שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » אובמה על נתניהו: חכם, משוגע, קשוח ומגן העם
ספר הזכרונות
ב'ספר הזכרונות' של הנשיא לשעבר שיראה אור בימים הקרובים, מציג אובמה את גרסתו לשלל האירועים והמתיחויות שנוצרו בינו לראש ממשלת ישראל ב- 8 השנים בבית הלבן
ברק אובמה | צילום: shutterstock

נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, חושף ב'ספר זיכרונות' שעומד לצאת בימים הקרובים פרטים על המגעים שניהל בתקופת כהונתו כנשיא עם מנהיגי העולם, ובהם פרקים נבחרים על מה שהתנהל 'מאחורי הקלעים' ביחסים רוויי המתח והחשדנות בינו לבין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

מדובר בספר אחד מבין שניים בשם "הארץ המובטחת" שעומד לצאת ביום שלישי הקרוב, ולפי האתר Jewish Insider שמפרסם קטעים מתוך הספר, אובמה מתאר את נתניהו במילים "חכם, משוגע, קשוח, ובעל כישורי תקשור. מחונן שעשוי להיות מקסים כאשר זה מועיל לו".

בספר מתאר אובמה שיחה שקיים עם נתניהו ב-2005, זמן קצר לאחר שנבחר לסנאט באילינוי, שיחה שהתקיימה בטרקלין שדה התעופה בשיקגו. בספר מתאר אובמה כיצד נתניהו הרעיף עליו שבחים רבים בעקבות "הצעת חוק פרו-ישראלית חסרת חשיבות" לדבריו של אובמה, בה הוא תמך כאשר כיהן בבית המחוקקים של מדינת אילינוי.

בספר תולה אובמה על נתניהו את האחריות ליחסים העכורים בניהם. לדברי אובמה, "נתניהו הצליח להשתמש בהיכרותו עם הפוליטיקה והתקשורת האמריקאית כדי לפעול נגד המאמצים של הממשל".

"העובדה שנתניהו רואה את עצמו כמגן הראשי של העם היהודי כנגד פורענות אפשרה לו להצדיק כמעט כל דבר שישמור אותו בשלטון", מנתח אובמה את נחישותו ועקשנותו של ראש הממשלה.

באשר לרגישות בין השניים חושף אובמה, כי ראש המטה שלו באותה תקופה, ראש עיריית שיקגו לשעבר רם עמנואל, הזהיר אותו עם כניסתו לתפקיד ואמר: "אינך יכול להתקדם לשלום כאשר הנשיא האמריקני וראש ממשלת ישראל מגיעים מרקע פוליטי שונה".

"במבט לאחור, אני תוהה לפעמים האם הדברים אולי היו נראים אחרית אם היה נשיא אחר בחדר הסגלגל, אם מישהו אחר מלבד נתניהו היה מייצג את ישראל ואם אבו מאזן היה צעיר יותר", כותב אובמה, תוך שהוא מנסה לנתח את חוסר האמון בין המנהיגים בכל הקשור להתקדמות בתהליך השלום.

ברק אובמה | צילום: shutterstock

בספר החדש שעומד לצאת לאור קובל אובמה על היחס השלילי שקיבל משדולת יהודי ארצות הברית איפא"ק, שהאשימה אותו במידה רבה בעוינות כלפי ישראל. "כאשר הפוליטיקה הישראלית עברה ימינה, עמדות המדיניות הרחבות של איפא"ק השתנו בהתאם, גם כאשר ישראל נקטה בפעולות המנוגדות למדיניות ארה"ב", כותב אובמה. "מחוקקים ומועמדים שמתחו ביקורת על מדיניות ישראל בקול רם מדי הסתכנו בלהיות מתויגים כאנטי-ישראלים ואולי אפילו אנטישמיים, ועמדו מול יריב ממומן היטב בבחירות הבאות", הוסיף.

בהקשר זה חושף הנשיא לשעבר את דבריו של בן רודס, ששימש כסגן היועץ לביטחון לאומי והיה כותב הנאומים שלו בקמפיין 2008: "ההתקפות נגדך אינם בשל עמדותיך המדיניות המתואמות עם עמדותיהם של יתר המועמדים הפוליטיים, אלא בשל עובדת היותך גבר שחור הנושא שם מוסלמי".

אובמה מרחיב על הקשר שלו עם יהודים ומספר כי בזמן היותו סטודנט בקולג', "כמה מהחברים והתומכים החזקים ביותר שלי הגיעו מהקהילה היהודית בשיקגו". לדבריו, הוא מצא עמם שפה משותפת שכן בשיחות ההשקפתיות שניהל עמם, גילה, כי "יהודים נוטים להיות פרוגרסיביים יותר בנושאים שונים מכל קבוצה אתנית אחרת".

אובמה כותב עוד, כי הוא חש הזדהות עם היהודים מתוקף היותו שחור, "על ידי סיפור משותף של גלות וסבל".

בספרו החדש מגולל הנשיא אי-נעימויות שונות שנגרמו לו ונצרבו בתודעתו בהקשר הישראלי. כך למשל, מגולל הנשיא לשעבר את ביקורו בכותל המערבי כמועמד לנשיאות בקיץ 2008 ובפרסום בעיתון 'מעריב' את תוכנו של הפתק שהטמין בין אבני הכותל. "הרגע הזה", כותב אובמה, "היווה עבורי תזכורת למחיר שמגיע עם הכניסה לבמה העולמית – תתרגל לזה, אמרתי לעצמי – זה חלק מהעסקה".

הנשיא מגולל אירוע נוסף שהתרחש ב-2010, תקופת כהונתו הראשונה, עת ביקר ראש הממשלה בוושינגטון כאורח כנס המדיניות השנתי של איפא"ק. באותם ימים דיווחה התקשורת בהרחבה על כך שאובמה זלזל בנתניהו כש'ייבש אותו' ואת המשלחת הישראלית באחד מחדרי הבית הלבן, "עד שתמצא הנוסחה המוסכמת שתביא לקץ המבוי הסתום בשיחות השלום".

אלא שבספר, מציג אובמה גירסה שונה ממה שפורסם עד היום. לדבריו, היה זה ראש הממשלה הישראלי שהציע מיוזמתו 'להשהות' את הפגישה ולהמתין עד שהנשיא האמריקני ישוב מפגישה אחרת אליה התחייב קודם לכן. לדברי אובמה, "הדיון התנהל לאורך הזמן הקצוב, ולנתניהו נותרו כמה פרטים שרצה לעבור עליהם, נתניהו אמר כי הוא שמח להמתין ואילו פגישת ההמשך, הסתיימה בתנאים חיוביים".

לדבריו, בזאת לא הסתיים האירוע, "למחרת בבוקר, הסתער ראש הסגל לתוך החדר הסגלגל וציין כי התקשורת מדווחת בהרחבה על כך שנתניהו הושפל כשהישראלים מאשימים את הנשיא בכך שאפשר לרגשותיו האישיים לפגוע ביחסי ארה"ב-ישראל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים