שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » אושרו התקנות להילולה – מאסר וקנס למפרים
ללא מתנגדים
התקנות המוצעות נועדו ליישם את החלטות ועדת החקירה לאסון מירון שהתקבלו בדו"ח המלצות הביניים להיערכות להילולה הצפויה להתקיים בעוד כשבועיים
שוטרים במירון | צילום: באדיבות המצלם

ועדת ביטחון הפנים של הכנסת אשרה היום (שלישי) את תקנות הבטיחות במקומות ציבוריים (הסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון). המדובר בתקנות שיאפשרו את אכיפת ההגבלות בהילולת הר מירון שיתקיימו בשבוע הבא.

יו"ר הועדה, בן ארי, אמרה בפתח הדיון כי מביקור במקום, "אני עדיין לא מצליחה להבין איך ההר הזה היה בטוח בעבר, כנראה שהיו הרבה ניסים ולצערי, האירוע של שנה שעברה היה בלתי נמנע. עלינו כמדינה לעשות הכל כדי לתקן ולהבטיח את שלום המבקרים במקום. אני שומעת את הביקורות לגבי הגבלת כניסת חרדים וכו' ומדובר בקשקוש. אין קשר לאופי האוכלוסייה. במקום להבין את גודל השעה ולהתגייס, חבל שבגלל אילוצים פוליטיים אנחנו מביאים תקנות ולא הצעת חקיקה ראשית. ללא התקנות ידי כל הגורמים יהיו קצרות מלטפל ומטרתן לתת את הכלים לכל הגורמים להתחיל לעבוד במסגרת חוקית".

התקנות המוצעות נועדו ליישם את החלטות ועדת החקירה לאסון מירון שהתקבלו בדו"ח המלצות הביניים להיערכות להילולה הצפויה להתקיים בעוד כשבועיים. החלטות, שנועדו להבטיח את שלומם של המשתתפים בהיבטים שונים, ביניהם: מניעת צפיפות מסכנת חיים ודליקות".

יש לציין, כי חוק הבטיחות במקומות ציבוריים קובע עונש מאסר של שלושה חודשים וקנס למי שיפר את ההוראות בזמן אירועי ההילולה שהוגדרה לתקופה של שלושה ימים (17 במאי עד ה- 20 במאי) ויפעל ללא אישור והיתרים כנדרש. עוד קובעות התקנות את גבולות מתחם ההילולה, הגעה באמצעות כרטיסי נסיעה והיתרי שהייה ייעודיים, כאשר זמן השהייה במתחם ההילולה לא יעלה על כ 16,000 אלף נושאי היתרים בו בזמן ולזמן מוגבל. איסור על ארגון אירועים ללא היתר והדלקות שלא במסגרת אירוע ההדלקה המרכזי היחידי שאושר.

עו"ד גיל לימון, משנה ליועמ"ש במשרד המשפטים ציין כי המלצתנו יחד עם משרד הדתות היתה לתת את מירב הסמכויות באמצעות חקיקה שגובשה אך זו לא התקדמה. לכן המענה המיטבי ביותר הוא קידום תקנות מכוח בטיחות במקומות ציבוריים וזו לדעתנו המעטפת המיטבית למתן סמכויות הנדרשות למשטרה ולשאר הגורמים לאירוע הספציפי בהר. מיכאל פרנקבורג, יועמ"ש במשטרת ישראל הצטרף לדברים והדגיש כי התקנות הן תנאי סף לנהל את האירוע ולהפעיל את הסמכויות הבסיסיות. ואלה אכן מקנות את הסמכויות הנדרשות.

מוני מעתוק, מנכ"ל המשרד לשירותי דת הוסיף כי המשרד משקיע השנה 59 מיליון ש"ח באירוע כאשר לשם השוואה בשנה הקודמת תוקצבה ההילולה ב 15 מיליון ש"ח בלבד ופונו כ 70 מבנים לא חוקיים מההר. בנושא צו הסגירה שהוצא לאתר בגלל ליקויי חשמל אמר "אין פערים בחשמל ואנחנו פועלים מול המועצה לביטול צו הסגירה עד ליום ראשון".

בשלב זה התגלו חילוקי דעות כאשר אוסקר פוקס, רמ"ח הגנה מחוז אש, כיבוי והצלה, ציין כי הוא לא קיבל עדכון לגבי החשמל. גם קרן פטל, מנכ"לית המועצה האזורית מרום גליל, אמרה כי לצערה המועצה אינה מעודכנת, וצו המניעה בעינו עומד. היא מבקשת מהמנהלת לאשר לה בכתב כי בנושא הוסדר על מנת שהמהנדס יפרסם דו"ח חדש לאחריו יוסר הצו. יו"ר הוועדה בן ארי בקשה כי מנכ"ל המשרד לשירותי דת יעדכן את המועצה האזורית בכל הנושאים הנדרשים ובהערכות.

ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית): "יש טענה כי רק מיוחסים מצליחים לרכוש כרטיסים והמון אחרים לא מצליחים ומתקשים. בנוסף אני מבין שארגון איחוד ההצלה לא יכולים להיות על ההר ואני חושב שזה טעות מפני שהציבור הפוקד את ההר סומך עליהם. אני מבין שמד"א אחראי על הנושא של החירום אבל זו טעות שהם לא יהיו שם".

לדברי ח"כ משה ארבל (ש"ס): "המציאות בה המשרדים והשר לביטחון פנים ומשרד הפנים שאין להם רוב להעביר חקיקה מנסים בחופזה להעביר תקנות, אינו ראוי ואינו תקין ומבזה את הכנסת. בנוסף הוא חושש כי ישנם אירועים שמתקיימת אכיפה בררנית נגד אנשים שאינם מקהילה מבוססת. מדובר באנשים מסורתיים וביקש כי הנוהל לחלקות כרטיסים כפי שמצוין בתקנות יפורסם".

יו"ר הועדה, סיכמה ואמרה כי כל הגורמים מבינים את חשיבות האירוע ואנחנו מחויבים ל-45 משפחות שיקיריהם נספו בהר בכך שהציבור יוכל לפקוד את ההר בבטחה. "אני קוראת לציבור החרדי לשתף פעולה עם משטרת ישראל ואני מצפה מכבאות והצלה שיתקבלו כל האישורים עד קיום ההילולה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים