שיתוף
תגובות
דעות » ריבית הפד תעלה במהירות ל-3.5% עד סוף 2022
שינוי מגמה
ההחלטה של הפד להעלות את הריבית ב-75 נקודות בסיס ביוני לא הפתיעה את השווקים, זאת לנוכח נתוני האינפלציה של מאי ואיתותים מוקדמים לכלי התקשורת
בניין הפדרל ריזרב | צילום: freepik

לא היו אינדיקציות למהלך הבא של הפד. אבל, האינפלציה שצפויה להישאר גבוהה ותתכן העלאה נוספת של 75 נקודות בסיס ביולי, והריבית תעלה במהירות ל-3.5% עד סוף השנה הזו, ושיא של 4% בתחילת השנה הבאה.

ההחלטה להעלות את הריבית בשיעור גדול יותר של 75 נקודות בסיס ל-1.50-1.75%, במקום 50 נקודות בסיס, כפי שנראה לפני נתוני האינפלציה של מאי, הייתה כמעט פה אחד, עם התנגדות בודדת של אסתר ג'ורג', שהעדיפה העלאה קטנה יותר של 50 נקודות בסיס. ההתנגדות שלה משקפת אי נוחות שהפד מסכן את אמינותו בכך שהוא לא דבק בתוכנית ההדרגתית יותר של 50 נקודות להחלטה. 

נוסח הצהרת המדיניות היה דומה לגרסה הקודמת, וחוזר על הקו לפיו הפד נשאר "קשוב מאוד לסיכוני אינפלציה". אולם כעת, יש גם התחייבות מוצקה יותר שה-FOMC "מחויב מאוד להחזיר את האינפלציה ליעד של 2% שלו", אם כי החלק הנוגע לשוק עבודה הצפוי להישאר חזק, גם כשהמדיניות מהודקת, נשמטה מן ההודעה.

התחזיות של הפד מראות כי האינפלציה תישאר גבוהה יותר בשנים הקרובות, בעוד שהצמיחה הכלכלית נראית תרד אל מתחת לפוטנציאל לקצב של 1.7% גם השנה וגם בשנה הבאה, ושיעור האבטלה יעלה בחזרה אל מעל 4% עד 2024.

רוב ההאטה באינפלציית הליבה בתחזיות הרשמית נובעת ככל הנראה מהקלת מגבלות צד ההיצע וצווארי הבקבוק בצד האספקה. הפד צופה כעת שהריבית תגיע ל-3.25-3.50% עד סוף השנה הנוכחית, מה שרומז על עלייה נוספת של 75 נקודות בסיס ביולי ולאחריה שני מהלכים של 50 נקודות בסיס והעלאה של 25 נקודות בסיס בדצמבר, או שלוש העלאות של 50 נקודות בסיס ומהלך נוסף של 25 נקודות בסיס. החציון של הריבית בשיעור 3.8% לסוף 2023 מרמז על עוד מהלך אחד או שניים של 25 נקודות בסיס בשנה הבאה, ולאחר מכן היפוך תוואי הריבית ב-2024, למרות שהאינפלציה עדיין תהיה, על פי התחזית, מעל היעד, אך הצמיחה תרד והאבטלה תעלה. 


הכותב הוא  ד"ר גיל בפמן – הכלכלן הראשי של בנק לאומי

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים