שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "אין לתובעת בהאג סמכות לפתוח בחקירה נגדנו"
ישראל תגיב
לאחר שבדיון אמש לא הגיעו לכלל החלטה, סוכם היום כי מדינת ישראל תודיע לתובעת הראשית כי אין לה סמכות לפתוח בחקירה נגד ישראל וכי ישראל לא תשתף איתה פעולה
בית הדין הבינלאומי בהאג | צילום: robert paul van beets, שאטרסטוק

בתום הדיון שהתקיים היום (חמישי) בנושא ביצוע חקירות עצמאיות בנוגע לפשעי מלחמה שלכאורה נעשו במבצע צוק איתן וסביב הבנייה ביו"ש, הוחלט כי מדינת ישראל תודיע לתובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, כי אין לה סמכות לפתוח בחקירה נגד ישראל וכי ישראל לא תשתף איתה פעולה.

את הדיון הוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדיונים נכחו גם שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי, שר החוץ גבי אשכנזי, שר החינוך יואב גלנט, שר האנרגיה יובל שטייניץ, היועמ"ש ובכירים במל"ל ובפרקליטות הצבאית. במשרדי הביטחון והחוץ סברו כי יש להודיע לבית הדין הבינלאומי שישראל חוקרת בעצמה את האירועים שבהם היא חשודה בעזה.

בכירים במערכת הביטחון טוענים שמבחינה משפטית אין לבית הדין בהאג הצדקה וסמכות לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל בנוגע לפשעי מלחמה ביהודה ושומרון ורצועת עזה, זאת לאור ההתנהלות של צה"ל ומערכת המשפט. לכן, טוענים הגורמים כי יש לנמק את הבסיס המשפטי בנושא במכתב יסודי, ובכך לנסות ולשכנע את התובע החדש של בית הדין, קארים חאן, לבחון מחדש את ההחלטה לפתוח בחקירה. במערכת הביטחון מעריכים כי קיים סיכוי גבוה שהסוגייה תיבחן מחדש והחקירה תבוטל.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים בימים האחרונים דיונים בנושא המדיניות הישראלית בנוגע להודעת בית הדין הבינלאומי בהאג על פתיחה בחקירה נגד מדינת ישראל. בדיונים השתתפו גם שר הביטחון גנץ, שר החוץ אשכנזי, השר שטייניץ, השר גלנט, השר ביטון, הרמטכ״ל, ראש המל״ל, היועץ המשפטי לממשלה ובכירים נוספים".

"הוחלט לאמץ את המלצות הצוות הבין-משרדי שבראשות המל"ל שהמליץ לא לשתף פעולה עם בית הדין הבינלאומי, אך לא להשאיר את מכתב התובעת ללא מענה אלא להשיב ולהבהיר כי בית הדין פועל בהיעדר סמכות. כמו כן יובהר כי ישראל היא מדינת חוק שיודעת לחקור את עצמה".

"במכתב יצוין כי בנוסף לכך שישראל דוחה לחלוטין את הטענה שישראל מבצעת פשעי מלחמה, ישראל שבה ומבהירה את עמדתה החד-משמעית לפיה אין לבית הדין בהאג סמכות לפתוח בחקירה נגדה".

"עמדה זו הובהרה לבית הדין גם על ידי מדינות מרכזיות ומומחים בעלי שם עולמי בדין הבינלאומי. התערבותו הפסולה של בית הדין חסרת כל בסיס משפטי ומנוגדת למטרות שלשמן הוא הוקם. מדינת ישראל מחויבת לשלטון החוק ותמשיך לחקור כל האשמה נגדה בלי קשר למקורה, והיא מצפה מבית הדין להימנע מהפרת סמכותה וריבונותה".

"ראש הממשלה נתניהו אמר בדיון כי בזמן שחיילי צה"ל נלחמים במוסריות עילאית נגד טרוריסטים המבצעים פשעי מלחמה חדשות לבקרים, בית הדין בהאג החליט לגנות דווקא את ישראל. אין מילה אחרת להגדיר זאת מלבד צביעות. גוף שהוקם כדי להגן על זכויות אדם, הפך לגוף עוין שמגן על מי שרומס זכויות אדם", נמסר.

אמש לאחר דיון של כשעתיים, בהשתתפות בכירים בהם השרים גנץ, גלנט ושטייניץ, וכן היועמ"ש, ראש המל"ל מאיר בן שבת והפרקליט הצבאי שרון אפק, דנו כיצד להשיב לפניית בית הדין בהאג בנוגע לטענותיו על פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה במהלך מבצע 'צוק איתן' ברצועת עזה, ובמסגרת הבנייה ביהודה ושומרון. הישיבה הסתיימה ללא החלטה.

הדיון בישראל נערך גם על רקע ההחלטה האמריקנית להסיר את הסנקציות מבית הדין בהאג. הצעד האמריקני ננקט בניגוד להמלצה הישראלית להשארת הסנקציות – לפחות עד למועד עזיבתה של בנסודה בחודש יוני.

במכתב התשובה יצוין שישראל חוקרת בעצמה את אירועי צוק איתן באמצעות מערכת המשפט. באם תשובה זו תתקבל, לכאורה לבית הדין הפלילי לא יהיה מה לחקור את הנושא. נושא הבניה ביו"ש, שבגינו נפתחה החקירה, יוחרג וישראל לא תשיב עליו כך.

כזכור, התובעת בבית הדין הפלילי הבין לאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה לפני כחודש שהיא תפתח בחקירת "פשעי מלחמה" של ישראל בשטחי עזה ויהודה ושומרון. ההחלטה מגיעה אחרי שבית הדין פסק לפני כחודש שניתן לחקור פשעים באזור זה.

בחקירתו צפוי בית הדין לעסוק הן בעבירות שבוצעו לכאורה על ידי כוחות צה"ל, וכן על ידי חמאס וגורמים פלסטיניים נוספים. התובעת, פאטו בנסודה, הודיעה שבשלב הראשון ימסרו הודעות לכל הגורמים אשר צפויים להיות מעורבים בחקירה. היא הוסיפה כי תינתן להם הזדמנות לערוך חקירה פנימית ביניהם בטרם תחל חקירת בית הדין.

בנסודה מסיימת את תפקידה בחודשים הקרובים – וההחלטה לא מחייבת את מחליפה קארים חאן הבריטי, שהיה המועמד המועדף על ישראל. ישראל פעלה בשבועות האחרונים בזירה המדינית כדי להפעיל לחץ על התובעת שלא לפתוח בחקירה, והייתה תקווה שבנסודה תשאיר את ההחלטה למחליפה שייכנס לתפקיד ביוני. ההערכה בירושלים היא שבנסודה לא הייתה מודיעה על כך ללא תיאום איתו.

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי על תגובת ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג: "באיחור מופקר של חודשים רבים, נתניהו הואיל לקיים דיון בנושא בית הדין בהאג. הממשלה היתה צריכה לעבוד לילות כימים כדי לוודא שבכלל לא מתקבלת החלטה כזאת בהאג, אבל היא מעלה בתפקידה. ועכשיו התנהלות נתניהו עלולה לגבות מחיר כבד מקציני וחיילי צה"ל. נתניהו מסכן את ישראל, נתניהו חייב ללכת"

ראש הממשלה נתניהו בנאומו אמש בטקס פתיחת אירועי יום השואה אמר: "בזמן השואה לא היו לנו – לא הכוח להגן על עצמנו, וגם לא הזכות הריבונית להגן על עצמנו. היינו חסרי זכויות, חסרי מדינה, חסרי מגן. היום יש לנו מדינה, יש לנו כוח מגן, ויש לנו הזכות הטבעית והמלאה כמדינתו הריבונית של העם היהודי להגן על עצמנו מפני אויבינו. זוהי גם תשובתנו הנחרצת להחלטה השערורייתית של בית-הדין הבינלאומי בהאג. בית-דין זה מבקש לחקור את ישראל בטענה ההזויה שחיילינו ומפקדינו, שאין מוסריים מהם, ביצעו כביכול 'פשעי מלחמה', בשעה שהם נלחמים בארגוני טרור אכזריים שמבצעים יום-יום פשעי מלחמה. חיילי צה"ל נאבקים בשליחיה של איראן זורעת-המוות, ודווקא אותנו מגנים. איזה אבסורד. אֵיזוֹ צביעות. בית-הדין בהאג הוקם בהשראת בית-הדין בנירנברג, ששפט פושעי מלחמה נאצים אחרי מלחמת העולם השנייה. אבל מנירנברג להאג קרה היפוך מוחלט: גוף שהוקם כדי להגן על זכויות-האדם, הפך לגוף שְבפועל מֵגֵן על מי שרומס את זכויות-האדם. אבל לא רק התנהלות בית-הדין עברה היפוך – גם אנחנו עברנו היפוך: היפוך מחולשה תהומית בגלות – לעוצמה כבירה במולדת. היפוך מאבק-אדם שנפוץ לכל רוח – לעם חזק וגאה שנטוע בארצו. היפוך מתהומות-האופל באושוויץ – לְפִּסְגות-הַאוֹר בירושלים. בניגוד לעבר, היום אין אף גורם בעולם שימנע מאיתנו את הזכות ואת הכוח להגן על עצמנו מפני איום קיומי"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים