שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » עשרות מיליונים צפו בליקוי החמה בישראל
בשידור חי
מדי כמה שנים נוצר מצב טבעי שבו הירח במהלך מרוצתו סביב כדור הארץ מסתיר את השמש • הבוקר זה קרה בשמי ישראל • הפעם הבאה תהיה בשנת 2027
תגיות:
ליקוי חמה חלקי | צילום: solarseven, שאטרסטוק

הבוקר התרחש ליקוי חמה חלקי שבו ניתן היה לצפות מישראל. הליקוי החל בשעה 7:26 ונמשך עד השעה 9:30, כאשר הירח הסתיר כ-35% משטח השמש בשיא הליקוי בשעה 8:24. הפעם האחרונה שבה נראה ליקוי דומה בישראל היה במרץ 2015.

הדבר קורה כאשר הירח עובר בין כדור הארץ לבין השמש ומסתיר חלק מהשמש או את כולה. אך הליקוי המדובר לא היה ליקוי מלא, אלא ליקוי טבעתי. גם בשיאו, צל הירח לא הסתיר את כל האור מהשמש, ונשארה טבעת של אור מסביב לעיגול של חושך.

ליקוי חמה אינו אירוע נדיר לכשעצמו והוא מתרחש בממוצע פעמיים-שלוש בשנה, בכל פעם באזור אחר על פני כדור הארץ. ואולם, רק לעיתים רחוקות צצה ההזדמנות להביט בו מעל שמי ישראל. ליקוי החמה הבא יתרחש בחודש דצמבר הקרוב, אך לא ניתן יהיה לצפות בו מישראל.

ליקוי החמה הבא שייראה בשמי ישראל יהיה בשנת 2027, וזה שאחריו יהיה רק בשנת 2180. זאת, מאחר והירח מתרחק מכדור הארץ ב-3.8 סנטימטרים בכל שנה, כך שדסקת הירח הולכת וקטנה.

חשוב להזכיר כי בליקוי החמה ניתן להביט אך ורק באמצעות משקפי ליקוי מיוחדים שנרכשים במיוחד על ידי חובבי התחום, לעיתים במאות ועד אלפי שקלים, או במסכת רתכים תקנית. אפשר גם לרכוש משקפיים מיוחדים במחיר של שקלים בודדים.

ליקוי החמה הבוקר בישראל | צילום: דוד קשת

משקפי שמש רגילים אינם מספיקים לצפייה בליקוי, ואין לצפות בשמש באופן ישיר ללא אמצעי הגנה גם בזמן הליקוי מכיוון שהדבר עלול לגרום לנזק חמור לראייה.

אם לא הספקתם להצטייד במשקפיים המיוחדים לקראת האירוע, תוכלו לצפות בהשתקפות התופעה: הצטיידו במראה שטוחה, הכניסו אותה לתוך נייר, עשו חור בנייר ושקפו את השמש על משטח קרוב. ההשתקפות של הליקוי תיראה על המשטח.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים