שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » שלח מתקרב – נפתלי מתרחק / פרשנות
יודע תעלומות
זאב אלפרוביץ' מנסה להבין את המהפך של בכיר יש עתיד לשעבר בנושא הגיוס, לצד המתקפה החריגה של "ידיד החרדים" • מה אומרים בימינה ואיך הגיבו ביהדות התורה
נפתלי בנט ועפר שלח | צילום: Roman Yanushevsky, David Cohen 156, שאטרסטור

תעלומת שלח

בתחילת השבוע פרסם יו"ר מפלגת 'תנופה' חבר הכנסת לשעבר עפר שלח את מודל הגיוס אותו יבקש לקדם במסגרת הקואליציה הבאה שתקום לאחר הבחירות בה הוא מצפה להיות שותף בכיר. (בהנחה ש'רק לא ביבי').

בין הסעיפים השונים מפתיע שלח ביחסו לגיוס חרדים לצה"ל כשחלקים מהמודל החדש שהתווה מוכרים לרבים ממי שעסקו בעבר בנושא והפתיעו אף את הסקפטיים שבהם. גולת הכותרת – "הענקת פטור גורף לחרדים משירות בצבא בגיל 21".

כך לדוגמה מבקש שלח להעניק לממשלה את שיקול הדעת הבלעדי לקבוע את גודלו של צה"ל על פי צרכי הביטחון. רק נזכיר כי היה זה חבר הכנסת ישראל אייכלר שכבר הציע בעבר מתווה הקמת "צבא מקצועי", כאשר הקשר בין שני המתווים הינו על דעת הקורא בלבד.

"ישבנו עם שלח עשרות רבות של שעות ב'ועדת שקד' שעסק בגיבוש מתווה חדש לחוק הגיוס, אני יכול להגיד לך משהו אחד, כשהוא בא ואומר ששירות אזרחי מספיק לו, זה לא פחות מימות המשיח"

בכיר ביהדות התורה ל'בחזית'

מעלעול נוסף בסעיפי המתווה שמציע שלח, ניבטת אלומת אור נוספת המופנית לעבר האוכלוסייה החרדית, כמובן במונחי הח"כ לשעבר שבניגוד לבוס לשעבר, החליט לעשות חושבים ולהשאיר את דגל השנאה והקיטוב מאחור, כאשר לצד "ביטול מוסד השירות הלאומי ויתר מסגרות השירות", הוא מציע הקמת "שירות אזרחי-ביטחוני" שיגייס אל שורותיו את מי שאינם מתגייסים לצה"ל ואלו ישרתו במסגרות ההתנדבות שהאוכלוסייה החרדית משרתת בהם בלאו הכי, "משטרת ישראל, מד"א, שק"א, שיטור חקלאי ושירותי ביטחון אחרים ושאר משימות הקשורים לביטחון העורף".

כשהוא 'עוקץ' את נפתלי בנט שהציג גם הוא מתווה זהה שאמור להעניק 'פטור' מוקדם לחרדים צה"ל אומר שלח, כי "אומץ הוא לדעת להתמודד עם הבעיה ולא לברוח ממנה".

בשיחה עם 'בחזית' התייחס בכיר ביהדות התורה למתווה המפתיע ואומר, "ישבנו עם שלח עשרות רבות של שעות ב'ועדת שקד' שעסק בגיבוש מתווה חדש לחוק הגיוס, אני יכול להגיד לך משהו אחד, כשהוא בא ואומר ששירות אזרחי מספיק לו, זה לא פחות מימות המשיח".

תעלומת בנט

אחד הנעלמים הגדולים בשבוע האחרון, הקשור בעקיפין לפוליטיקה החרדית הוא יו"ר 'ימינה' נפתלי בנט שבהתייחסותו ל'סגר השלישי' שהחל הערב, הצליח לפתוח זוגות עיניים מעוררי תמיהה בקרב לא מעטים בחברה החרדית.

בפוסט שהעלה אתמול ובו תקף בחריפות את ראש הממשלה, פרש מי שהכריז על מועמדותו לראשות הממשלה את מדיניות האכיפה שתלווה את הממשלה בראשותו אם וכאשר ייבחר לכהן כראש ממשלת ישראל, כשהוא מתייחס לאפשרות שמוסדות החינוך החרדים יישארו פתוחים במהלך הסגר.

"במקום חיסול מהיר של התחלואה במגזר החרדי, קיבלנו גמגום שמאריך סגר ומגביר שנאה", כתב בנט כשהוא מכוון לעבר ראש הממשלה. לדבריו, "חלק מההורים וממנהלי המוסדות מהמגזר החרדי פונים אליי ומתחננים לאכיפה שתחזיר את האחריות מהם למדינה".

בשורות הבאות החל בנט פונה לקהל המצביעים אליהם הוא מכוון בבחירות הקרובות ואמר, "עם כל הכבוד, לא מדינת תל אביב תעשה דין לעצמה ולא יהיה דין שונה בבני ברק – כפי שלא אאפשר להפלות לרעה ילד המגזר החרדי כך לא אאפשר להפלות לרעה ילד שאינו מהמגזר החרדי".

"במשמרת שלי כראש הממשלה לא תהיינה הפגנות הדבקה המוניות ולא יהיה מצב שתלמידי החינוך הממלכתי בבית בעוד שלימודים מתקיימים בחינוך העצמאי. אצלי תהיה שותפות, לא סחטנות. השתתפות, ולא בדלנות".

"דבריו של בנט לא כוונו לעבר המגזר החרדי, זה נגד נתניהו שנרפה ולא מנהל את העסק כמו שצריך. 'הפעלת לחץ' זה דבר לגיטימי במגרש הפוליטי, הבעיה במי שמנהל את המערכה וממהר להיכנע"

גורם ב'ימינה' ל'בחזית'

לשאלת 'בחזית' מה קרה שבנט החליף דיסקט והפך מ'אוהד' החרדים ומאחד שניחן באומנות הדיבור ובמומחיות יוצאת דופן ניחן ביכולת להעביר ביקורת בצורה אומנותית מבלי 'להירטב' בדרך, אומר גורם ב'ימינה' בנחרצות, כי דבריו של בנט כלל לא כוונו לעבר המגזר החרדי, כי אם לראש הממשלה נתניהו אשר נרפה ואינו מנהל את העסק כמו שצריך.

ב'ימינה' אין מכוונים חלילה כלפי האוכלוסייה החרדית. לדברי הגורם, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי דואג לקבוצה שלו בדיוק שכמו שכל איש ציבור דואג לקבוצה שלו (להבדיל, ז.א.). 'הפעלת לחץ' לדידו של בנט, הינה צעד לגיטימי במגרש הפוליטי, הבעיה נעוצה במי שמנהל את המערכה וכדרכו ממהר להיכנע לביקורת. "כאיש אופוזיציה, זה חלק מהאמצעים העומדים לרשותו, לתקוף את הממשלה והעומד בראשה", מסביר הגורם.

על אף שבמערכת הפוליטית יש מי שמעריכים כי איחוד עתידי בין בנט ולסער איננו מופרך (כאשר סקר מנדטים שבחן אופציה שכזו אף פורסם הלילה), בסביבתו של בנט אומרים כי תרחיש שכזה איננו עומד כלל על הפרק, "לא עם סער ולא עם בני גנץ".

במערכת הפוליטית מעריכים, כי מטרתו של בנט כיום, היא לתחזק את נסיקת המפלגה בסקרי דעת הקהל שהתייצבו להם על 13-14 מנדטים ובמקביל לשמר את המומנטום שממשיך לבוא לידי ביטוי על אף כניסתו של גדעון סער למגרש הפוליטי.

ב'ימינה' מאמינים כי באמצעות בעבודה מאומצת וקשה ועם קמפיין טוב, יצליחו לעלות בעוד 3-4 מנדטים כאשר עם 19-20 מנדטים אתה כבר במשחק…

בנוסף מעריכים במפלגה, כי עוד לא נאמרה המילה האחרונה בכל הקשור לסגירת הרשימות. וכי יש להניח שאם יהיה חיבור בין חולדאי ללפיד זה יכול להחזיר את לפיד לתמונה כאשר תרחיש שכזה, עלול להיות רע מאוד לגדעון סער, כך שהכל עדיין פתוח.

יצוין, כי ב'ימינה' מסרבים בתוקף להתרגש מגילויי העצמאות וההתנהלות בימים האחרונים של סמוטריץ' ומעריכים כי מדובר בצעדים שנועדו לצרכי מו"מ בלבד. המחלוקת היא על מס המקומות שיקבל סמוטריץ בעשירייה הראשונה של המפלגה.

ב'ימינה' אומרים כי בניגוד לעבר, קהל היעד של המפלגה הרבה יותר קשיח ואינו פריך כבעבר, כך שהפעם, הם משוכנעים, גם לנתניהו יהיה הרבה יותר קשה לשתות אותם, וגם למפלגות אחרות ומאמינים כי היא זו ש"תהיה הפתעת הבחירות במערכה הקרובה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים