שיתוף
תגובות
כלכלה » שינוי מגמה בוול סטריט
לפעמים החגיגה נגמרת
משבר המניות בוול סטרייט והירידות החדות בבורסות העולם לצד ריבית גבוהה ואינפלציה מתפרצת ברוב מדינות העולם מסמנות כיוון חדש וברור של התמתנות בנדל"ן
וול סטריט | צילום: vwalakte - freepik

מגמה חדשה בשוק ההון בעולם – בחודשים האחרונים אנו עדים לירידות חדות במחירי המניות ברוב הבורסות בעולם בעיקר במגזר ההיי טק המוביל את הכלכלה העולמית במרבית המדינות המפותחות בעולם. מצב חדש זה אחרי עשור בלתי פוסק של עליות מחירים ( מאז המשבר בארצות הברית ב-2008 ) לצד מדיניות הדפסת כסף בעיקר בתקופת הקורונה, הוביל לעליית ערך הנכסים בעולם ולא פסח על עולם הנדל"ן. רבים מהעובדים בתעשיות האלו קיבלו אופציות שאותם הם יוכלו לממש עם הגידול בשיווי החברה ולגרוף סכומי כסף משמעותיים שאפשר להם לרכוש ולשכור נכסים ברחבי העולם.

הלך הרוח בחברות ההיי טק – בשיחה שערכתי לאחרונה עם מכר שהוא בכיר בתעשיית ההיי טק המקומית ( מספר 3 באחת מחברות ההיי טק הגדולות בישראל שנסחרת בנאסדק האמריקאי ) הוא סיפר לי כי עד לפני מספר חודשים, כאשר היה הולך לארוחת צהרים במשרדי החברה, היה שומע שיחות של עובדים בגילאי 30-25, מדובר בעובדים מוכשרים המרוויחים עשרות אלפי שקלים בחודש, רבים מהם יוצאי יחידות 8200 ודומיהן, המדברים על רכישה של דירות בישראל במחירים של 6-5 מיליון שקלים, כאשר ההון העצמי לדירה התבסס על האופציות שאותן קיבלו אותם עובדים בחברה. כיום כאשר המנייה איבדה כ-70 אחוז מערכה, שיחות המסדרון על נדל"ן במסדרונות נפסקו באחת. 

היי טק והכלכלה העולמית – חשוב להבין כי אף על פי שתעשיית ההי טק העולמית אינה מהווה את עיקר הכלכלה העולמית ועל פי מחקרים שונים מעסיקה כי 7-5 אחוז מכלל המועסקים בענפים השונים במשק העולמי, היא אחראית על כ-17-10 אחוז מהתמ"ג ובישראל אף אחראית על 40 אחוז מהייצוא ! עם קצב צמיחה שנתי של ארבעה אחוזים ! ( על פי נתוני בנק ישראל שפורסמו לאחרונה ). כלומר התרומה של ענף ההי טק בישראל לכלכלה המקומית היא מכרעת בכל קנה מידה .

הערך המוסף של עובדי היי טק – בשנים האחרונות ראינו בענף הנדל"ן, המון " מתעשרים " חדשים, כלומר עובדי היי טק ישראלים שעשו אקזיטים ומימשו אופציות, מדובר באלפים רבים של עובדים שנהנו מפריחה כלכלית יוצאת דופן לאור שכר עבודה גבוה במיוחד לעומת יתר הענפים בישראל והן בשל מכירה של חברות ישראליות מקומיות לחברות ענק בין-לאומיות שרכשו את הידע הטכנולוגי הישראלי היוצא דופן. כמו כן לאור הנפקות רבות של חברות מקומיות בעיקר בבורסה בניו יורק כאשר השווי שלהם הגיע למיליארדי דולרים וכתוצאה מכך עובדים רבים שעבדו באותן החברות מימשו אופציות כאמור במאות ובמיליוני דולרים, כל אחד לפי חלקו היחסי באותה החברה.

השקעות בנדל"ן – רבים מאותם העובדים השקיעו את הכספים הללו בשוק הנדל"ן המקומי. אותם אלו שהיו עם הון עצמי בשל המימושים של האופציות והמניות שהיו בידיהם רכשו בעיקר דירות למגורים והשקעה ואילו כאלו שלא היה להם מספיק הון עצמי לרכישת דירה, שכרו דירות בסכומים גבוהים ותרמו בחלקם לעליות המחירים של שוק ההשכרות בישראל בעיקר באזורי הביקוש בדגש על תל אביב, הרצליה, חיפה וערי המרכז ( בקרבת מקומות התעסוקה שבהם הם עובדים ). 

העלאת הריבית בארה"ב – כיום כאשר האינפלציה העולמית משתוללת, הבנק המרכזי האמריקאי מעלה את הריבית וכמובן בעידן של שוק עולמי גולבלי נראה עליות ריבית בכל הבנקים המרכזיים בעולם כדי לדכא את האינפלציה המשתוללת, עליות הריבית מובילות ליציאה של משקיעים רבים מהבורסות בעולם. ( במאמר מוסגר עוד לא נמצאה " התרופה " העולמית להדפסה מסיבית של כסף, שמובילה לגל של עליות מחירים אשר הדרך להתמודד אתו היא עלייה של ריבית, דבר שמוביל לירידות חדות בבורסות העולם ). זאת כיוון שכאשר הריבית גבוהה, החוב מתייקר, בבנקים מקבלים תשואה נאה על הכסף ועל הפעילות הכלכלית המואטת כתוצאה מכך ועד להגעה למיתון חלילה עתידי. 

שוק הנדל"ן בישראל – הציפייה בשוק הנדל"ן הישראלי מתבססת על שני דברים מרכזיים האחד ביקוש והיצע .ואין ספק שבישראל הביקוש כיום עולה על ההיצע, בעיקר לאור קצב גידול אוכלוסין הגבוה ביותר במדינות השייכות ל – OCED בכמות הילדים בכל משפחה. כאשר ההיצע יחסית מצומצם בעיקר לאור הליכים בירוקרטים ארוכים לאישור תוכניות נדל"ן חדשות לצד היעדר משילות ותחלופה גבוהה של ממשלות שמובילה להיעדר תכנון ממשלתי ארוך טווח.

הדבר השני הוא הקונים כלומר האם הקונים מסוגלים לשלם את מחירי הנדל"ן העולים. ככל שיש התאמה בין עליות המחירים בנדל"ן לעליות בשכר, אפשר לראות התאמה ואנשים ממשיכים לקנות. מה גם שחשוב לזכור כי כאשר מחירי הנדל"ן עולים, כל מי שמחזיק בנכס הן אם הוא משפר דיור או משקיע שרכש דירה בעבר ורוצה לשדרגה, מחיר הנכס הקיים שברשותו עולה בהתאמה לעליות המחירים של הדירות שהוא מבקש לקנות. כלומר הפער הכספי לא באמת משתנה ואותו סכום שהיה צריך להוסיף לפני שנה, יתווסף גם היום באותו הפער כמובן רק בערכים שונים של מחיר – קנייה ומכירה.

השינויים המובילים לצמצום הצריכה – כאשר שכר העבודה יורד או חלילה בשל ירידת שווי החברות בבורסות העולם, בדגש כאמור על חברות ההיי טק, מתחיל גל של פיטורי עובדים – אותם אנשים שהרוויחו משכורות גבוהות שמאפיינות את תעשיית ההיי טק העולמית והמקומית, מצמצמים כמובן צריכה, יורדים ביכולת לשלם דמי שכירות גבוהים. ולעיתים רחוקות כאשר העובדים לקחו משכנתאות גבוהות, הם נאלצים למכור את הדירות הללו כאשר הם אינם מסוגלים לשלם את תשלומי המשכנתא הגבוהים. זה קורה לאור היעדר הכנסה גבוהה וגם בשל ייקור הריבית שמוביל לתשלומים חודשיים גבוהים יותר מול העבר שהתאפיין החל משנת 2009 בסביבת ריבית עולמית נמוכה.

שינוי המגמה העולמית – בחודשים הקרובים אנו עומדים בפני שינוי עולמי, כיוון שתם העידן של הריבית הנמוכה. כעת החל עידן חדש עולמי ( וגם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה תורמת לכך ביתר שאת ) בו אנו עדים לגל עולמי של עליות מחירים, בעיות שינוע ואספקה, ירידות של השווים של החברות המובילות בבורסות העולם, ועליות של ריבית כדי להתמודד עם גל המחירים הגואה. 

על כולנו לזכור כי בטבע ישנה מחזוריות, גם בעסקים וגם בנדל"ן. לא תמיד מה שעולה ממשיך לעלות לעיתים יש עצירות, לעיתים יש גם ירידות. הקושי הגדול של המנהלים בישראל הוא שקרוב ל 20 שנה הם אינם מכירים ויודעים מהו משבר בכלכלה הישראלית. המשבר האחרון הכלכלי האמיתי בישראל היה בתחילת שנות ה 2000 כאשר פרצה האינתיפאדה השנייה, גל עצום של פיגועי טרור לצד התרסקות בועת הדוט קום בסיליקון ואלי בארצות הברית שהשפיעה על כל כלכלות העולם לכמה שנים טובות של ירידות ומיתון. 

המשבר ב-2008 לא הגיע לישראל כלל וכלל, הוא פסח עלינו למעט חודשים בודדים של האטה. מאז 2005 הכלכלה הישראלית פורחת והנדל"ן המקומי פורח אף הוא וטוב שכך.

אני מקווה מאוד ששנות הפריחה הכלכלית ימשיכו בישראל ובעולם, אבל אני ממליץ לכולם להתכונן גם לתקופות טובות פחות, כיוון שהן עלולות להגיע ולכן טוב שנתכונן לכך מבעוד מועד.


הכותב הוא מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית – בחברת שניר

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים