שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » אחרוני החיילים האמריקאים עזבו את אפגניסטן
אחרי 20 שנה
לאחר השלמת הנסיגה פרסם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודעה שבה כתב: "עכשיו הנוכחות שלנו באפגניסטן שנמשכה 20 שנה הסתיימה"
כוחות צבא ארה"ב | צילום: Staff Sgt. Leticia Samuels, Public Affairs

הכוחות הצבא אמריקניים עזבו אתמול (שני) את קאבול, בירת אפגניסטן. ובכך הסתיימה רשמית המלחמה באפגניסטן, 20 שנה לאחר שהחלה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר. אנשי טליבאן חגגו עם יריות באוויר וחגגו 'עצמאות'.

לאחר הודעת ארצות הברית הכריז הטליבאן על "עצמאות" אפגניסטן. "אחרון חיילי ארה"ב עזב את נמל התעופה בקאבול והמדינה השיגה עצמאות מוחלטת",  אמר דובר הטליבאן זביהוללה מוג'היד.

יותר מ-122 אלף איש חולצו מקאבול מאז 14 באוגוסט, יום לפני שטליבאן השתלט על המדינה. ארצות הברית ומדינות נוספות במערב נאבקו להציל את אזרחיהן, וכן מתרגמים, צוותים בשגרירויות, פעילי זכויות אדם, עיתונאים ואפגנים נוספים שנמצאים בסכנת חיים.

לאחר השלמת הנסיגה פרסם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודעה שבה כתב: "עכשיו הנוכחות שלנו באפגניסטן שנמשכה 20 שנה הסתיימה". הוא אמר כי העולם יוודא שהטליבאן יעמוד במחויבותו לאפשר מעבר לאלה שרוצים לעזוב את אפגניסטן. בהמשך היום ימסור ביידן הצהרה לאומה לגבי הנסיגה.

החילוץ, החל להסתבך עת שהמקום הפך למסוכן עוד יותר עם פיגוע ההתאבדות שביצע ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) במדינה, בפיצוץ שאירע ביום חמישי נהרגו 13 משרתים בצבא האמריקני והמוני אפגנים שהמתינו בשערי נמל התעופה.

המבצע הסתיים יום לפני היעד שקבע נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שירש מקודמו בתפקיד דונלד טראמפ הסכם נסיגה שנקבע בשיחות עם טליבאן, והחליט מוקדם יותר השנה להשלים את היציאה מהמדינה. ביידן, שספג ביקורת נוקבת על החלטותיו מבית ומחוץ, התחייב לאחר הפיגוע בנמל התעופה בקאבול "לצוד" את האחראים.

לדברי הגנרל מקנזי, חלק מהאזרחים האמריקנים שרצו לעזוב את אפגניסטן לא הצליחו להגיע לנמל התעופה בקאבול. "יש הרבה שברון לב בפינוי הזה. לא הצלחנו להוציא את כל האמריקנים החוצה. גם אם היינו נשארים עוד עשרה ימים לא היינו מצליחים לפנות את כולם", אמר. "האזרחים האחרונים פונו כ-12 שעות לפני שהושלמה עזיבת כוחות צבא ארה"ב".

סוף הפינוי אירע זמן קצר לאחר שצבא ארצות הברית יירט חמש רקטות שנורו לעבר נמל התעופה בקאבול, שעל שיגורן לקח דאעש אחריות. מדיווחים ראשוניים נמסר כי לא היו נפגעים בתקרית.

בוושינגטון הזהירו בימים האחרונים מפני פיגועים נוספים באפגניסטן, ובמקביל הצבא תקף אווירית שתי מטרות של ארגון המדינה האסלאמית. לדברי גורמים אמריקניים, באחת מהתקיפות ביום ראשון סוכל ניסיון פיגוע התאבדות, לאחר שהושמדה מכונית עמוסה בחומרי נפץ. ואולם, לדברי אזרחים אפגנים התקיפה פגעה באזרחים.

בנוסף לכך, בכירים אמריקניים מסרו כי הצבא הרג שני פעילי דאעש חמושים באמצעות תקיפת מל"ט. לדבריהם, אחד מהם היה מחבל מתאבד שתכנן פיגוע בנמל התעופה.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ערך מסיבת עיתונאים בעקבות השלמת הנסיגה, ואמר כי להערכתו פחות מ-200 אמריקנים נותרו באפגניסטן, וייתכן שהמספר קרוב יותר ל-100. הוא התחייב כי הממשל יפעל באופן "בלתי מתפשר" כדי לסייע לאמריקנים, אפגנים ואחרים לעזוב את המדינה אם יבחרו בכך. בלינקן גם ציין כי השגרירות האמריקנית באפגניסטן תישאר לא מאויישת בעתיד הנראה לעין, וכי הדיפלומטים המופקדים על אפגניסטן יפעלו מדוחא בירת קטאר.

מועצת הביטחון של האו"ם אימצה הלילה החלטה שקראה לטליבאן לאפשר מעבר בטוח לכל מי שמעוניין לעזוב את אפגניסטן. ההצעה לא הזכירה הקמת "אזור בטוח" כפי שהציע נשיא צרפת, עמנואל מקרון. ההחלטה התקבלה בתמיכת 13 מדינות חברות, ואילו רוסיה וסין נמנעו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים