שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "אין נרמול יחסים ללא מדינה פלסטינית"
איתות מסעודיה
במאמר של בכיר סעודי נאמר כי נורמליזציה עם ישראל לא תתרחש ללא התקדמות במו"מ: "יורש העצר הסעודי מכיר היטב את הסכנות בנקיטת מדיניות גורלית שכזו"
תגיות:
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: Matias Lynch, שאטרסטוק

במאמר שפורסם הבוקר (שני) בעיתון הפלסטיני 'אל קודס', בכיר סעודי המקורב לשלטון הבהיר כי נרמול היחסים עם ישראל לא עומד על הפרק בקרוב. ד"ר נוואף עוביד כתב כי נורמליזציה עם ישראל לא תתרחש מבלי שתושג התקדמות במשא ומתן עם הפלסטינים.

דוקטור עובייד, שימש יועץ ממשלת סעודיה בין השנים 2002 ו-2015. סביר להניח שהמאמר לא היה מתפרסם ללא אור ירוק מהשלטונות בסעודיה. כותרתו של המאמר היא "האם נראה את הדגל הישראלי בקרוב מתנוסס בריאד?" והתשובה בתוכנו היא שלילית באופן שלא משתמע לשתי פנים.

במאמר נטען כי יורש העצר בן סלמאן השקיע מאמצים רבים שעשויים לשנות את פני הסוגייה הפלסטינית ואף עמד בקשר עם שני הצדדים, כולל הצד הישראלי, אך כרגע העדיף שלא להתקדם עם מאמציו בכיוון הזה. לפי ד"ר עוביד, לא תהיה כל נורמליזציה מצד סעודיה עם ישראל, כל עוד לא מושגת התקדמות בתהליך השלום עם הפלסטינים.

"תיאורטית יש כאלה שעשויים לראות שיורש העצר הסעודי שואף לעבר נרמול היחסים עם ישראל, אלא שהוא מכיר היטב את הסכנות בנקיטת מדיניות גורלית שכזו הכוללת הכרה פומבית במדינת ישראל בתנאים הנוכחיים", כותב עוביד. "לדבר הזה, אם יקרה, יהיו השלכות לא רק בערב הסעודית שהיא המדינה הערבית העשירה ביותר ובעלת תפקיד דתי לאומי חשוב, אלא גם בכל העולם הערבי והמוסלמי".

הפרשן, טוען במאמר כי "האלימות והפרות זכויות האדם שמבצעת ישראל בשטחים הפלסטינים הכבושים מצד אחד, ותגובת ארבעת המדינות בחצי האי ערב מצד שני, מהווה לרבים סתירה ופרדוקס". עובייד טען כי יוזמת השלום הסעודית משנת 2002 היא "הדרך היחידה להגיע להסכם בין ישראל והעולם המוסלמי,.

"הרוב הגדול בסעודיה ומחוצה לה נאחז בהכרזה ההיסטורית של המלך, פייסל בן עבד אל עזיז, שהצהיר כי הממלכה הערבית הסעודית תהיה המדינה המוסלמית האחרונה שתכיר בישראל", הוסיף עוביד. "אי אפשר להוציא מהחשבון את ההצהרה הזו".

"גם אם לא מדברים על זה לעתים קרובות, צריך לקחת בחשבון שקיצוניים מוסלמים בעלי רקע אלים לא יאהבו את ההחלטה לנרמל וזה רק יכעיס אותם, שכן צעד כזה מהווה בעיניהם נטישה של ערכי האיסלאם ולכן ההנהגה הסעודית הולכת להיות מאוד זהירה בהחלטתה האם לנקוט במדיניות שעלולה ליצור פער בינה לבין העם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים