שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » אושרה תוכנית הצטיידות לחיל האוויר
10 מיליארד דולר
אחרי שנים של עיכוב: הקבינט המדיני-ביטחוני אישר לצה"ל תוכנית הצטיידות לחיל האוויר ב-10 מיליארד דולר הכוללת מטוסי קרב, מסוקים ומטוסי תדלוק
מטוסי F35 | צילום: bekirevren, שאטרסטוק

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר הערב (ראשון) למשרד הביטחון ולצה"ל את המתווה למימון עסקת הרכש הענקית של חיל האוויר. המתווה יכלול הלוואה לטווח ארוך ויכלול רכש של מטוסי קרב, מסוקי תובלה כבדים וחימושים מתקדמים בעלות של מיליארדי דולרים.

מדובר באישור עקרוני לתשלום של תשעה מיליארד דולרים, כשבעה מהם מתוך כספי הסיוע האמריקאים שאושרו בארה"ב, ו-2.4 מיליארד נוספים על בסיס מיחזור הלוואה שלקחה מערכת הביטחון בשנת 2014 לטובת מימון מטוסי החמקן. ההלוואה נלקחה על חשבון כספי הסיוע העתידיים, ומיחזורה כעת יגרור ריבית של 200 מיליון דולר, שמערכת הביטחון התחייבה לספוג בתקציבה.

האישור ניתן לרכש מטוסי תדלוק KC-46 של בואינג כחלופה לראמים (בואינג 707) בני השישים של חיל האוויר, מסוקי תובלה (שחיל האוויר יבחר בין הצ'ינוק של בואינג לסופר יסעור של לוקהיד מרטין) כחלופה ליסעורים בני החמישים וגם חימושים חדישים למטוסי הקרב, ככל הנראה פצצות חודרי בונקר. בנוסף אושר לרכוש לפחות טייסת נוספת של F-35.

דיון שהתקיים בקבינט במשך 7 שעות, בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל והרמטכ"ל אביב כוכבי, משרד האוצר הביע התנגדות למהלך. עם זאת, בעקבות התנאי של האמריקנים הוחלט לאשר את העסקה.

האישור בקבינט הוא בעצם אישור המתווה הדולרי לתוכנית הרב שנתית של הרמטכ"ל, "תנופה". מדובר בהישג גדול לרמטכ"ל כוכבי, כמו גם לשר הביטחון בני גנץ ומנכ"ל משרדו, אמיר אשל (מפקד חיל האוויר לשעבר). הודות לאישור, מערכת הביטחון תוכל להציג בשבועות ובחודשים הקרובים לוועדת השרים להצטיידות באופן פרטני כל אחד מהפרויקטים לשם אישור סופי.

התוכנית זכתה להתנגדות של משרד האוצר בטענה שכדי לבצע אותה, יש לקחת הלוואות מבנקים אמריקניים והתשלום עליהן הוא 220 מיליון דולר. באוצר לא רצו להסתכן והביאו התנגדות לכך. מנגד, וושינגטון הציבה תנאי למערכת הביטחון: אם תוך שבועיים אין החלטה – ישראל תפסיד את מקומה בקווי הייצור של ארצות הברית, מה שהיה עשוי להוביל לעיכוב של כשנתיים בעסקה. לכן מיהרו לעשות ולאשר זאת למרות התנגדות האוצר.

ההתנגדות נבעה מכך שב-2028 יסתיים החוזה לסיוע הביטחוני האמריקני, הנאמד ב-3.8 מיליארד דולרים בשנה. באוצר חששו כי אם הממשל האמריקני יחליט לקצץ בתקציב, ישראל תהיה זו שתצטרך לגשר על הפערים הכספיים ולממש את הערבות במיליארדי דולרים, תוך חריגה מתקציב המדינה. עם זאת, היום אושר המתווה שאותו הציעו במערכת הביטחון.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים