שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » אושר בטרומית – תוגבל כהונתם של שופטים
ניצחון לאופוזיציה
חוק הגבלת כהונה של שופטים הקובע כי תקופת כהונת השופטים יהיה מקביל לכהונת ראש ממשלה שהציע ח"כ בצלאל סמוטריץ' וצורפו אליה הצע"ח של ח"כים נוספים עבר במליאה
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' | צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חוק הגבלת כהונה של שופטים הקובע כי תקופת כהונת השופטים יהיה מקביל לכהונת ראש ממשלה שהציע ח"כ בצלאל סמוטריץ' וצורפו אליה הצע"ח של ח"כים נוספים, עבר לפני דקות אחדות ברוב גדול במליאת הכנסת.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תפקיד שופט בבית המשפט העליון הוא תפקיד מרכזי בחברה וברשות השופטת במדינת ישראל, שבעוצמתו ובחשיבותו קשה להפריז. הכהונה בתפקיד זה מעניקה לאדם הנושא במשרה כוח שיפוטי וציבורי רב הנוגע, במישרין ובעקיפין, למרבית תחומי החיים במדינה. כמו כן הוא נושא בסמכויות משמעותיות בכל הקשור לפעולת הרשות השופטת, ליצירת תקדימים שיפוטים ולקביעת נורמות חוקתיות. שופטי בית המשפט העליון הם שלא פעם מנווטים את דרכה ומדיניותה וקובעים את סדר יומה של המדינה. בידיהם, על אף שמעולם לא ניתנה בחוק, הסמכות לבטל או להכשיר חוקים, להתערב בעבודת הכנסת והממשלה ועוד".

"מטבע הדברים, כהונה ממושכת בתפקיד רב עוצמה זה עלולה להביא לריכוז מופרז של כוח בידי האדם שמכהן בו, ולכך עלולות להיות השלכות מזיקות. הגבלת התקופה המרבית לכהונה בתפקיד שופט בית המשפט העליון, באמצעות קביעת הסדר לעניין זה בחוק-יסוד: השפיטה (להלן – חוק היסוד) כפי שמוצעת בהצעת חוק זו, יכולה לסייע ביצירת איזון בין היעילות השיפוטית לבין ההשפעה המזיקה של ריכוז עוצמה מופרזת בידי אדם אחד".

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "הצעת החוק שלי לקציבת כהונה של שופטים בבית המשפט העליון עברה עכשיו ברוב גדול בקריאה טרומית. הרציונל של גדעון סער שמבקש להגביל כהונה של ראשי ממשלה לא נכונה בשיטה שלנו ביחס לראש ממשלה מאחר והוא תלוי בשותפיו וממש לא מרכז אצלו כח גדול מידי".

"בחוק של סער ישנה גם פגיעה קשה בזכותו הדמוקרטית של הציבור לבחור את מנהיגיו. לעומת זאת ביחס לשופטי בית המשפט העליון הרציונל הזה נכון פי כמה וכמה. שופטי בית המשפט העליון מחזיקים בידיהם כח בלתי מוגבל שעלול להשחית ואכן משחית בפועל. שופטים גם אינם נבחרים כך שאין בקציבת כהונתם שום פגיעה בעקרונות הדמוקרטיים. התנגדותו של שר המשפטים לה חושפת את צביעותו הרבה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים