שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » אושר חוק משאל עם לפני פינוי יישובים ביו"ש
אושר טרומית
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לקיום משאל עם בנוגע לפינוי של יישובים ביהודה ושומרון
תגיות:
מליאת הכנסת | צילום: Dmitry Pistrov, שאטרסטוק

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לקיום משאל עם בנוגע לפינוי של יישובים ביהודה ושומרון. מדובר בהצעה שיזם חבר הכנסת צבי האוזר, בעדו הצביעו 54 חברי כנסת מול 42 מתנגדים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי "ביהודה ושומרון קיימים 130 יישובים אשר ממשלת ישראל החליטה על הקמתם ובהם מתגוררים כחצי מיליון אזרחים ישראלים. יישובים אלה אינם מצויים באזור בו חלים המשפט, השיפוט והמנהל של מדינת ישראל. שלא כמו בשטח הריבוני של ישראל, במצב החוקי הנוכחי, לא חלה חובה לקיים משאל-עם או לאשר ברוב מיוחד בכנסת, החלטת ממשלה לשנות את הסטטוס של אותם יישובים ולהעביר את האחריות הכוללת בשטחם, לגורם זר".

"החלטה שכזו, אם תתקבל, טומנת בחובה פגיעה בכבוד האדם וזכות הקניין של תושבי יישובים אלה. מניסיון העבר אנו גם למדים שהחלטה היסטורית בסדר גודל כזה נושאת בחובה השלכות מרחיקות לכת. כל אלה מחייבים הכרעה במנגנון הסכמה לאומי רחב ככל האפשר".

עוד נכתב, כי "מנגנון משאל-עם הוא מנגנון אופטימאלי לפתרון מחלוקות עמוקות ולקבלת החלטות אשר עלולות לעורר ריב ומדון בחברה הישראלית. על כן מוצע להחיל את המנגנון הקיים בחוק-יסוד: משאל-עם גם על החלטות בשטחם של יישובים שממשלת ישראל החליטה על הקמתם באזור יהודה ושומרון."

השר זאב אלקין השיב בשם הממשלה: "בהצעת החוק הזאת אתה מקדם את הרעיון שהבית הזה נתן עליו את הדעת כבר מספר פעמים לגבי שטח ריבוני אחר. מה שהיה נכון בזמנו לגבי רמת הגולן וירושלים, הוא בוודאי נכון גם לגבי ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון. הכרעות כאלה צריכות להתקבל במשאל עם ולא בעסקת מיצובישי כפי שהיה בזמנו בהסכמי אוסלו. אני פונה לח"כים של כחול לבן ויש עתיד- זה לא עניין של ימין ושמאל. זו שאלה של איך מקבלים הכרעות במדינת ישראל. לא להיכנס לתגובה פבלובית שבגלל שזה יו"ש דינם אחרת".

ח"כ תמר זנדברג ממרצ שהתנגדה להצעה תהתה מדוע אינו מחוקק חוק זהה כלפי האוכלוסיה הערבית, "אתם רוצים שתושבי מדינת ישראל, מקווה שגם יהודים וגם ערבים, יקבלו החלטה על גורלם של מיליונים שלא יזכו להשתתף במשאל העם הזה. בכל מקום בעולם שבו הייתה החלטה של משאל עם על גורלו של אותו חבל ארץ, מי שהשתתפו בו היו אותם תושבי אותו חבל ארץ".

"מי שמנו לקבל החלטה בשם אותם אנשים שהם לא תושבי המדינה ואנחנו שולטים עליהם צבאית? לא זכור שהקמת ההתנחלויות והסדרת המאחזים הבלתי חוקיים באותו חבל ארץ, התקבלו במשאל עם. עד אז הצעת החוק הזאת היא חצופה, מתנשאת ופטרונית והיא גם בלתי חוקית".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים