שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "תנועת החסידות צמחה כאן באדמה הזאת"
ריבלין בפרלמנט הרומני
נשיא המדינה נשא נאום מיוחד בפני מליאת הפרלמנט הרומני: "לא נקבל ניסיונות להחליש את כוחנו ולערער על זכות קיומנו באמצעות שימוש פסול באמצעים אלימים"
ריבלין בפרלמנט הרומני | צילום: מארק ניימן / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נאם היום בפני מליאת הפרלמנט הרומני. הנשיא הוא המנהיג השלישי בעולם שנואם בפני הפרלמנט בכל תולדות רומניה. לאחר מכן קיים הנשיא פגישה עם יו"ר הפרלמנט לודוביק אורבן ונשיאת הסנאט אנקה דנה דראגו. הפרלמנט הרומני מורכב משני בתים ומונה כ-500 נציגים מהסנאט ובית הנבחרים, בשל משבר הקורונה באולם נכחו 350 נציגי שני הבתים.

את דבריו פתח הנשיא בעדותו של הסופר אהרן אפלפלד ז"ל ניצול השואה, יליד רומניה. אפלפלד סיפר כיצד נרצחה אמו ברחוב והוא נשלח עם אביו לגטו צ'רנוביץ', ולאחר מכן למחנה עבודה. את שנות המלחמה העביר לבדו ביערות, עד שעלה בגיל 14 לישראל והפך לאחד הסופרים העבריים החשובים של זמננו.

"אהרון אפלפלד הוא אחד מיני רבים רבים, ישראלים יוצאי רומניה ביניהם משוררים, סופרים, רבנים, מדענים, הוגים, אדמו"רים ומדינאים. אבל בחרתי לספר את סיפורו של אפלפלד, כי הרגשתי שהסיפור שלו מספר לכם משהו, עלינו, עלי, על בני ובנות העם היהודי״, אמר הנשיא.

״העם היהודי הוא עם שעבורו הזיכרון הוא לא דבר מופשט, הזיכרון, צרוב אצלנו בבשר. אנו נושאים איתנו את הזיכרון לכל מקום אליו נלך. נושאים בגופנו. יש לנו זיכרונות טובים, ויש לנו זיכרונות רעים. איננו שוכחים, שהבעל שם טוב, ותנועת החסידות שלו, צמחו כאן באדמה הזאת, מי יכול לשכוח? ואיננו שוכחים, את הרגעים הנוראים, שניתקו יהדות של מאות שנים, ממקום שהיה לה בית, מי יכול לשכוח? יחד עם זאת, איננו שקועים בעבר, אנחנו בוחרים בהווה ובעתיד, בוחרים בחיים".

ריבלין בפרלמנט הרומני | צילום: מארק ניימן / לע"מ

"מכובדי, לפני שנה וחצי, בינואר 2020, היה לי הכבוד לארח את הנשיא יוהאניס, יחד עם מנהיגים מכל רחבי אירופה והעולם, בירושלים במלאת 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ", אמר הנשיא והוסיף: "יחד עמדנו והשמענו קול ברור שמביע מחויבות לשמירת זיכרון השואה, אבל לא פחות מכך, מחויבות להווה ולעתיד – למאבק באנטישמיות ובכל סוג של גזענות ושנאת האחר. רומניה היום, היא ידידת אמת של העם היהודי ושל מדינת ישראל, המדינה היהודית והדמוקרטית. תחת נשיאותה של רומניה ב-IHRA, כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה, גובשה הגדרה עדכנית של האנטישמיות, גם כשהיא מסתווית כביקורת תמימה, לכאורה, נגד מדינת ישראל, ואנחנו מלאי הערכה על כך".

הנשיא פנה אל חברי הפרלמנט ואמר: "לכם, חברי הפלרמנט המכובדים, אומר היום שכמו כל דמוקרטיה, מדינת ישראל פתוחה לביקורת עניינית, אבל לא נקבל ניסיונות להחליש את כוחנו ולערער על זכות קיומנו באמצעות שימוש פסול באמצעים אלימים וכן תוך שימוש בחוק ובדין הבינלאומי. העם היהודי, והעם בישראל על כל גווניו, לא נמצא בסכסוך עם האסלאם, או עם העמים הערבים במזרח התיכון. אנחנו נאבקים בכוחות אפלים שמבקשים להשליט טרור ולהשמיד את מדינת ישראל ויושביה. משטר הטרור האיראני ומשתפי הפעולה שלו, בלבנון וברצועת עזה, חותרים תחת עצם קיומנו, ולמדינת ישראל נתונה הזכות – והחובה – להגן על אזרחיה. מפני איום הגרעין, מפני איום הטילים, מפני איום הטרור. במקביל, עלינו לקדם צעדים בשטח שיבססו את האמון בקרב שני העמים, אמון שהצד השני מעוניין לחיות בשלום, חיים של שותפות ושכנות טובה, זה לצד זה. כל פעולה בנתיב אחר פוגעת בסיכוי שנצליח, ומרחיקה את חזון השלום במזרח התיכון".

"מכובדי, חברי הפרלמנט, בעוד ימים מספר נציין 73 שנים ליחסי הידידות בין ישראל לרומניה. במהלך השנים הללו, ועד היום, אנחנו מטפחים קשרי מסחר, שיתוף פעולה וידע במגוון תחומים – בחקלאות, במים, בבריאות, בהיי-טק ובתחומי החדשנות והטכנולוגיה. יש לנו עוד כל כך הרבה ללמוד זה מזה, לתרום זה לזה, להכיר זה את זה, לשתף פעולה ולעבוד יחד, וכולי תקווה שקשרי הידידות האמיצה ביננו רק ילכו ויעמיקו".

בתום דבריו אמר הנשיא: "אני גאה לעמוד כאן היום, נציג של העם היהודי ונציג של מדינת ישראל, כשאני נושא בלבי את הזיכרון ועל כתפיי, את מלוא כובד האחריות של בנין העתיד והמשימות שאנו נדרשים אליהן. כמה טוב שיש ידידים כמוכם לשאת עמם את משקל האחריות הזו, להמשיך לצעוד עמם בדרכנו המשותפת״.

חברי הפרלמנט ליוו את יציאתו של הנשיא במעמד ארוך של מחיאות כפיים בהערכה על דבריו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים