שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » אדלשטיין: נבקש הארכת הסגר לשבוע לפחות
בדיון בכנסת
שר הבריאון בוועדת חוקה: "רק 34% מצוותי ההוראה התחסנו עד עכשיו – נתון מאוד מדאיג". על הקנסות: "די להיות פופוליסטיים. ועדת השרים של ניסנקורן הפחיתה את הקנסות"
יולי אדלשטיין | צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין השתתף היום בדיון בוועדת החוקה של הכנסת על הדרכון הירוק והתייחס למצב החיסונים: "מצד אחד אנחנו גאים בנתוני ההתחסנות הגבוהים. מעל 80 אחוז של האוכלוסייה בסיכון התחסנו. אבל לא נרגענו עד שהאחוזים יעלו עוד. לכן ההנחיה החד משמעית שלי היא לא לרוץ אחרי המספר הכללי אלא לדאוג להעלות את המספרים של בני 60 פלוס. בנוסף, כ-60 אחוז ממרותקי הבית חוסנו. יש בעיות לוגיסטיות ומנסים להגיע למספרים אופטימליים גם שם".

"אני חייב לומר – אם אתם זוכרים גם בוועדה הזאת עלה העניין של חיסון הצוותים החינוכיים עד כדי התניה שאם לא – לא נאשר דברים אחרים. בינתיים אני לא איש בשורות בנושא. החיסון נמשך הרבה זמן ואנחנו באחוזים מאוד נמוכים. אולי זה גם בגלל פייק ניוז שמפיצים שאסור לנשים צעירות להתחסן למרות שאיגוד רופאי הנשים הוציא מכתב למה זה לא נכון".

"אבל זה נתון מאוד מדאיג. יש לכך השפעה גם לבידודים, כשנפתח את מערכת החינוך. חבל מאוד שכך. יש כ-200,000 איש שיכולים להתחסן על פי ההגדרה של צוותים חינוכיים. הנתון הארצי הוא 34 אחוז מצוותי ההוראה מחוסנים".

"יש היענות יפה לחיסונים, מעל 80% מהאוכלוסייה בסיכון התחסנו ועדיין יש 252,000 איש שעונים להגדרה זו של 60 + ומחלות כרוניות שטרם התחסנו. יותר מ-60% מ-108,000 מרותקי הבית חוסנו. עם זאת, עדיין אין היענות מספקת בקרב צוותים חינוכיים, בהם אין מגבלת גיל. בכללית התחסנו 31% בלאומית 27% במכבי 42% ובמאוחדת 31%. סה"כ 34% מצוותי ההוראה התחסנו ולא צריך להרחיב על ההשלכות של כך".

על התחלואה: "אנחנו במצב מאוד קשה של התחלואה. הווריאנט הבריטי כנראה אחראי לרמת התחלואה, כולל העובדה שהוא תוקף גם בגילאים צעירים וילדים. אנחנו במספרי שיא גם באחוז הנדבקים וגם באחוז החולים קשה וחולים קריטי. מספרים שמעולם לא הכרנו מאז פרוץ משבר הקורונה. יש ירידה במקדם ההדבקה שעומד על 0.9. הנתון שנותן הבנה שהסגר עובד זה מקדם ההדבקה שבירידה אבל המספרים עוד מאוד גבוהים ואין את הצניחה כמו שהיו".

"התכנית מבחינתנו להמשיך בהגבלות הקיימות, שבתי החולים יחזרו למצב אפשרי יותר. תמיד אנחנו באים כמשרד הבריאות עם המלצות המומחים שאחר כל משנים ובסוף מגיעים לאותה נקודה. ביקשנו סגר לשבועיים. מסיבות שונות זה קוצץ ומגיעים למצב שהעשרה ימים לא הספיקו. לכן נבקש הארכה לשבוע ימים ונראה עד כמה נוכל לשפר נתונים גם בירידה בחולים הקשים".

על חוק הקנסות: "אני הבאתי לממשלה את ההצעה שלנו על הקנסות כבר לפני חודשים. הצענו קנסות גבוהים הרבה יותר ממה שהיום. התכנסה ועדת שרים לחקיקה בראשות שר המשפטים לשעבר ניסנקורן ולהפתעתי שינו הרבה דברים בחוק. ואז החוק הגיע לכנסת. אמרו לי אין סיכוי שזה יעבור כי החכים החרדים ושל הרשימה המשותפת מתנגדים. אם אני עושה חשבון ומוריד 100 אחוז מהערבים והחרדים יש רוב עצום בכנסת להעברת החוק. אלא שיש אנשים שבאים בטענות ולא טרחו אפילו פעם אחת להעביר אצבע בעד משהו שקשור להורדת התחלואה. יש גבול לדברים האלו. קל מאוד ללכת לטלויזיה לספר שלא עושים אכיפה על החרדים או ערבים, אבל החוק לא מפריד".

"מחר יבוא בעל עסק שפתח בניגוד לחוק ואז "לא נעים לכם", כי הרבה יותר קל להיות פופוליסט. אף סיעה לא ביקשה לדון בזה בחודשים שחלפו".

על מצב בתי החולים הציבוריים: "יש בתי חולים שנמצאים במצב קשה. אני מקדיש הרבה מהזמן להדבקת ה"פלסטרים" על החורים בתקציבים. אני מנסה בכל דרך לעזור להם. מה שקשור למשרד הבריאות – העברנו מבחני תמיכה בסכומים גבוהים מאוד. אבל זה "פלסטר משופר". הם דורשים פתרון כולל לבעיה שלהם ואני עושה הכל שישיגו את הפתרון במציאות המורכבת של אין תקציב".

אדלשטיין התייחס לשאלת חברי הוועדה לגבי הארכת הסגר: "הנתון היחיד שאיכשהו נותן הבנה שהסגר עובד הוא הירידה במקדם ההדבקה אבל המספרים עדיין גבוהים ואין את אותה צניחה שראינו בסגרים הקודמים לאחר שה-R יורד. התכנית כרגע היא להמשיך בהגבלות הקיימות, בסגר. נבקש הארכת סגר לפחות בשבוע עד שנראה ירידה בכמות החולים הקשים. ביחס לכל מיני אמירות מגעילות, אני לא מביע שום אי-אמון בצוותים הרפואיים המדהימים שלנו, אין לגלגל עליהם שום אשמה כמו שמנסים".

לשאלת ח"כ אבידר על פתיחת הפרוטוקולים וטענותיו ל"הסתרת פרוטוקולים" ולשאלתו אם מוצו האלטרנטיבות לבדיקות ינשוף ובדיקות סרולוגיות, השיב השר אדלשטיין: "התרופה הטובה ביותר לפייקים היא פרסום הנתונים כמו שאנחנו עושים וכן, אתמול פורסם שמשרד הבריאות מסתיר מאות חולים שחלו לאחר החיסונים, אך נכון לאתמול מתוך 428,000 זכאי תעודת מתחסן, יש 63 מקרי תחלואה שזה 0.014%. זה פחות מהנתונים המקוריים שנכנסנו איתם לחיסון לפי נתוני פייזר של 95%. סטטיסטית זה פרומיל ולמיטב הבנתי אין תחלואה קשה לאחר החיסון השני".

"ביחס לפרוטוקולים, זה לא מתפקידי להביא הצעות ממשלה ולא שמעתי שמשרד הבריאות אחראי על פרסום הפרוטוקולים ואם תבוא הצעה כזו אני רק ארוויח ממנה אז אין לי שום בעיה ביחס לבדיקות- הבדיקות המהירות יאפשרו לנו את החיים בצורה אחרת. לגבי בדיקות נוספות כמו ינשוף הן לצערי לא קיבלו ולידציה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים