שיתוף
תגובות
בריאות » כושר ואיכות חיים » רעש מוזר באוזניים? אולי תשתו יותר קפה
מידע מפתיע
איציק ברנדויין מגלה את סודות הקפה: תרופה נגד סכרת, מניעת מחלות, כפייתית, זיכרון • והשאלות: האם הקפאין גורם למחלות או מעכב גדילה?
תגיות: ,
קפה | צילום: Irene Miller, שאטרסטוק

עונג שבת אמיתי זה לחשב את הזמן מאז סיום הסעודה בשבת בלילה ועד לאפשרות להכין קפה בבית הכנסת בבוקר. משפט ידוע אומר בהלצה כי יהודי נמצא תמיד בזמן האמצע – בין הזמן שהוא אכל בשרי לבין הזמן שמותר לו חלבי.

מה כל כך מיוחד בקפה שאין משמר בישיבה בליל שישי בשובבי"ם בלי פינת קפה. או מה מיוחד בכל משרד ועבודה שברגע של עייפות שותים לגימה מהקפה, וזה לא משנה שחור או נס. הצד השווה שכביכול מדובר במשהו מעורר, ולפי רבים אף במשהו שלא בריא לגוף.

לקפה סגולות ויכולות רבות, כמובן למינון יש חשיבות רבה. אל תראו זאת כהמלצה, אך 120 כוסות קפה במכה יכולים לגרום למוות חלילה. הדעה הרווחת בקרב המומחים כי 4-6 כוסות ביום זה רגיל ואף יתכן שמומלץ.

דיאטת קפה או תרופה נגד סכרת: חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה גילו בניסוי שערכו על עכברים, כי עכברים שקיבלו מנת קפאין שמרו על רמת סוכר קבועה וקצב חילוף חומרים גבוה. מחקר נוסף שנערך הראה שהעלאה בצריכת קפאין תביא להפחתת הסיכוי ללקות בסכרת.

משמר בישיבה? או שגרה בעבודה: קפאין גורם לעלייה בחומצות השומן בדם, מה שיגרום לכם לא להתעייף ולהישאר פעילים ואנרגטים לאורך מספר שעות. תראו את זה לבוס או לראש ישיבה הם ישקלו שוב האם להגביל את כמות החלב בעמדת הקפה.

מניעת מחלות: דיכאון, פרקינסון, אלצהיימר, דמנטיה, סרטן הכבד, סכרת ועוד מגוון מחלות גופניות. המשותף לכל הרשימה הוא שעל פי מחקרים רבים יש קשר מאוד ברור בין צריכת קפאין לבין הפחתה בסיכוי לחלות באחד מהשמות שהבאנו ברשימה. הסיבה נתונה כנראה לכך שקפאין גורם להאצת הגמישות העצבית, זהו תהליך המכונה בשפה הרפואית "אנטרופיה מוחית".

מה? קפה עוזר בשמיעה: רופאים וחוקרים אמריקאים גילו כי צריכה במינון הנכון של קפה יכולה לסייע לתופעה הנקראת 'טנטון' והיא מן רעשים מציקים עד כדי מעצבנים הנשמעים בתוך האוזניים. מחקר שנערך העלה כי נשים ששתו כוס וחצי קפה ממוצע ליום, היו ב-15% בסיכון יותר ללקות ב'טונטון' מאשר נשים ששתו בין 4 ל-6 כוסות קפה ביום. המחקר נערך עם 65,000 נשים שהשתתפו במחקר.

כפייתית: שתיית כוס קפה עשויה לסייע לאנשים המתמודדים עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) כדי להתגבר על הנטייה המוכרת שלהם לשטוף את ידיהם באובססיביות, זאת באמצעות העלאת רמות העוררות במוח – כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי "Journal of Anxiety Disorders", ונערך על ידי ד"ר אייל קלנטרוף והדוקטורנטיות הדר נפתלוביץ ונועה טאובר מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.

כוס קפה עם קפאין | צילום: deryabinka, שאטרסטוק

החוקרים בדקו אנשים הסובלים מהרגלי ניקוי כפייתיים, בחלק מהמקרים כחלק מהתמודדותם עם הפרעת ה-OCD, ובחנו אם הם מסוגלים להמתין ולא לשטוף את ידיהם מיד לאחר שנגעו בחפץ שנאמר להם שהיה מלוכלך. להפתעתם, גילה צוות המחקר שהנבדקים יכלו להמתין זמן רב מבלי לנקות את הידיים ואף דיווחו על רמות מצוקה נמוכות יותר, אם שתו כוס אחת של קפה המכיל קפאין, לעומת נבדקים אשר שתו כוס אחת של קפה נטול קופאין.

הנבדקים חולקו לשתי קבוצות – כאלה שנדרשו לשתות בניסוי כוס קפה עם קפאין (כ-200 מ"ג) וכאלה שנדרשו לשתות כוס קפה נטול קפאין (0-10 מ"ג). כל המשתתפים בניסוי התבקשו להימנע מצריכת קפאין במשך שמונה שעות לפני ביצוע המחקר על מנת להבטיח שההשפעות המעוררות את הקפאין יהיו מרביות. המשתתפים לא ידעו ולא הצליחו לנחש האם שתו קפה עם או בלי קפאין. לאחר מכן הם התבקשו לגעת בגירוי שעלול להיות מוגדר כמזוהם מאוד עבורם, למשך 60 שניות – חיתול תינוק שנאמר להם שהיה מלוכלך, לדברי החוקרים. הובהר להם שהם יוכלו לשטוף את ידיהם מאוחר יותר.

החוקרים מצאו כי המשתתפים ששתו את המשקה המכיל קפאין הראו יכולות אינהביציה (דיכוי תגובות) גבוהות יותר במטלת מחשב, הפגינו מצוקה פחותה באופן משמעותי, וחוו דחף נמוך יותר לשטוף את ידיהם, זאת לעומת הקבוצה השנייה שבה היו נבדקים ששתו קפה נטול קפאין. בנוסף, המשתתפים מהקבוצה ששתתה קפה עם קפאין הצליחו גם להמתין זמן רב עד לשטיפת הידיים, כמעט כפול מהזמן של קבוצת הנבדקים ששתתה קפה נטול קפאין. בנוסף, נמצא לאחר סיום שטיפת ידיים לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות ביחס לתחושות המצוקה והדחף הרגעי להתנהגות כפייתית-אובססיבית.

לסיכום, הדר נפתלוביץ מבהירה כי "קפאין מעלה רמות עוררות רק באופן נקודתי ורגעי ולכן לא יכול להוות טיפול ל-OCD. מצד שני, אני מאמינה שהמחקר יוכל לסייע לרופאים להבין את השינויים בתסמינים הכפייתיים של המטופלים שלהם, לגלות יעדי טיפול חדשים ולספק תוצאות טיפול טובות יותר בעתיד נגד OCD".

זיכרון: מייקל יאסה, פרופסור למדעי הפסיכולוגיה והמוח באוניברסיטת ג'ונס הופקינס וצוות המדענים שלו גילו שקפאין מסוגל לשפר זיכרונות לפחות עד 24 שעות לאחר צריכתו.

הם ערכו ניסוי מעניין בו השתתפו אנשים שלא אכלו או שתו באופן קבוע מוצרים המכילים קפאין. חצי מהמשתתפים קיבלו פלסבו או טבליה של 200 מיליגרם קפאין, חמש דקות אחרי שהציגו להם סדרת תמונות. לעומת החצי השני שלא קיבל מנת קפאין.

בשלב השני נלקחו דגימות רוק מהמשתתפים (שקיבלו את מנת הקפאין) לפני שלקחו את הטבליות, זאת כדי למדוד את רמות הקפאין שנמצאית בגופם. הדגימות נלקחו שוב לאחר שעה, שלוש ו-24 שעות לאחר מכן.

למחרת אספו החוקרים את כלל המשתתפים במחקר והציגו להם תמונות דומות לתמונות שהוצגו להם ביום האתמול בתוספת שינויים. זאת כדי להגביר את הבלבול בקרב המשתתפים.

פולי קפה | צילום: Ilja Generalov, שאטרסטוק

חברי קבוצת הקפאין הצליחו לזהות את התמונות הדומות לתמונות שהוצגו להם ביום האתמול, לעומת חברי הקבוצה שלא טעמו קפאין, שרמת הזיהוי שאפה לכמעט אפס הצלחה.

הרעיון במחקר הוא כזה מסביר יאסה: "אם היינו משתמשים באותם התמונות מיום האתמול, בלי שינויים, לא בטוח שהיינו רואים הבדלים בין הקבוצות. מטרת השימוש בתמונות שהם ממש דומות דורש ומחייב את המוח לבצע ניתוח קשה יותר – מה שבספה המקצועית נקרא 'הפרדת דפוסים', שנראה כי מדובר בתהליך המוגבר על ידי קפאין כפי שראינו במקרה שלנו".

שאלת השאלות: האם קפאין גורם נדודי שינה?

ד"ר איתן אוקסנברג מהזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע עונה כי התשובה הפשוטה היא לא. "הקפאין הוא חומר שנספג במהירות בגוף אך גם מפורק ומסולק ממנו במהירות גבוהה. תוך חמש שעות מחצית הקפאין מסולקת מהגוף ותוך עשר שעות כ-75 אחוז מהקפאין מסולק. במקרה הפשוט, כוס קפה אחת בבוקר לא תשפיע כלל על שנתם של רוב האנשים".

"התשובה המורכבת יותר היא שלכל אדם יש רגישות ועמידות שונה לחומרים רבים ובכלל זה לקפאין. אצל חלקנו כוס קפה בעשר בלילה לא תשפיע כהוא זה על איכות השינה שלנו ועל המהירות שבה אנו נרדמים, ואילו אצל אחרים כוס קפה בשעה כזו תהרוס לחלוטין את שנת הלילה. ככלל, מומחי שינה ממליצים להימנע משתיית משקאות עם קפאין בשעות הערב והלילה".

האם הקפאין גורם למחלות או מעכב גדילה?

התשובה הפשוטה היא לא, עונה ד"ר אוקסנברג שמסביר כי "בניגוד לדעה הרווחת, לא נמצא קשר מבוסס בין צריכה מתונה של קפה לבין מחלות לב או לחץ דם גבוה. אין עדויות לכך שקפאין משפיע על הגדילה של ילדים או מעכב אותה. למעשה, המצב אפילו הפוך ומחקרים מצביעים שצריכה סבירה של קפאין מביאה לירידה בסיכון לחלות בלא מעט מחלות, כולל כמה סוגי סרטן וסוכרת מסוג 2. פעמים רבות הקפאין מגביר את האפקטיביות של משככי כאבים ושל תרופות נוספות, ועל כן תרופות רבות כוללות אחוז מסוים של קפאין".

"התשובה המורכבת היא שהמחקרים מציגים תמונה כללית וסטטיסטית על הקשר בין מחלות מסוימות לקפאין, אבל כמו שכבר ציינתי יש אנשים עם רגישות לקפאין ותמיד יש יוצאים מן הכלל".

הכל מחקרים, על רובם מסכימים כלל המומחים. אין להסתמך ולראות בכתבה כמשהו שמעודד לשתות קפה או לצרוך קפאין. לא נכנסנו לעניין של הפגיעה בשיניים ובפה, כל זה אולי בפרק ב.

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. מכיוון שרוב המדיה נגועי הסיטרא ושאר מחלות..למה אין לינק למחקרים הכביכול מדהימים שסופר עליהם כאן?? רוצה שנאמין? תן לבדוק לבד את האמת או שקר..

  2. מעולה נהנתי לקרוא כתבה לעיניין קונקרטית לגבי הקפה
    אני שותה 3 כוסות קפה שחור
    ושמחתי שצריך 3 עד 6 קפה ביום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים