שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » אונייה מיוון חשודה בזיהום הזפת בחופים
נחשף
ארגוני הסביבה מצביעים על מינרווה הלן, המפליגה תחת דגל יווני, כאחראית לאסון הסביבתי. תשע אוניות נוספות סומנו כחשודות פוטנציאליות
יקוי ופינוי הזפת | צילום: דפנה בן נון

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל אמרה היום (רביעי) בתדרוך לכתבים על המפגע האקולוגי כי "נתתי הנחייה לתפוס את המזהם – לאירוע הזה יש כתובת. חשוב לדעת שהזיהום הזה ואחרים מתרחשים בגלל אוניות עברייניות. נעשה הכול כדי להגיע לעבריינים ולמצות איתם את הדין. החקירה מאוד מורכבת שחלקה נמצאת מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. עדיין לא ניתן להעריך את הנזק שנגרם".

גורם בכיר במשרד להגנת הסביבה המעורה בחקירה המתנהלת מסר כי לפי ממצאי החקירה שעלו עד כה, ואשר נמצאים תחת צו איסור פרסום גורף מצביעים על האונייה מינרווה הלן כמי שלכאורה אחראית למפגע האקולוגי. עוד מסר הבכיר כי אחת מתשע האוניות הנוספות נוקתה כמעט כליל מכל חשד למעורבות באירוע.

רני אמיר, ראש היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, אמר: "יש לא מעט אוניות חשודות. בהתחלה זיהינו מעל 10, חלק מהן כבר נבדקו, גם בנמלי הארץ וגם בנמלים זרים. ישר הפעלנו את רשות הפיקוח במדינות היעד וכבר התחלנו לשלול מקורות". בין היתר הרשויות בספרד התבקשו לבדוק את האונייה החשודה מינרווה הלן.

מינרווה הלן (MINERVA HELEN), אונייה המפליגה תחת דגל יוון, היא האונייה שארגוני סביבה חושדים בה כאשמה בדליפת הנפט שזיהם את חופי הארץ בזפת. בעליה מכחישים את הטענה. האוניה צפויה לעגון בנמל הבית בפיראוס, יוון, בשבת הקרובה, אז יבחנו אנשי החברה את מכלי הדלק ויבררו את הפרטים עם הקברניט ואנשי הצוות.

מוקדם יותר הודיע המשרד על תחילת פינוי הפסולת שנאספה בחופי ישראל – שבוע אחרי קבלת האינדיקציות הראשונות להגעת הזפת לחופים. במשרד העריכו שיידרש טיפול ב-1,200 טון זבל – זפת, חול ופסולת מוצקה כדוגמת פלסטיק, עץ, אצות וצדפים. לצורך טיפול באסון, הוקצו למשרד 10 מיליון שקלים מהקרן למניעת זיהום הים.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "מדובר בחקירה מאוד מורכבת שרובה מתקיימת מחוץ לשטחי מדינת ישראל. מכיוון שאין לנו סמכות חוקית לעצור אוניות מחוץ לשטח הימי שלנו, אנחנו משתפים פעולה עם גורמים בין-לאומיים בנושא".

"האירוע הסביבתי החמור מהווה קריאת השכמה לכולנו להאיץ את השימוש באנרגיות מתחדשות וחלופיות ולזנוח את השימוש בדלקים פוסיליים מזהמים. אם לא נעשה זאת בהקדם – נגדיל את הסיכון לאירועים נוספים בעתיד".

"מדובר ביעד לאומי אסטרטגי, שהכרחי לצמצום זיהום האוויר, התחלואה והתמותה. התחייבנו לקדם מעבר לכלכלה דלת פחמן, כחלק מהתהליך הבין-לאומי בהובלת ה- OECD והאו"ם למאבק במשבר האקלים. בנוסף, אנחנו מובילים תהליך כלל ממשלתי ורב-מגזרי לאסטרטגיה לאומית להפחתה עמוקה בפליטות גזי החממה של המשק, בדרך לכלכלה דלה עד מאופסת פליטות עד שנת 2050".

"הקושי העיקרי הוא לנקות את החופים הסלעיים. כדי להצליח במשימה, אנחנו עורכים היום ניסוי בחופי ראש הנקרה עם חומר מיוחד שהשגנו. מהתייעצות עם גורמים בינלאומיים, אנחנו יודעים שהחומר יעיל כנגד נפט גולמי, ואנחנו בודקים ממש עכשיו אם הוא יעיל כנגד הזפת. במידה והניסוי יצליח – אנחנו נוכל לעבור מניקוי ידני של הסלעים לשיטות מתקדמות שיעזרו בהסרה מהירה של החומר".

"האסון שנגרם ללווייתן, לצבים ולבעלי הכנף שניזוקו כתוצאה מהזפת קורעים את הלב. אנחנו נעשה הכל כדי שהאחראיים לכך ישלמו את המחיר. אני מודה לאלפי המתנדבים, לחיילי צה"ל לאנשי רשות הטבע והגנים ועמותת אקואושן על כך שהתגייסו למשימה. יחד ננצח!"

המשרד להגנת הסביבה מפרסם היום את "רמזור החופים", על גבי מפות המציגות את מצב ניקיון החופים. "רמזור החופים" הוא שילוב של מצב הזיהום בשטח והתקדמות פעולות הניקיון. חשוב לציין, שמצב ניקיון החופים משתנה וכי חופים שהיו נקיים היום, לא בהכרח יישארו כך מחר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים