שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » אושר מינויה של בארט לבית המשפט העליון
ניצחון לטראמפ
הרפובליקנים רושמים הישג חסר תקדים ושליטה מוחלטת בבית המשפט העליון • המינוי התאפשר למרות ניסיונות ומאמצים מצד הדמוקרטים לסכל את המינוי ואת ההצבעה
בית המשפט העליון בוושינגטון | צילום: Charles Toler, שאטרסטוק

נשיא ארצות הברית רשם הלילה ניצחון משמעותי וקריטי בדרך לקדנציה שניה בבית הלבן, לאחר שהסנאט אישר את מינויה של השופטת איימי קוני בארט לבית המשפט העליון.

המינוי עבר ברוב של 52 תומכים מול 48 מתנגדים, כאשר קדמה לכך סאגה בלתי פוסקת של ימי שימוע ארוכים ומאתגרים, וניסיונות להשחרת שמה של המועמדת וניסיונות מצד הדמוקרטים לדחות טכנית את ההצבעה על המינוי לאחרי הבחירות בנימוק כי אין זה ראוי לבצע מינויים מרחיקי לכת זמן קצר בסמוך לבחירות.

בארצות הברית כידוע, כהונת שופט בבית משפט העליון, הנחשב למינוי אישי של הנשיא, הינו מינוי לכל החיים. ההיסטוריה מלמדת כי לרוב הצליחו נשיאי ארצות הברית למנות לאורך הקדנציות שלהם עד שני שופטים בלבד, מסתבר כי לנשיא טראמפ איך לא, שיחק המזל ומינויה של בארט הינו המינוי השלישי לאורך הקדנציה שלו וכעת עומדים יחסי הכוחות בבית המשפט עם רוב מובהק של 6:3 לטובת השמרנים.

מינויה של קוני בארט עלה על השולחן לפני כחודש וחצי, לאחר שהשופטת הוותיקה רות ביידר-גינסברג הדמוקרטית הלכה לעולמה והתפנה מקום נוסף בבית המשט העליון. ביידר-גינסברג, שבשנתיים האחרונות חלתה וחדלה מלהופיע באולם המשפט, סירבה להצעות חבריה לפרוש מתפקידה, בנימוק שהיא אינה רוצה להפקיר את הזירה לנשיא טראמפ.

טראמפ שהעיתוי בא לו בדיוק בזמן, זמן קצר לפני הבחירות לנשיאות, עט על ההזדמנות באמצעותה יוכל לנופף בפני מצביעיו על ההישג בהעברת רוב ברור ומובהק בבית המשפט העליון של שופטים רפובליקנים. מה שעורר חשש בקרב הדמוקרטים, כי טראמפ יבקש להשתמש בכח העצום שנקרה בידיו ולנצל זאת, על מנת להכריע את הבחירות בבית המשפט העליון לאחר שיעתור בטענה לזיופים במידה והתוצאות לא יהיו לרוחו.

החשש מפני הכרעה של הבחירות בין כותלי בית המשפט הינו נושא מדובר בארצות הברית, לאור החשש מפני זיופים בגין אפשרות ההצבעה באמצעות שליחת מעטפת הצבעה על ידי הדואר. מדובר ביוזמת הצבעה שהדמוקרטים הצליחו להעביר בנימוק כי בתקופת הקורונה הציבור יחשוש להגיע לקלפי ולהישתרך בתור במשך שעות ארוכות מחשש להידבקות בנגיף. הרעיון אושר למרות התנגדות הנשיא שהביע חשש מפני ניצול הדבר לתעשיית זיופים.

יצוין, כי בעד המינוי תמכו רק מחוקקים רפובליקנים, למעט הסנאטורית סוזן קולינס ממדינת מיין שטענה כי אין זה ראוי לאשר מינוי כה רגיש שבוע לפני הבחירות.

כאמור, הלילה עבר המינוי את אישור הסנאט, והממשל הודיע כי טקס ההשבעה הרשמי ייערך כעבור זמן קצר על מדשאות הבית הלבן.

בנאום שנשאה בטקס ההשבעה אמרה קוני בארט: "השבועה החגיגית שנשאתי הערב, פירושה שאעשה את העבודה ללא חשש או הטייה כלשהי, אמלא את חובתי לאומה, ללא תלות או קשר להשקפותיי ועמדותיי הפוליטיות".

עם אישור המינוי תקפה המועמדת לסגנית נשיאות ארצות הברית, קמלה האריס, את הרפובליקנים והאשימה כי "הרפובליקנים כפרו ברצון של העם האמריקני". לדבריה, "התהליך באמצעותו התבצע המנוי אינו לגיטמי".

הילרי קלינטון, שהתמודדה מול טראמפ בבחירות 2016 מטעם המפלגה הדמוקרטית, יצאה גם היא נגד המינוי והתבטאה נגד הרוב הרפובליקני בסנאט שתמך במינויה של השופטת קוני בארט. "הרפובליקנים בסנאט אישרו שופטת לבית המשפט העליון שתעזור להם לקחת את שירותי הבריאות של האמריקנים באמצע מגיפה. מבחינתם זה ניצחון. הצביעו נגדם", צייצה קלינטון.

בתוך כך, רשמו הלילה הרפובליקנים הישג במדינת וויסקונסין הנחשבת למתנדנדת, כאשר בית המשפט לערעורים הפך החלטה קודמת של ערכאה נמוכה יותר שנענה לעתירה שהגישו הדמוקרטים להאריך את ההצבעה במדינה בשבוע נוסף, אחרי ה 4 בנובמבר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים