שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » כותל המזרח » המלצה לשקול את הדחת הרב הראשי מתפקידו
עזות מצח
לאחר שהתבטא נגד פסיקות בג"ץ בהחלטותיו נגד מסורת ישראל, נעתר נציב תלונות הציבור על שופטים השופט בדימוס אורי שוהם לעתירת הרפורמים וקורא להדחת הרה"ר מתפקידו
הרב יצחק יוסף | צילום: ויקיפדיה

שערוריה! נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שוהם, ממליץ לוועדה לבחירת דיינים לשקול את המשך כהונתו של הראשל"צ הרב יצחק יוסף בתפקידו כדיין בבית הדין הגדול, לאחר שורה של התבטאויות נגד בית המשפט העליון שיוחסו לו.

בכך נעתר שוהם לעתירת המרכז הרפורמי לדת ומדינה נגד הגר"י יוסף, לאחר התבטא נגד שופטי בג"ץ שקבעו כי על הרבנות הראשית לאשר מבחני הסמכה ברבנות גם לנשים.

בתגובה להחלטה, התבטא הגר"י יוסף נגד הפסיקה ובמהלך שיעור שמסר אמר בין השאר: "אתם יודעים שהבג"ץ בכל דבר מרגיש את עצמו מעל כולם, כל דבר הוא מתערב". הרב הצהיר כי אין בכוונתו להיענות לפסיקות בג"ץ ואם ייאלצו אותו בכך, ישבית את כל מערכת המבחנים. "יהיה בלגן ורעש וישנו", הצהיר הראשל"צ.

עם זאת, למרות ההמלצה, הוועדה לבחירת דיינים פועלת בדומה לוועדה למינוי שופטים, ונציגיה הם הרבנים הראשיים לישראל, שר המשפטים, חברי כנסת ונציגי לשכת עורכי הדין. הוועדה נמצאת בשליטה כמעט מוחלטת של ש”ס, והסיכוי שהמלצה כזו תתקבל – נמוך עד לא קיים כלל.

לאחר שנדרש להשיב על האשמות נגדו, השיב הרב יוסף כי הוא עומד באופן מלא מאחורי הדברים שמיוחסים לו, תוך שהוא מדגיש כי הם נאמרו בכובעו כרב הראשי לישראל וכי מדובר בנושא המצוי תחת הרבנות הראשית, ולא כדיין.

את הדברים אמר הראשל"צ בתשובה לשאלת השופט האם הוא אכן סבור כי כללי האתיקה של דיינים אינם חלים על רב ראשי והאם לדעתו הנושא במשרת דיין ביכולתו להשתלח בריש גלי בבית המשפט העליון ולהצהיר כי לא יציית לפסיקותיהם תוך השמעת דברי נאצה נגד קהלים בחברה הישראלית.

בהמלצתו קובע השופט שוהם, כי "ייאמר בלשון ברורה וחד משמעית כי גם כאשר דיין נושא בתפקיד נוסף, אין הדבר פוטר אותו מהחובות החלות על כל דיין ושופט בישראל". הוא אף ציין כי למרות שכבר עמד בעבר לא אחת בעין הסערה בשל התבטאויות שנויות במחלוקת, "הרב רק הולך ומחריף את התבטאויותיו".

בתגובה לדברים הגיב ח"כ משה ארבל מש"ס ואמר, כי "הציפיה ממי שישב בעבר בערכאה הגבוהה 'לצדק' היא, כי יראה בעצמו לכבד את עצמאות הערכאה המקבילה והמכהנים בה ולא ישמש לוביסט לתנועה הרפורמית״.

לדבריו, "דברי הרב הם המשך ישיר לעמדת הרבנות הראשית לישראל עוד מאז הקמת המדינה. כדברי הרב הראשי לישראל דאז הרב יצחק הלוי הרצוג זצ״ל ביחס למערכת המשפט בישראל, אשר דנה שלא לפי דין תורה: 'כל בר בי רב יודע כמה הרעישו אבות העולם החל מהתנאים ועד לאחרוני הפוסקים על ההתדיינות בערכאות של גויים. ומה גדול החילול השם כשמדינת ישראל מסגלת לה ספר חוק ומשפט משל הגוים'", ציטט ח"כ ארבל את הרב הרצוג.

יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ מיכאל מלכיאלי, הגיב לדברי השופט בדימוס שוהם, וציין כי "שוב מר שוהם משמש כשחקן בזירה הפוליטית וכבא כח של התנועה הרפורמית כחלק ממכלול של פעילות ציבורית לשלילת הלגיטימיות של רבני ישראל לעצב את התרבות האזרחית בישראל. אבקש לחזק את ידי כבוד מרן הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א המוסר נפשו על ביצור ושמירת חומות הדת ומקיים בנפשו 'לא תגורו מפני איש'".

ח"כ ינון אזולאי מש"ס הגיב להמלצה השערורייתית, ואמר כי "השופט בדימוס שוהם נוהג כמי שמייצג את התנועה הרפורמית הפועלת ללא לאות לסתום את פיותיהם של רבני ישראל. מרן הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א בדבריו ממשיך את העתקת השמועה ודעת תורה של רבני ישראל מאז ומעולם. זאת התורה לא תהא מוחלפת".

גם בליכוד היו מי שביקרו בחריפות את עמדת השופט בדימוס שוהם. בהודעה שפרסם חבר הכנסת שלמה קרעי נכתב, כי "הנציב שוהם, שהתחמק מלהעביר ביקורת, שלא לדבר על הטלת סנקציה, על שופטים מסוימים שפעלו באופן חמור תוך ניגודי עניינים, מצא לו שעיר לעזאזל. הרב הראשי, ככל מנהיגי וגדולי היהדות בכל הדורות, ימשיך לעמוד כחומה בצורה כנגד המנסים לקעקע את יסודות הדת", תגובת חה"כ קרעי.

בתוך כך, הודיע חה"כ משה אבוטבול מש"ס כי הוא מקדם בימים אלה חקיקה בנושא, יחד עם חבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה. "חשוב לחקור את הקשר העמוק בינו לתנועה הרפורמית. אני וחברי ח״כ הרב ישראל אייכלר בהליכי חקיקה בנושא. לא ניתן שבמדינה יהודית יסתמו פיות לרבנים בכלל ולרב הראשי לישראל בפרט", קבע ח"כ אבוטבול.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים