שיתוף
תגובות
בריאות » בריאות המגזר » קופות החולים מצפצפות על התוצאות הסרולוגיות
התחקיר המלא
במשרד הבריאות הכריזו בחגיגיות על השקת התעודה למחלימים, אך בארבעת קופות החולים מתעלמים מההנחיות ודורשים מהמבוטחים לבצע בדיקות חוזרות עם תוצאות שקריות
בדיקות דם | צילום: Roman Zaiets, שאטרסטוק

לפני כשלושה חודשים בישר לראשונה משרד הבריאות על ה'סטראט-אפ' הישראלי החדש בכל הקשור לניטור מחלימי הקורונה מתוך החברה, אשר ייעשה באמצעות "תעודת מחלים" אשר יונפק על ידי רופא המשפחה במסגרת קופות החולים.

"משרד הבריאות וקופות החולים מתכוונים להנפיק 'תעודת מחלים' מיוחדת למי שהחלים מקורונה ופיתח נוגדנים לנגיף. התעודה, שתינתן בהתבסס על תוצאות בדיקה סרולוגית מיוחדת, תאפשר למי שטס למדינה אדומה או פגש בחולה מאומת, לא להיכנס לבידוד", כך דווח בהתרגשות בלתי מוסתרת באתר 'איגוד רופאי הבריאות בישראל'.

על המיזם הייחודי דווח לראשונה לפני כחודשיים ב'חדשות 12' שם אף הוצג לו"ז להנפקת התעודות ולפיו עד 15 בנובמבר (לפני כחודש וחצי) יוחלט מה תכלול 'תעודת המחלים' עליה יחתום רופא מקופת חולים.

פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים ב"שיבא", צוטטה בדיווח ולפיו, "משרד הבריאות וקופות החולים מתכוונים להנפיק תעודת מחלים זמנית למי שיש בדמו נוגדנים. שימוש נוסף שעשוי להיעשות באמצעות התעודה – אפשרות לחזרה לפעילות במשק לאלה שבדמם נוגדנים. המעקב אחרי אנשים עם נוגדנים חיוני לפתיחת המשק. נוכל למשל לנצל זאת כדי להחזיר מורים עם נוגדנים למערכת החינוך וגם להחזיר את המסחר והשוק הפרטי".

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש בישר בהצהרתו לראשונה לתקשורת, זמן קצר אחרי שנכנס תפקיד, כי "נייצר לאזרחי ישראל דרכון ירוק. הדרכון יגדיר אנשים שהם בסכנה פחותה להדביק או להידבק. כבר בימים הקרובים נעביר לקופות החולים למעלה ממליון בדיקות סרולוגיות לביצוע. על בסיס בדיקות הנוגדנים, נדע מי איננו בסכנת הדבקה והוא יקבל "דרכון ירוק". את הדרכון יקבל גם מי שהחלים מהמחלה. אפשר לומר שהרמזור לא יהיה רק לגבי אזורים אלא גם לגבי אנשים".

יש לכם סקופ או ידיעה מרעישה? תיעדתם אירוע חדשותי? נתקלתם במחדל שאתם מעוניינים לחשוף?

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים במייל האדום >>>

טרם ברור, אם העובדה שהגעת החיסונים ארצה הוקדמה או שמא חוסר סנכרון בין בתי החולים והמרכזים הרפואיים המעניקים שרותי בדיקה סרולוגית, הם שהביאו לכך שאזרחים רבים שלרוב כבר חלו בנגיף והחלימו, שילמו במיטב כספם לבתי החולים 'הדסה', 'המרכז הרפואי שמיר' או מרכז רפואי אחר אשר מעניק את שרות הבדיקה הסרולוגית – לא לפני שקיבל את אישור משרד הבריאות, לאחר מכן פונים עם האישור אל רופא המשפחה בהמתנה לקבלת "אישור מחלים", נאלצים לשוב לביתם באכזבה ובתחושת מרמור וכעס לנוכח ההודעה הלקונית, כי "הקופה אינה מכירה בבדיקה שעשית ויש לחזור ולבצע בדיקה פעם נוספת והפעם בקופה".

ב-16,12,20 (א' טבת) פרסם ראש שרותי בריאות הציבור דר' שרון אלרעי-פרייס במשרד הבריאות, מסמך הנחיות תחת הכותרת, "הוראת מנהל להגדרת 'מחלים' לצו בריאות העם", כאשר מודגש כי "צו זה מחליף את הוראת מנהל בתאריך 12.10.20".

המסמך עוסק בין השאר ב"עדכון סעיף אישור החלמה על פי סרולוגיה, הרחבת התווית ותעדוף לביצוע בדיקה סרולוגית וכן אישור למקבלי חיסון (פנקס ירוק)", לשון המסמך, תוך הרחבה ופירוט מרביים על סוגי הבדיקות הסרולוגיות ופיענוחם על מנת לאפשר למבצע אותן לקבל לידיו מאת רופא המשפחה את "תעודת המחלים".

בסעיף 3 נכתב מפורשות, כי "תוצאה סרולוגית חיובית, תיחשב כתקפה לצורת הגדרת הנבדק כמחלים, רק אם בוצעה בהתאם לפרוטוקול שאושר על ידי משרד הבריאות ועל פי התנאים המפורטים כאמור". כיום קיימות מספר מעבדות מוכרות במערכת הבריאות שעורכות את את הבדיקה בהתאם לפרוטוקול הנדרש.

"לא הייתי צריך להיות חכם כדי לדעת שהתשובה הסרולוגית שתתקבל תהיה שלילית, מה שאומר שאאלץ להיכנס לשווא לבידוד למרות שיש לי נוגדנים, כפי שהוכח בבדיקת המעבדה הקודמת"

ד' מירושלים

ממידע שהגיע לידי 'בחזית' עולה, כי מעבר לשערורייה בסירוב קופות החולים להכיר בתוצאות בדיקות סרולוגיות חיוביות אשר בוצעו מחוץ לקופה, כמו לדוגמה במעבדה של 'הדסה עין כרם', ה'מרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא)' ובמעבדות רמב"ם, כאשר הן מחייבות את המבוטח לערוך בדיקה סרולוגית נוספת והפעם בקופה – הרי שבאופן תמוה, מרבית הבדיקות יוצאות שליליות.

"נדרשתי לשהות בחו"ל לצורך ענין דחוף כלשהו", מספר ל'בחזית' ד' מירושלים, "ערכתי בירור מול משרד הבריאות אלו דברים נדרשים ממני עם יציאתי לחו"ל, הבנתי שבמעבדת רמב"ם מבצעים בדיקות, חיפשתי מקום רציני ואמיתי, כזה שמוכר על ידי הרשויות, לא להימורים ולריזיקות, שילמתי כמה מאות שקלים, עשיתי את הבדיקה והתשובה יצאה חיובית, לאמור, אובחנתי עם נוגדנים".

"ניגשתי למזכירות המרפאה וביקשתי למסור את התשובות לרופא המשפחה שלי על מנת שינפיק לי 'תעודת מחלים', יחד עם המסמך מהמעבדה ב'רמב"ם' הצגתי את דף המידע וההנחיות שקיבלתי ממשרד הבריאות ולפיו ב'מעבדת רמב"ם' עורכים בדיקות לפי הכללים ועל פי פרוטוקול משרד הבריאות".

"הייתי אמור לעלות על הטיסה ביום ראשון שעבר בשעות הלילה, ואת המסמכים שלחתי לרופא המשפחה ביום רביעי בשבוע שלפני כן. משמצאתי את עצמי בצהרי יום ראשון, שעות ספורות לפני הטיסה וטרם קיבלתי תשובה מהרופא תוך שאני נענה על ידי מזכירות המרפאה בהתחמקויות שונות, הודעתי לסוכן הנסיעות על דחיית הטיסה ביומיים, ליום שלישי, שכן ברצוני לקבל 'אישור מחלים'".

"פניתי למנהל המרכז הרפואי, שוחחתי איתו, הוא התחיל להגיד לי, תשלח לי את המסמכים, כשהוא מבהיר, כי 'זה רק דרך קופת החולים'. משהבהרתי לו כי אני כבר אחרי השלב של קופת החולים, סיפרתי לו ששוחחתי עם משרד הבריאות שם נאמר לי שהבדיקות הסרולוגיות המבוצעות על ידי 'מעבדת רמב"ם' מאושרות, נענתי כעבור חצי שעה בהודעה לקונית, שהוא שוחח עכשיו עם סגנית מנהלת המרחב והיא אמרה שרק דרך קופת החולים ניתן לקבל אישור מחלים".

"הגיע יום שלישי, ראיתי שאני זוכה לכתף קרה, פניתי למרפאה וביקשתי להיכנס לרופא שלי, וזה החל לטעון שזה לא קשור אליו, זו המנהלת שלו… והבטיח שיחזיר לי תשובה במייל. בד בבד הוא שלח אותי לעשות בדיקה נוספת בקופה, תוך כדי אני זורק לו בבדיחות הדעת, כי אין כל צורך להתקשר ולעדכן אותי בדבר תוצאות הבדיקה שכן כל אחד יודע שבקופה התשובה יוצאת שלילית, הרופא שזע במבוכה השיב כי 'אם יצא לך ברמב"ם חיובי אין מניעה שגם אצלנו תהיה תשובה זהה'".

"בינתיים, עליתי על הטיסה לארה"ב, יממה לאחר שנחתתי ראיתי שממתינה לי בתיבת המייל הודעה מהרופא, לא הייתי צריך להיות חכם כדי לדעת שהתשובה הסרולוגית שתתקבל תהיה שלילית, מה שאומר שאאלץ להיכנס לשווא לבידוד למרות שיש לי נוגדנים, כפי שהוכח בבדיקת המעבדה הקודמת".

עשרות עדויות – מכל קופות החולים

בתיעוד שהגיע ל'בחזית', הפעם מצד מבוטח קופת חולים 'לאומית', המטופל במרפאה הממוקמת ברחוב זוננפלד בירושלים, פונה נ' אל רופא המשפחה שלו כשהוא מבקש ממנו "אישור מחלים". 

בפנייתו לרופא כותב נ', כי "עשיתי לאחרונה בדיקת נוגדנים בבית החולים הדסה עין-כרם ויצאתי חיובי לנוגדנים, אשמח לקבל טופס מחלים". למרבה התמיהה, התשובה שהתקבלה כעבור שעות בודדות מהרופא היתה למרבה החוצפה: "לצערי סרולוגיה לא מספיקה בכדי לקבל אישור מחלים".

האם נשמע למישהו הגיוני שאני מחזיק בידי 2 בדיקות סרולוגיות בהפרש של יומיים, כאשר באחת יש לי נוגדנים ואילו בתוצאות בדיקה אחרת התשובה שלילית? על מי עובדים פה? משקרים כאן את הציבור

א', מבוטח ב'מכבי'

בידי 'בחזית' שני מסמכים זהים של בדיקות סרולוגית של א', מבוטח ב'מכבי שירותי בריאות', שביצע בדיקה גם הוא במעבדה מוכרת. עם קבלת התוצאות החיוביות פנה א' הישר למרפאה כדי לקבל 'אישור מחלים' מרופא המשפחה – משנוכח כי הקופה איננה מכירה בתוצאות עשה בדיקה נוספת בקופה, כעבור יומיים קיבל "כצפוי", תשובה שלילית.

"האם נשמע למישהו הגיוני שאני מחזיק בידי 2 בדיקות סרולוגיות בהפרש של יומיים, כאשר באחת יש לי נוגדנים ואילו בתוצאות בדיקה אחרת התשובה שלילית? על מי עובדים פה? משקרים כאן את הציבור, לא יאומן מה שקורה כאן, זה בניגוד להנחיות משרד הבריאות", אומר א' ל'בחזית' בכאב ובתחושה נכזבת.

גורם רפואי בבית החולים 'הדסה' מגולל בשיחה עם 'בחזית' עדות מכלי ראשון ולפיו אברך מירושלים פנה לעשות בדיקה סרולוגית במרכז הרפואי עליה שילם במיטב כספו, כאשר התשובה שקיבל הייתה חיובית ואובחן אצלו שיעור גבוה במיוחד של נוגדנים.

כעבור זמן מה, משפורסם כי קופות החולים מאפשרות בדיקות סרולוגיות בחינם וללא עלות, החליט האברך לפנות אל המרפאה ולעשות שוב את הבדיקה, בכל זאת, עניין אותו לדעת מה מצב הנוגדנים שבדמו, האם הם התרבו או שמא התמעטו.

למותר לציין כי התוצאה בבדיקה הסרולוגית שנעשתה במרפאה הייתה שלילית, אלא שהאברך כנראה ניחן בסבלנות יתירה ופנה לבדיקה סרולוגית נוספת, הפעם במרכז הרפואי 'שמיר' (אסף הרופא) בצריפין. כנראה שלא תפלו מהכיסא אם נספר לכם שסך הנוגדנים שנמצאו אצלו בבדיקה ב'שמיר' היתה זהה לתוצאה ב'הדסה'.

האברך כנראה ניחן בסבלנות יתירה ופנה לבדיקה סרולוגית נוספת, הפעם במרכז הרפואי 'שמיר' (אסף הרופא) בצריפין. כנראה שלא תפלו מהכיסא אם נספר לכם שסך הנוגדנים שנמצאו אצלו בבדיקה ב'שמיר' היתה זהה לתוצאה ב'הדסה' – בניגוד גמור לתוצאה ב'מכבי'

"הציבור מרומה על ידי קופות החולים פעמיים, פעם אחת לאור ההתעלמות הבוטה מהנחיית משרד הבריאות על פיה "תוצאה סרולוגית חיובית, תיחשב כתקפה לצורת הגדרת הנבדק כמחלים, רק אם בוצעה בהתאם לפרוטוקול שאושר על ידי משרד הבריאות", בעוד הקופות אינן מכירות בתוצאות חיוביות של מרכזים רפואיים הפועלים באישור משרד הבריאות, פעם נוספת הציבור מרגיש ש'עושים עליו סיבוב' לאור העובדה שבניגוד לתוצאות החיוביות המתקבלות בחוץ, באורח פלא ובאופן תמוה כמעט כלל הבדיקות הסרולוגיות של קופות החולים יוצאות שליליות. זאת על אף שחלף זמן קצר מאז ביצוע הבדיקה במרכז הרפואי שהצביע על הרבה נוגדנים", אומר ל'בחזית' עסקן רפואי מוכר שכואב את הנושא.

"על מי עובדים פה? משקרים את הציבור לאור היום. חייבים להציף את הנושא הזה, הרי לא ייתכן שקופות החולים שיודעות להציף את הציבור החרדי ב'מנהלי קשרי לקוחות' למכביר, משתפות פעולה ונותנות יד לתיוג הנגטיבי ולהסתה", הוא אומר.

השערורייה מגיעה למסדרונות הכנסת

גורם נוסף העלה בפני 'בחזית' את ההשערה, לפיה ייתכן מאוד וקופות החולים מתוגמלות על ידי משרד הבריאות על כל בדיקה סרולוגית שהן מבצעות, זאת מתוך מטרה להביא לחיסון כלל האוכלוסייה ולא לסמוך על הנוגדנים הטבעיים שמועד תפוגתם הוא לרוב בלתי נודע. לדבריו, "לנוגדנים המתהווים על ידי החיסון, בניגוד לנוגדנים המתפתחים באופן טבעי, יש חיי מדף מוגדרים כך שלמדינה קל יותר לבקר ולהניח אצבע על השאלטר".

יצוין, כי בידי 'בחזית' עדויות ותיעודים ויזואליים המוכיחים כי העוול המדובר מתבצע על ידי כלל קופות החולים, 'כללית', 'מאוחדת', 'מכבי' ו'לאומית' כאחד, בהם מתבקשים המבוטחים לעשות בדיקה סרולוגית נוספת לאחר שהבדיקה עליה שילמו במיטב כספם במרכז רפואי מוכר ובהתאם לפרוטוקול משרד הבריאות איננה 'קבילה' בקופות החולים לצורך הנפקת "תעודת מחלים" על ידי רופא המשפחה.

ל'בחזית' נודע עוד, כי בלשכות חברי הכנסת מ'יהדות התורה' הצטברו לאחרונה עשרות עדויות ותלונות בנושא, ובכוונת יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר לכנס בקרוב דיון בוועדה על מנת לדרוש תשובות מהגורמים הרלוונטיים.

פנינו לקבלת תגובות מכלל הגופים המוזכרים בכתבה, וגילינו כי חלק ניכר מהם מודעים לתופעה ואין באפשרותם היכולת להתמודד איתה. כך לדוגמה, השיבו לנו במרכז רפואי שמיר, "לא ידוע לנו על הנחיות כאלה ואחרות בקופות החולים ואם יש להם (המבוטחים, ז"א) בעיות, מוטב לפנות אליהם (לקופות החולים, ז"א) לקבלת הסבר".

מהמרכז הרפואי הדסה נמסר: "במעבדות הדסה מבוצעות בדיקות סרולוגיות העומדות בתנאים המחמירים ובסטנדרטים ישראלים ובינלאומיים כאחד. הבדיקות מבוצעות בהתאם לדרישות משרד הבריאות ולא ידוע לנו על כל מניעה או בעיה בשימוש והצגת תוצאות הבדיקה לגורמים רשמיים".

ממשרד הבריאות נמסר כי הנושא בבדיקה.

בקופת חולים 'מאוחדת' לא הכחישו את הטענות, כאשר בתחילה ניסו להניא אותנו באמצעות הצגת 'מסמך' שגוי. בהמשך נמסר ל'בחזית' בתגובה, כי "הבדיקות בוחנות את הנוגדנים בדם. לא את הרגלי הטיסה של הנבדק".

מ'כללית' נמסר: "גם בנושא זה, אנו פועלים על פי הנחיות משרד הבריאות. מעבדות כללית עומדות בכללי התקינה המחמירים של הרגולציה".

פנינו לבקש את תגובות קופות החולים מ'מכבי' ו'לאומית', אך שם בחרו לא להתייחס לממצאי התחקיר, לכשתתקבל תגובתם נפרסמן.

גם אתם נתקלתם בתופעה? ספרו לנו במייל האדום >>>

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. אי ההכרה בבדיקות של בתי חולים מהטובים במדינה ובעולם היא שערוריה רצינית אבל זה מתגמד לעומת השערוריה של המצאת בדיקות דם (סרולוגיה) שגויות ואפילו בכוונה.

    איך אפשר עכשיו להאמין לקופות החולים בכל בדיקת דם שיגרתית אחרת?

    הרי זו עבירה על חוקי הרפואה ואפילו עבירה פלילית !!
    צריך שמישהו שנפגע ירים את הכפפה ויגיש תביעה אזרחית על נזיקין ואפילו תביעה יצוגית.
    זה בכלל לא פשוט מה שקורא כאן. האם יש בוס למדינה כעת?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים