שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » החקיקה שתעודד אזרחים להתחסן נגד הקורונה
חיסון חובה
שר הבריאות פנה לשלושה שופטים בבקשה לבחון אפשרות לחקיקת 'חוק חיסון קורונה' שיחייב את אזרחי ישראל להתחסן מפני הנגיף • גפני בוחן פיצויים ממשלתיים לנפגעי החיסון
חה"כ יולי אדלשטיין | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

על רקע פריצת הדרך במציאת החיסון לקורונה ורכישת מיליוני ערכות חיסון על ידי ישראל, יוזם שר הבריאות יולי אדלשטיין הליך חקיקה זריז שיעודד את אזרחי ישראל להתחסן מפני הנגיף.

בימים האחרונים פנה יו"ר ועדת הכספים, חה"כ משה גפני, לוועדת מומחים המורכבת משלושה שופטים על מנת לבחון אפשרות לחקיקת 'חוק חיסון קורונה' שיעודד את אזרחי ישראל להתחסן מפני הנגיף. במסגרת החוק המדינה ככל הנראה תאפשר פיצויים ממשלתיים במידה ויהיה מי שיפגע כתוצאה מהחיסון, כך דווח ב'חדשות 12'.

במכתב ששלח אדלשטיין לשופטים אמיר דהאן, גד ארנברג וקרן מילר מבית משפט השלום בירושלים, מסביר אדלשטיין את הרקע ליוזמה אותה הוא מבקש לקדם, "לאור החששות הנובעים מהליכי הפיתוח המואצים של החיסונים – מן הראוי שמדינת ישראל תביע עמדה ברורה הן מבחינה בריאותית ביחס לחשיבות ההתחסנות בחיסון נגד הנגיף, והן מבחינה נורמטיבית ביחס לנכונותה לשאת בהשלכות מתן החיסון ככל שיהיו ולפצות במידת הצורך כל אזרח שייפגע, חלילה כתוצאה ממתן החיסון".

עוד כותב אדלשטיין, כי "בנסיבות יוצאות הדופן והחריגות המתקיימות כיום פיתוח החיסונים מתבצע בקצב מזורז. לוחות הזמנים של שלבי הניסויים הקליניים צומצמו מאוד, וזאת במטרה לאפשר את פיתוחם המהיר של החיסונים. ברור שפיתוח מהיר זה מעלה חשש בקרב רבים לאפשרות קיומן של תופעות לוואי שונות שתופענה לאחר מתן החיסון", מסביר אדלשטיין ומוסיף: "כתוצאה מכך עלולים רבים לחשוש מקבלת החיסון, מה שיגביל משמעותית את יכולתה של מדינת ישראל להיאבק במגיפה"

כזכור, בימים האחרונים חתמה ישראל על הסכמים לרכישת חיסונים מחברת 'פייזר' שהודיעה על כ-90% אחוזי הצלחה של החיסון בשלב הניסויים, כאשר לפני שבועות אחדים הקדימה ישראל וחתמה עם 'מודרנה' על רכישת 8 מיליון מנות חיסון.

אתמול הודיע נתניהו, על מגעים לחתימה על הסכם נוסף לרכישה מול 'מודרנה', שעדכנה כיממה לאחר ההודעה של 'פייזר' כי החיסון אותו היא מפתחת בימים אלה עומד גם הוא על אחוזי הצלחה זהים.

יצוין כי כיום 'חיסונים בכפייה' אינם מעוגנים בחוק במדינת ישראל. לדברי ד"ר עדי ניב-יגודה מומחה למדיניות בריאות ומשפט רפואי, "ברמה העקרונית, מדינת ישראל נמנעה עד היום מלחייב בחקיקה חיסונים כלשהם. גם היום המדינה מאפשרת לאזרח לשמור על האוטונומיה שלו ולא להתחסן בחיסוני השגרה המומלצים במשרד הבריאות. נעשות הרבה פעולות הסברה באשר לחשיבות ההתחסנות במטרה לבסס את האמון בחיסונים שהמדינה מציעה וממליצה עליהם, ובמבחן התוצאה שיעור ההתחסנות כאן הוא מהגבוהים בעולם בחיסוני השגרה".

לדברי הדס זיו, מנהלת תחום אתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם, "כפייה כדרך להשיג היענות ציבורית לחיסונים, היא לשמחתנו עד כה לא דרכה של מדינת ישראל, כבר נוכחנו לאורך שני סגרי הקורונה בשנה האחרונה כי כפייה השיגה תוצאה הפוכה בציבור כולו, ובקהילות מוגדרות בפרט, תוך פגיעה ביכולת להפעיל תוכניות אפקטיביות בבריאות הציבור".

זיו מוסיפה ואומרת: "אין ספק ששכנוע הציבור באשר לצורך בחיסון מצריך מאמץ גדול יותר מהמדינה מאשר הפעלת אמצעי כפייה, אך בטווח הרחוק, הדבר הוכח כצעד היעיל ביותר. אנו סבורים כי הסברה והנגשת מידע מדויק ואמין היא דרך הרצויה ביותר ותביא להישגים גם במבחן התוצאה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים