שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » "עשויים להגיע להבנות תוך שבועות"
בכיר בארה"ב
בכיר במחלקת המדינה האמריקאית הבהיר כי למרות האופטימיות ובכך שמבחינה עקרונית לא צריך להיות קושי, הממשל לא בטוח שאיראן מוכנה לכך
תגיות:
דגלי ארה"ב ואיראן | צילום: danielo, שאטרסטוק

בכיר בחלקת המדינה האמריקאית, שמשתתף בשיחות הגרעין בווינה, אומר הערב (חמישי) כי יש פערים גדולים עם איראן במו"מ, וכי האיראנים מציגים דרישות מופרזות ולא מוכנים לבצע את מלוא הצעדים שהם צריכים כדי להגביל את תכנית הגרעין שלהם.

לדברי הבכיר האמריקני, המטרה היא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני. "עוד יש הרבה עבודה לגבי ההבנה על המשך הצעדים וההבנות. זה יכול להיעשות מהר, גם לגבי ההבנות והיישום שלהם, אבל הקצב צריך לעלות בשבועות הקרובים כדי שזה יקרה. מקווים שנוכל להגיע להבנות. הפערים שם, לא מזלזל בהם, אבל גם לא מגזים בהם".

"אין מקום לעמדות לא מציאותיות לפיהן ארה"ב תעניק יותר בעוד שאיראן תעשה פחות. יש עדיין שאלות מורכבות של חלוקה לנושאים ולוח זמנים". לדבריו, ההסכמים יהוו בסיס לדיונים בנושאים רחבים יותר שאליהם יצטרכו להצטרף בפורמט מתאים שכנותיה של איראן באזור.

עם זאת, הבכיר האמריקני ציין כי ממשל ביידן סבור כי ניתן להגיע להבנות על חזרה להסכם הגרעין עד הבחירות לנשיאות איראן ב-18 ביוני, זאת במידה והמשטר בטהראן ינקוט בעמדות מציאותיות במהלך המו"מ, דבר שלא קורה עד עכשיו. "אנחנו חושבים שאפשר להשיג הסכם", אמר. "אנחנו ללא ממציאים את הגלגל וזו לא הנדסת טילים".

"אנחנו לא רוצים להסיר סנקציות רק לשם הסרתן. מה שנוסה בשלוש השנים האחרונות מראה שבלי ההסכם, תכנית הגרעין של איראן שועטת קדימה וההתנהגות האזורית שלה תהיה תקיפה יותר". עוד הוא אמר כי "מה שלא תואם את ההסכם נסיר. זה אינטרס של הביטחון הלאומי של ארה"ב לחזור להסכם תמורה ציות הדדי".

בסוף דבריו אמר כי ההסכם המקורי מנע, לדבריו, מעשי איבה בין ישראל ואיראן, ועל רקע המתיחות הגוברת עכשיו יש צורך בחידושו. הפקיד התלונן על האופי הלא ישיר של השיחות כשארה"ב ואיראן נזקקות למתווכים מעבירים את עמדותיהן, מה שגורם להתארכות משך השיחות וגם לקשיים בתקשורת ואי הבנות.

מיכאל אוליאנוב, נציג רוסיה בשיחות הגרעין עם איראן, אמר בראיון ל'כאן חדשות' כי "יש המון סוגיות לא פתורות – יש עשרות כאלה". אוליאנוב הוסיף כי "ברור לי שאנחנו במסלול הנכון, אמנם לאט – אבל בעקביות. אנחנו מקווים שהמשא ומתן יסתיים עד 22-21 במאי, אבל מדובר במשאלת לב". אוליאנוב "אנחנו מכבדים את הדאגה של ישראל. ומביאים אותם בחשבון. אני בטוח שהחזרה להסכם הגרעין הישן לא תגרום נזק לישראל".

אוליאנוב, שמכהן גם כשגריר רוסיה בארגונים הבין-לאומיים, נשאל על הפגיעה בנתנז שיוחסה לישראל, והשיב: "הייתה לזה השפעה שלילית על האירועים. גם על השיחות – כי זה גרם לכך שאיראן החלה להעשיר אורניום ברמה של 60% – אבל מהר מאוד הסכמנו שצריך להתקדם הלאה, ולהגיע להסכם, ואז גם זה יפתר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים