שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » איברהים ראיסי נבחר לתפקיד נשיא איראן
"התליין מטהרן"
ראיסי, ראש הרשות השופטת, אחראי על הרג אלפי אסירים פוליטיים • פוטין, אסד וארדואן בירכו את נשיא איראן הנבחר • לפיד: "נחישות מחודשת לעצור את תוכנית הגרעין"
אברהים ראיסי | צילום: Farzad Framesף שאטרסטוק

איש הדת השמרני-קיצוני איברהים ראיסי נבחר כצפוי לנשיא איראן. ראיסי, מקורבו של המנהיג העליון עלי חמינאי ומי שמסומן כמועמד מוביל לרשת אותו אחרי לכתו, גרף מספיק קולות כדי לנצח בסיבוב הראשון. מספירה חלקית עולה כי ראיסי קיבל לפחות 17.8 מיליון קולות, יותר מ-62% מקולות הבוחרים.

יותר מ-28 מיליון איראנים מתוך 59 מיליון בעלי זכות בחירה הצביעו, כלומר שיעור הצבעה עמד על כ-45%. חמינאי בירך על התוצאות וטען כי מדובר בניצחון על האויב. "המנצח הגדול בבחירות אתמול הוא האומה האיראנית, מכיוון שהיא קמה שוב מול התעמולה של כלי התקשורת של שכירי החרב של האויב", אמר.

ראיסי הודה לחמינאי על "שהכשיר את הקרקע כך שלכל האזרחים יהיה חלק ביצירת הממשלה החדשה". בהמשך הוא נועד עם הנשיא היוצא חסן רוחאני, שבירך מוקדם יותר את "נבחר העם" מבלי לציין במי מדובר, מאחר שהספירה לא הסתיימה.

גם הנשיא היוצא, חסן רוחאני, ברך את המנצח, זאת מבלי לנקוב בשמו: "אני מברך את הנשיא הנבחר על ידי העם. משום שהתוצאות לא רשמיות עדיין, אחכה עם הברכה הרשמית. אך ברור כרגע מי קיבל את רוב הקולות", צוטט הנשיא האיראני בסוכנות הידיעות רויטרס.

בהמשך דבריו הוא הביע תקווה שבעזרת מאמציו של הנשיא הנבחר ובשיתוף פעולה רב יותר של כל הכוחות במדינה, איראן תוביל צעדים יעילים שיביאו לפיתוחה ולשגשוגה. הנשיא רוחאני הדגיש כי החל מ-3 באוגוסט 2021, ראיסי יהיה נשיאם של כל האירנים והבטיח כי "כולם יתמכו בו ובממשלתו הלגיטימית באופן מלא".

לאורך מערכת הבחירות, פסל השלטון מועמדים רבים, המזוהים עם הזרם הרפורמיסטי והמתון, מהתמודדות. חלק מהנפסלים היו גורמים מתונים מוכרים ומוערכים בציבור – כמו יו"ר הפרלמנט לשעבר, עלי לאריג'אני, וסגן הנשיא המכהן, שהתמודד בבחירות 2017 – אסחאק ג'האנגירי.

מנהיגים במערב לא ממהרים לברך את ראיסי, אך נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, טובח ההמונים נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שלחו איגרות ברכה. גם ארגון הטרור חמאס בירך את ראיסי על היבחרו לתפקיד.

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד מסר בתגובה לתוצאות הבחירות באיראן: "הנשיא החדש של איראן, הוא אדם קיצוני שאחראי למותם של אלפי איראנים. בחירתו אמורה לעורר נחישות מחודשת לעצור מיד את תוכנית הגרעין האיראנית ולשים סוף לשאיפותיה האזוריות ההרסניות".

סגן הרמטכ״ל לשעבר ח״כ יאיר גולןן: "‏איברהים ראיסי הוא בשר מבשרו של הממסד השמרני האיראני וחביבו המובהק של המנהיג העליון רוחני. המשמעות המעשית היא פשוטה: שיתוף פעולה הדוק עם ביידן ואנשיו שצריך לייצר מול איראן איום צבאי ממשי בצד חלופת הסכם גרעין משופר".

לפי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, הוא היה אחד מארבעה שופטים שפיקחו על עונש המוות שניתן לכ-5,000 אסירים בשלהי המלחמה עם עיראק. באמנסטי אף טוענים כי הוא העניק חסינות לגורמים במשטר ובכוחות הביטחון שהואשמו בהרג מפגינים במהלך המחאה של 2019.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים