שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » "קהילות במדינות מוסלמיות פונות לעזרתנו"
ראיון ל'בחזית'
רבה של בריסל הרב אברהם גיגי מנשיאות הועידה מספר על ההחלטה לצרף גם רבנים מארצות אחרות ומתייחס למאבק על השחיטה: "חוששים שייווצר כדור שלג למדינות אחרות"
הרב אברה גיגי | צילום: ועידת רבני אירופה

בימים האחרונים דווח על ריענון השורות בקרב ארגון 'וועידת רבני אירופה' עם צירוף רבנים חדשים מארצות שאינם באירופה, כחברים ב'ועידה המתמדת' של הארגון.

כיום, חברים בארגון 'ועידת רבני אירופה' למעלה מ-700 רבנים ממגוון קהילות ברחבי העולם ובהם מדינות מוסלמיות, על מנת לתכלל את מגוון הרעיונות וההצעות המעלים מעת לעת החברים וכדי להתמקד בנושאי ליבה העומדים על הפרק ולגבש בהם עמדה, הוקמה 'הוועידה המתמדת' בה חברים 40 מרבני הוועידה.

כדי להבין מה הביא את הארגון שהוקם בשנת תשט"ו, לפני כ-66 שנה, כעשור לתקומת יהדות אירופה כשוך מאורעות השואה האיומה אשר מחקה קהילות שלמות מישראל, לפרוץ את השורות ולקבל אל זרועותיה גם רבנים מארצות אחרות, שוחח 'בחזית' עם הרב אברהם (אלברט) גיגי רב בית הכנסת הגדול של בריסל אשר בכנס רבני אירופה, שנערך בבריסל ב-2008, שונה שם בית הכנסת והוא נקרא "בית הכנסת הגדול באירופה".

"לא מעט קהילות במדינות רבות כגון בארצות האיסלאם. בניגוד למדינת ישראל המזוהה כישות ציונית הרי שאנחנו מוכרים בעיניהם אמנם כיהודים, אך כ'רבני אירופה'"

"מדובר אכן במשהו חדש ואסביר, 'ועידת רבני אירופה' כשמה כן היא, היא שייכת ל'רבני אירופה' אך היא מקבלת אל שורותיה גם רבנים מחוץ לאירופה כמו רומניה ועוד".

"בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה של ממש, שכן לא מעט קהילות במדינות רבות כגון בארצות האיסלאם אך לא רק, כאלו הנתונים בסכנה או במאבקי דת שונים, פונים לעזרתנו. בניגוד למדינת ישראל המזוהה כישות ציונית הרי שאנחנו מוכרים בעיניהם אמנם כיהודים, אך כ'רבני אירופה'".

"בשבוע האחרון החליטה 'הוועדה המתמדת' לפתוח את השערים לרבנים נוספים מקהילות חדשות כדי להיות להם לעזר ואחיסמך, להעניק להם גיבוי ולעזור להם במה שהם צריכים, ככל שמדובר בסיוע בנושאים דתיים או עזרה פוליטית שבא לידי ביטוי בהפעלת קשרים וכדו'. הוועדה בעצם אומרת שהיא מוכנה לעזור להם על מנת שהיהדות במקומות אלו תוכל להמשיך ולהתפתח".

"כך הוחלט לבחור שני רבנים חדשים, הרב דוד יוסף ראש בית המדרש "יחווה דעת" ורבה של שכונת הר נוף, והרב זאב (וורן) גלבשטיין רבה של דרום אפריקה, אשר ישמשו כ"חברים עמיתים" ב'ועידה המתמדת' כאשר השניים ייצגו את הגוף של הארצות מחוץ לאירופה", מספר הרב גיגי ל'בחזית'.

"שני הרבנים הללו תהיה להם מעתה ואילך הזכות לשבת בוועידה המתמדת ולהשתתף בכל האספות והוועידות של ועידת רבני אירופה", הוא מוסיף.

איסור השחיטה

נושא איסור השחיטה היהודית עומדת לפתחם של יהודי התפוצות מזה זמן רב. בכל תקופה נאלצים יהודים אלו בכל פעם במדינה אחרת להתמודד עם שונאי ישראל המבקשים לאסור את השחיטה היהודית בנימוק כי יש להמם את הבהמה לפני השחיטה, צעד המנוגד לחלוטין להלכה היהודית הצרופה. בשבועות האחרונים זכה הנושא לתהודה נרחבת כאשר בית הדין הגבוה בלוקסמבורג, קיבל את עמדת ארגוני צער בעלי החיים וקיבע את איסור השחיטה היהודית.

"נושא השחיטה מעסיק אותנו מזה יותר מ-30 שנה ולדאבוננו כל הזמן הצלחנו להדוף את כל הגזרות ולפני שנתיים זה לא הלך", מגולל הרב גיגי בכאב את ההתרחשויות האחרונות בשיחה עם 'בחזית'. "מי שנלחם בשחיטה היהודית אלו הארגונים של צער בעלי חיים שיש להם הרבה כסף והם עושים לובינג מצוין בפרלמנט וכך מעבירים חוקים נגד השחיטה".

"מי שנלחם בשחיטה היהודית אלו הארגונים של צער בעלי חיים שיש להם הרבה כסף"

לדברי הרב גיגי, "אנחנו טענו שלאסור את השחיטה היהודית מהווה פגיעה בחופש הדת שכן ההחלטה פוגעת בדת היהודית ובמוסלמית כאחד, לפני שנתיים היה זה ביהמ"ש בבלגיה שלא רצה לנקוט עמדה והעביר את תפוח האדמה הלוהט לבית המשפט האירופאי הגבוה בלוקסמבורג וזה קבע כי ההימום לא פוגע בחופש הדת".

"בית הדין קבע שהחוקים בבלגיה הפוגעים בשחיטה היהודית הינם הגיוניים ואין כאן פגיעה בחופש דת כי עדיין ניתן לייבא בשר ממדינות אחרות בחו"ל".

מה הצעד הבא שלכם?

"ההחלטה הזאת מאוד כואבת ומצערת ואינו מותיר בידנו ברירה כי אם לפנות לבית הדין לזכויות האדם בשטרסבורג ושם אנו מקווים שנצליח. אם הם יחליטו שהחוקים שהתקבלו בבלגיה פוגעים בזכויות אדם, הרי שחוק הזה יפול ואם הם יגידו שלא, אז חלילה נהיה בבעיה".

ועדיין, ניתן לייבא בשר מחו"ל?

"מה שמדאיג אותנו זאת לא הבעיה של בלגיה שכן בסוף מדובר במדינה קטנה וניתן לייבא מארצות אחרות. אנחנו חוששים שמהחקיקה בלוקסמבורג ייווצר מעין כדור שלג ויהיה אור ירוק למדינות אחרות שגם בהם מתמודדים עם העתירות הקנטרניות הללו, שיבואו גם הם לאסור את השחיטה".

עד כמה אתם בטוחים שבית הדין שטרסבורג יהפוך את ההחלטה?

"מי יודע… ארגוני צער בעלי חיים מפעילים כזה לחץ, ומי ידע מה יילד יום. אבל אנחנו צריכים לממש את כל האפשרויות עומדים לפנינו ולא להחמיץ אף אפשרות. בינתיים בבלגיה מייבאים בשר ממדינות אחרות.. ואנחנו חוששים שזה לא יתגלגל למדינות אחרות".

"אנחנו טוענים כי מדובר באי צדק ובאיפה ואיפה. מצד אחד הם אוסרים את השחיטה בבתי מטבחיים ומצד שני הם מתירים את הציד שהם באמת מצערים את הבהמות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים