שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הממשלה אישרה את מינוי גנץ לשר המשפטים
הדיון בבג"ץ בוטל
אופיר אקוניס לא השתתף בהצבעה לאות מחאה • נתניהו התחייב שיביא את יתר המינויים לאישור הממשלה‎ ביום ראשון • הדיון שהיה אמור להתקיים בבג"ץ בנושא המינויים – בוטל
תגיות:
בני גנץ בהצהרה לתקשורת | צילום: אלעד מלכה

הממשלה אישרה היום (רביעי) במשאל טלפוני את מינויו של יו"ר כחול לבן בני גנץ לתפקיד שר המשפטים. מינויו של גנץ אושר משאל טלפוני בין השרים. בג"ץ החליט לבטל את הדיון בעתירות למינוי שרים קבועים למשרדי הממשלה שמאוישים על ידי ממלאי מקום. השופטים דרשו תשובה בנושא עד שני, יום לאחר המועד שקבע נתניהו.

השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס, שרק אתמול היה המועמד של נתניהו לתפקיד שר המשפטים, החליט שלא להשתתף בהצבעה כסוג של מחאה על המינוי. בהצבעה הטלפונית תמכו 18 שרים במינוי גנץ, ואיש לא התנגד. לפחות תשעה שרים מגוש הימין לא השתתפו בהצבעה, אולם חלק משרי הליכוד כן הצביעו בעד.

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט ביקש מבג"ץ לבטל את הדיון בעניין שצפוי היה להיערך, בעניין מינויי השרים. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש במקביל מבג"ץ לבטל את הדיון שתוכנן לאחר הצהריים, שאותו התכוונה הנשיאה אסתר חיות להעביר בשידור חי.

נתניהו התחייב לבג"ץ שביום ראשון הקרוב יביא לאישור הממשלה את שאר המינויים הנדרשים. "מבוקש בזאת לבטל את הדיון שנקבע להיום ולתת שהות לגבש הסכמות ביחס ליתר משרדי הממשלה הדורשים איוש בהתאם להחלטות הקודמות מפי בית המשפט בתיק זה", נכתב בבקשה מטעם נתניהו. המשרדים שדרוש למנות להם שר קבוע הם: התקשורת, המדע והטכנולוגיה, שוויון חברתי, השכלה גבוהה ומשרד המים.

בכחול לבן הגיבו להודעת נתניהו על תמיכה במינוי גנץ, וצייצו בטוויטר: ״מנענו את מזימת אפריל, נמשיך לשמור על הדמוקרטיה״. בריאיון ל'כאן רשת ב' אמר יו"ר הסיעה בכנסת איתן גינזבורג: "אני מקווה שלא מדובר בתרגיל מול בג"ץ". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב בהומור להודעת ראש הממשלה: ‏"היום נתניהו מקופלת, השלב הבא זה פסק זמן".

"ראש הממשלה הגיש תגובה מפורטת לבית המשפט העליון ששוללת לחלוטין את הטיעון שהדיון שהתקיים אתמול בממשלה היה בניגוד לחוק", נכתב בהודעת הליכוד. "על אף זאת, לאחר שהצעות הפשרה של רה"מ נדחו גם הבוקר, וכדי לצאת מהמבוי הסתום ולאפשר את הפעילות ההכרחית של משרד המשפטים, רה"מ החליט למנות את בני גנץ כשר המשפטים בממשלת מעבר. רה"מ יביא את המינוי לאישור הממשלה היום".

ב'וואלה' דווח כי ההודעה של נתניהו על מינוי גנץ מעידה שבסביבת נתניהו הבינו שההתנהלות סביב משבר שר המשפטים גרמה לו נזק – פוליטי ומשפטי, וזה ניסיון למזער את הנזקים. גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי נתניהו חשש מעימות עם בג"ץ סביב מינוי שר המשפטים שיעורר את שאלת הנבצרות וניגוד האינטרסים בין היותו ראש ממשלה ונאשם בפלילים שעוסק במינוי שר המשפטים.

כמה דקות קודם לכן הוגשה מטעם נתניהו תגובה לבג"ץ, ובה נטען שבניגוד לטענות מנדלבליט, בעת ההצבעה "השרים היו מודעים היטב לעמדת היועץ המשפטי לממשלה". טרם הוחלט האם הדיון בבג"ץ, שנקבע ל-15:30, יתקיים כדי לדון בסוגיות העקרוניות.

בתגובתו לבג"ץ הוסיף נתניהו שהתערבות של השופטים בסוגיה תפגע בהפרדת הרשויות: "עקרון הפרדת הרשויות מחייב שבית המשפט ימשוך ידיו מלב הכבשן של הזירה הפוליטית. אל לו לבית המשפט או ליועץ המשפטי לממשלה להשים עצמם כממשלת-על וראוי להימנע מלקבוע עבור הממשלה איזה מינוי פוליטי עליה לעשות".

עוד נטען מטעם ראש הממשלה כי "ביטול שיפוטי של החלטה בדיעבד רק משום שלא נשמעה דעתו של היועץ המשפטי בנחת הרוח הראויה, הוא סעד מרחיק לכת שאין לו יסוד בדין". עוד נכתב בתגובה: "בתום ההצבעה על ההצעה למנות את ח"כ אקוניס, חזר היועץ המשפטי לממשלה והציג שוב את עמדתו, בלא לחדש בהן דבר שלא היה מוכר היטב לשרים".

קודם לכן, שופטי בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, הודיעו כי הדיון בנושא מינוי שר משפטים יועבר בשידור חי. הדיון ייערך בהרכב שלושה שופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות, ובהחלטה נכתב: "לאחר שאיש מן הצדדים לעתירות לא הביע הסתייגות לכך, אנו מורים כי הדיון יצולם וישודר בשידור חי, וזאת במסגרת הפרויקט להעברת שידורים ישירם של דיונים נבחרים בביהמ"ש העליון".

התנועה לאיכות השלטון, העותרת בבג״ץ, הגיבה על הודעת נתניהו שימנה את גנץ לתפקיד שר המשפטים: "נתניהו הבין שעשה טעות חמורה ולא חוקית כשהעלה במחטף את שמו של אקוניס כמועמד לשר משפטים על אף חוסר ההסכמה בממשלה הפריטטית, ואנו מברכים על ההחלטה למנות את גנץ לשר משפטים. חבל שנתניהו פועל נכון רק כשהוא נצמד לקיר ומבין שלא נותרה לו שום ברירה אחרת אלא להתקפל. כך מתנהל קרקס ולא ממשלה. נמשיך לדרוש בבג״ץ את מינויי ארבעת השרים החסרים באופן מיידי לאור החלל השלטוני החמור שנוצר".

התנועה לאיכות השלטון הגישה לפני מוקדם יותר היום בקשה דחופה להוספת צו ביניים בעתירתה לבג״ץ בעניין אי מינויי שרים, לפיו יש להותיר את סמכויות שר המשפטים בידי גנץ – עד שתוכרע העתירה. "בית המשפט הנכבד מתבקש להוציא תחת ידו צו ביניים חוקתי על חוקי לפיו המשיב 2 לעתירה, ראש הממשלה החליפי וממלא מקום שר המשפטים עד ליום 01.04.2021, יוסיף ויאחוז בסמכויות שר המשפטים עד אשר תתברר ותוכרע עתירה זו, או עד אשר ימונה שר משפטים קבוע על פי חוק״, כתבה התנועה בבקשתה".

התנועה לאיכות השלטון התייחסה בבקשתה ב"צורך הדחוף למציאת פתרון מיידי עד אשר תוכרע העתירה בידי בג״ץ – זאת בעקבות הסיכון הבריאותי בעניין היוועדות האסירים ולנוכח דברי היועמ״ש לפיהם, אי מינוי שר משפטים באופן מיידי הוא בלתי סביר באופן קיצוני. אשר על כן, לנוכח המפורט בהודעה המעדכנת אשר הוגשה אמש ובנסיבות העניין, סבורה העותרת כי יש למצוא פתרון דחוף – גם אם זמני – אשר יוכל ליתן מענה לבעיה חמורה זו", נכתב בבקשה.

אתמול הוציא בג"ץ צו ביניים נגד ההחלטה שהתקבלה בישיבת הממשלה למנות את אקוניס לתפקיד, וקבע כי הוא לא יכהן בתפקיד עד לקבלת החלטה אחרת בנושא. עוד קבע בג"ץ כי על נתניהו ואקוניס לנגיש תצהיר תשובה בנושא העתירות עד השעה 11:00, כשעל יתר המשיבים הורה להגיש תצהיר עד השעה 13:00.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. אלו היו סמכויות בג"צ במדינתנו מאז ומעולם. זה מצוין.
    אף אחד לא מעל החוק! בזכות זה אנחנו עדיין דמוקרטיה בכל מקום שבג"צ פועל. איזונים ובלמים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים