שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » פיילוט לפיקוח על בידוד ע"י צמיד דיגיטלי
כך זה יעבוד
הפיילוט יתחיל עם 100 איש ביום, ובמקביל תקודם חקיקה מהירה בכנסת • מי שישוב ארצה יוכל בסוף ההליך בכנסת לבחור בין בידוד ביתי בפיקוח הצמיד לבין בידוד במלונית
נחמן אש, יולי אדלשטיין, יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

במשרד הבריאות בוחנים פיילוט חדש במסגרתו נבדקת אפשרות של מתן צמיד אלקטרוני לשבים לישראל מחו"ל. זאת, כחלופה לבידוד הכפוי במלוניות הקורונה ובניסיון להמשיך לאכוף באופן יעיל את חובת הבידוד, תוך צמצום האפשרות של התפשטות זנים חדשים שמוצאם בחו"ל.

כדי להבטיח פיקוח על מבודדים השבים מחו"ל שלא בתנאי שהייה במלונית, משרד הבריאות וועדת החוקה סיכמו היום על תחילת פיילוט בשימוש בצמידים אלקטרוניים. כצעד ראשון, ינסו את השימוש בצמיד 100 בני אדם, במקביל לקידום חקיקה שתאפשר שימוש נרחב באמצעי הפיקוח השנוי במחלוקת.

בדיון של ועדת חוקה התברר שהמשטרה כלל לא רוצה להיות אחראית על צמידי המעקב – אך מסתמן שהיא זו שתוזעק בכל פעם שתופיע התרעה על מפירי בידוד. בשל כך, משרד הבריאות החליט לתקשר עם חברה חיצונית, חברת-בת של אלקטרה, שתריץ את הפיילוט. לחברה יש 1,000 צמידים זמינים שיחולקו יחד עם מכשיר טלפון חכם לכל ישראלי שיחזור לארץ. בינתיים, משרד הבריאות בוחן פתרונות טכנולוגיים נוספים כמו איכוני טלפונים, ושוקל גם להיעזר בשב"כ.

בהודעה משותפת לשר הבריאות ויו"ר ועדת החוקה נמסר כי "מתוך רצון להסדיר חלופות בידוד יעילות יותר לבאים לארץ ומתוך כוונה לצמצם את הפגיעה בזכויות הפרט, סיכמו שר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר, כי לצד הארכת הבידוד במלוניות לתקופה מוגבלת, יוחל בפיילוט מיידי לפיקוח על בידוד ביתי באמצעות צמיד דיגיטלי, כשבמקביל תקודם חקיקה מיידית בשבוע הקרוב שתאפשר גם את הרחבת הפיילוט וגם את הפעלתן של חלופות פיקוח נוספות שייתרו את הצורך במלוניות הבידוד".

בתוך כך, ועדת החוקה קיצרה בארבעה ימים את בקשת הממשלה להכרזה על חובת הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל. ההכרזה צפויה להיכנס לתוקפה בשעות הקרובות עם פרסומה ברשומות ותעמוד בתוקף עד ליום שלישי בשעה 12 בצהרים

סגן שר הבריאות יואב קיש הציג טיוטת חקיקה ראשונה ופיילוט ראשוני לצמיד דיגיטלי על 100 אנשים כבר בתחילת השבוע: "מנגנון מעקב כמו מצלמות מהירות בכבישים; הפרת בידוד תהיה כמו מעבר באור אדום"

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "ברגע שתהיה הצעת חוק, אכנס את הוועדה יום וליל. תימנעו מדיונים פילוסופיים בזמן שאנשים נגררים בשדות תעופה למלונות. אם נביא את הצעת החוק מבושלת הציבור ימחא כפיים כי יינתנו חלופות שהוא יודע לעכל".

סגן שר הבריאות יואב קיש: "גם אם זה מלון מפואר לשבת בחדר מלונית זה הרבה יותר קשה מאשר לשבת בבית בסביבה הטבעית. אנחנו רוצים לקדם מודל שקיים במדינות אחרות אך הוא כרוך בשינוי תפיסה של הנוסעים לחו"ל. לצערי ראינו שבידודי הבית לא נאכפים, זה לא עובד. אין מענה טוב היום לאכיפת בידוד בית ולכן הלכנו למלוניות. לפי מודל המלונית שאנחנו מכוונים אליו, כל מי שחייב בידוד עושה בדיקה בשדה התעופה והולך למלונית ומחכה לבדיקה בבידוד. אם יקבל תשובה שלילית יוכל ללכת לביתו למנגנון איכון דיגיטלי מבחירה. מי שמאומת נשאר במלונית. הבעיה שלנו היא הדגירה של המחלה שיכולה לקחת גם 17 יום".

עוד אמר: "הדבר המרכזי לתפיסתי בחקיקה יהיה מנגנון מעקב כמו מצלמות מהירות בכבישים. אפשר יהיה לערער אבל אדם שהולך לבית יודע שאם הפר בידוד זה כמו לעבור באור אדום או להפר מהירות מותרת. השינוי הוא בתפיסה האזרחית חברתית. יהיו נסיעות חופשה ועסקים לחו"ל, אבל מי שחייב בידוד ילך למלונית ואז לבידוד ביתי של איכון דיגיטלי אם התשובה שלילית. זה מהלך מחויב המציאות".

"אנחנו מתקדמים בחקיקה בהוראת שר הבריאות לקדמה. יש כבר טיוטה ראשונית שאני מעריך שתגיע לאישור הממשלה בתחילת השבוע ובמקביל פיילוט של 100 אנשים לצמיד דיגיטלי עם טלפון נעול רק לאפליקציה הדיגיטלית שמקבלים במלונית. יש מסך ניהול שרואה אם יש הפרת בידוד. נבחן בפיילוט אם אנשים בוחרים במנגנון הזה ונבחן את התקלות. כמובן בהמשך יהיה מכרז שייקח חודשיים שלושה אך בטווח הקצר נלך להתקשרות מהירה של ספק יחיד. אני מקווה שבזכות זה נוכל לאפשר יותר יציאות וכמובן כניסות שהרבה מייחלים להם".

עוד אמר: "במדינות אחרות שזה נעשה כמו בהונג קונג וניו-זילנד אנשים משלמים בעצמם על מלוניות אז אני עוד לא יודע מה המודל לתשלום אך נתחיל. אני מקווה להגיע לרכש משמעותי של אלפים מיד לאחר הפיילוט ומוכן לבחון את האפשרות לבדיקות עם המתנה בשדה".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "ההכרזה התקבלה ואני פונה לכולנו, להגיע לעניין הזה בפרקטיות תוך כדי זהירות. כל הזמן שימו לנגד עיניכם את הסרטון שראינו של אותו אדם שהגיע לארץ כדי לסעוד את אביו בשעות האחרונות שלו, ובשדה התעופה אמרו לו שהוא חייב לנסוע למלונית כדי להמתין לוועדת החריגים. הוא עומד מול פקידים שאין להם מה לעשות ואי אפשר להאשים אותם. היה קשה לראות אדם נאבק פיזית ונגרר משדה התעופה. תבינו שאנחנו בוחרים פה את הרע במיעוטו ואנחנו צריכים להפעיל שיקול דעת. אנחנו גם מאפשרים בחירה לאדם – אם הוא לא מעוניין במעקב הוא מוזמן לקבל על עצמו את המלונית מתוך רצונו והשקפת עולמו. את הכפייה הגדולה של המלוניות אתם אישרתם ועליה משרד המשפטים לא התריע, ולא נתן לי רוח גבית. אני מאמין בזה באמת ומצפה לשיתוף פעולה ורוצה להריץ את הדברים האלו מהר ולהביא את האלטרנטיבות – הצמיד ואלטרנטיבות טכנולוגיות נוספות מתחום הסלולר. ברגע שתהיה הצעת חוק על שולחן הוועדה, אכנס את הוועדה יום ולילה. תימנעו מדיונים פילוסופיים בזמן שאנשים נגררים בשדות תעופה למלונות. אם נביא את הצעת החוק מבושלת הציבור ימחא לנו כפיים. לא מחיאת כפיים פוליטית או אישית. אלא מעצם זה שאנחנו אומרים שאנחנו רוצים לעצור את המוטציות ואנחנו מפחדים מהן ובו בזמן נותנים מספר חלופות סבירות שהציבור יודע לעכל".

בפתח הדיון אמר אשר כי "8 חודשים הוועדה הזו עובדת קשה כמעט מבוקר עד ליל הל החלטות הממשלה, על התקנות והתקש"חים. הוועדה גילתה אחריות לאורך כל הדרך. תיקנו ובלמנו דברים שלא היו צריכים להיות בשיג ושיח מתוך אחריות. אף פעם לא שמנו אמברקסים תוך כדי נסיעה אך מה שהיה בימים האחרונים, אף אחד לא דמיין לעצמו שנגיע למצב שנדבר על סוגי אכיפה כמו היום, לא חלמנו על מסיכות או שנכלא אנשים בחדר סגור עם מפתח בחוץ אבל אנחנו בתוך אירוע והוועדה לקחה הרבה החלטות לא פופולריות. אם היינו רוצים להיות פופוליסטים הייתי יכול להגיע לבד ל-20 מנדטים מלשחרר פה ושם כל מיני דברים. הארכנו את ההכרזה על הבידוד במלוניות מספר פעמים כשלא היה באופק שום פתרון אחר אך זה לא יכול להיות. אנחנו משתמשים בדבר הקשה הזה כשאין ברירה אך אם יש חלופות ידידותיות פי כמה המאפשרות לאדם בידוד בביתו צריך להביא פתרונות. לצערי הרב הממשלה לא הביאה את זה ואני לא מאשים את רה"מ אלא את אלו שזה מקצועם או את המשטרה שלא יודעת לאכוף, כדי למנוע את המראות המזעזעים של אנשים שסוחבים אותם בכוח למלוניות. כשאין ברירה ורוצים לחסום מוטציות עושים את הדברים הכי קשים, אבל כשיש ברירה כולנו צריכים להתיישר ואני קורא לנציגי המשרדים לתת יד וכתף. אני פונה לנציגי היועמ"ש ומשרד המשפטים שמלווים אותנו לאורך כל הדרך. אנחנו נכנסים לחקיקה מהירה מאוד כדי שהעניין הזה יוכל לעבוד מרגע שיש טיוטה ראשונית נלך על מרתון ישיבות לאישור. אנחנו לא משני צדדים. החיים תמיד הם בחירה בין אלטרנטיבות. לא חלמתם להגיע לצמיד או איכון טלפוני אבל אל מול מה שעושים היום שאותו אישרתם, אני מבקש לא להיתפס על קטנות ולא ללכת על כל מיני הנחות עבודה שיפה לומר אותן אך אינן מתכתבות עם המציאות אך העיקרון הוא להגיע לכך שאלו שמגיעים ארצה יהיו חייבים להיכנס למלוניות אך תהיה להם בחירה באלטרנטיבות אחרות. אף אחד לא יכפה עליהם את הבחירה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים