום: באדיבות המצלם

רוזנברג נחשב לציוני במהותו, והוא נמנה בין התורמים הבולטים לצה"ל. זו גם אחת הסיבות שמניעות אותו לרכוש את השליטה ב'אל על' באמצעות רכישת 'כנפיים'. זאת כמובן, לצד רצונו להגדיל את כבודה של השבת ולעצור את פעילות חברת הבת 'סאן דור' בשבתות, כמו גם הרחבת מערך המזון הגלאט-כשר בטיסות החברה.

בשיחה עם 'בחזית', אומר גורם בסביבת רוזנברג כי "אחת הסיבות לרכישת 'אל על' היא המטרה שנפתלי הציב לעצמו, שהחברה תתחיל לשמור שבת. בנוסף, יש מאחורי העסקה רצון ציוני עז לעזור למדינה. יש כאן יותר אידיאולוגיה מביזנס. הוא מוכן גם להפסיד מהעסקה".

למרות היותו עשיר, מבט לעבר ביתו שבווסלי הילס מגלה בית צנוע יחסית למעמדו והוא לא נתפס כפזרן. משרדו של נפתלי (קני) רוזנברג שוכן בשכונת ברונקס, והוא מעסיק ברשת בתי האבות שבבעלותו למעלה מ-300 משפחות חרדיות.

עם זאת, מי שיהיה חתום על העסקה, במידה וזו אכן תיחתם בהצלחה, הוא בנו הצעיר של נפתלי, אלי רוזנברג, אברך בשנות העשרים לחייו, בשל היותו אזרח ישראלי – תנאי סף לאישור העסקה.

ל'בחזית' נודע עוד, כי אותו גבאי צדקה שחתום על מערכת היחסים הענפה בין רוזנברג האב לבתיהם של גדולי התורה, כמו גם על תרומותיו הרבות לעולם התורה ולארגוני החסד, לומד בקביעות עם בניו של אלי רוזנברג. אלי עצמו, יושב ולומד בכולל קבוע.

האם בקרוב נתוודע לכך כי 'אל על' היא חברה חרדית, או שנתבדה? ימים יגידו. בינתיים, נותר רק לצפות מהצד כיצד והאם תיחלץ 'אל על' ממצבה הפיננסי הרעוע ומהמשבר שהיא חווה בימים אלה, כאשר לשלל הצרות מבית נוסף גם משבר הקורונה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים