שיתוף
תגובות
יהדות » סיפור לשבת » תשלום הוגן: כרית תמורת שלוש לחמניות
סיפור לשבת
ברגע אחד העושר העצום אבד. החתן הצדיק סירב לבטל שידוך בגלל כסף ולבייש בת ישראל. ואז הגיעה הכרית…
כרית גדולה לבנה | צילום: Natalya Volchenkova, שאטרסטוק

ראשו של רבי שמואל רייך היה נתון בין שתי ידיו, הוא ישב על ערמות של אפר ועשן שפעם היו ביתו רחב הידיים. מפדחתו נטף דם ממכה שחטף מאחד הפורעים הנוצרים, אך הוא לא שת ליבו לכך. הוא דאג לגורלם של בני הקהילה היהודית, למרות הפסד כל רכושו.

מעמודי התווך של הקהילה היה העשיר רבי שמואל, ליבו הרחום והחנון, הידיעות הרבות בתורה ויראת השמים שלו – חברו לעושרו הגדול ועם המכלול הזה ניהל את הקהילה היהודית בעירו כ'ראש הקהל'. הפורעים הנוצרים שהחליטו לבצע פוגרום בבני הקהילה גרמו למספר הרוגים ועשרות פצועים והחריבו ובזזו כמעט את כל רכושם של בני הקהילה היהודית.

כעת המה ראשו של רבי שמואל ממחשבות מה ניתן לעשות כדי לשקם את ההריסות ולדאוג לאלמנות וליתומים ולשאר היהודים לקורת גג ומחיה.

צל שנעמד לידו העירו משרעפיו. הייתה זו בתו המשכלת ויראת השם, פערל. למראה של בתו נעגמה רוחו שוב. הוא נזכר בבת אחת שכעת יצטרך להעיב על אושרה: זה לא מכבר באה בברית האירוסין עם הבחור המתמיד יהודה ליווא, שלימים נודע בתארו ה"מהר"ל מפראג" (יום פטירתו י"ח באלול), ואביה העשיר הבטיח לחתנו נדוניה מכובדת למען יוכל לשבת בהשקט ובטח על התורה ועל העבודה.

כעת, לאחר שעושרו אבד בידי הפורעים, אין בידו לעמוד בהתחייבותו, וייתכן שקשר השידוכין יצטרך להתבטל. ליבו התפלץ מצער על בתו הצדקת שתיאלץ להפסיד כזה חתן. אבל ליבו הישר אמר לו שאסור לו להעלים פרט כזה מן החתן.

בלית ברירה שלח רבי שמואל איגרת לפראג ובה גולל את הצרות שפקדוהו, והוא מודיע לחתן שיכול הוא לבטל את קשר השידוכין ולשמוע הצעות שידוכין אחרות ממי שיוכל לעמוד בהתחייבויותיו כלפיו.

בינתיים לא ישבה פערל בחיבוק ידיים והשיגה שק קמח בהקפה, מהקמח הכינה לחמניות משובחות ועמדה בשוק בדוכן מאולתר בו ניסתה למכור את תוצרתה. לאחר מספר שעות עבר לידה חייל רכוב על סוס, נעץ את כידונו בשלוש לחמניות ועמד להסתלק מבלי לשלם.

פערל הזדעקה, הן בכך תלויה פרנסת הוריה, והיא התחננה לחייל שישיב לה את הלחמניות. אבל החייל התנצל שרעב הוא ולא אכל שלושה ימים. אין בידו מעות לשלם לה. משהמשיכה לבכות נכמרו רחמיו, מתחתיו הוציא כר גדול וכבד והשליך לעברה: זה מה שלקחתי מן השלל. אם לא אחזור עם הכסף תוך שלושה ימים, תוכלי לקחת אותו תמורת דמי הלחם.

המהר"ל מפראג שקיבל את האיגרת נזדעזע. בו במקום ישב וכתב לחותנו לעתיד שקשר השידוכין שריר וקיים וכי אינו מוכן בשום אופן לבייש בת ישראל בגינם של ענייני ממון. ולעניין פרנסה – השם יתברך הזן ומכלכל את בריותיו יחוס עליהם.

הימים נקפו והחייל לא שב. פערל שהסתקרנה מדוע הכר כבד כל כך, פרמה באיטיות את התפרים העבים בצדי הכר. לפתע נקרעה בטנת הכר וממנו גלשו מרגליות לרוב… מסתבר שמישהו החביא רכוש אדיר בתוך הכר.

בעודם חוככים האם להודיע למהר"ל שניתן להמשיך בשידוך, הגיעה איגרתו של החתן הצדיק ובה הודעה שהשידוך ימשיך כרגיל…

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים