שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » "אין תחלואה בסלמונלה הקשורה לעלית"
ד"ר פרייס בוועדה
נציגי משרד הבריאות אמרו בדיון כי עד כה טרם התגלה מקור ההתפרצות של חיידק הסלמונלה שזוהה ע"י שטראוס במפעל בנוף הגליל
לוגו של חברת שטראוס | צילום: אתר החברה

בעקבות גילוי הסלמונלה במפעל השוקולד של שטראוס-עלית והליקויים שהביאו להשהיית אישור פעילות המפעל ע"י משרד הבריאות, התכנסה הבוקר ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן לדון בנושא. נציגי משרד הבריאות אמרו בדיון כי עד כה טרם התגלה מקור ההתפרצות של חיידק הסלמונלה שזוהה ע"י שטראוס במפעל בנוף הגליל.

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן: "כשמנהיגה של חברה – עופרה שטראוס – אומרת סליחה, מסתכלת בעיניים ומתנצלת לעם ישראל – אני יודעת שיש פה על מי לסמוך ושיש פה אחריות. מעריכה מאוד את האמירה הזו".

"בעקבות הגילוי של הסלמונלה, מצאו את עצמם ילדים רבים חולי צליאק שממתינים כל השנה לתקופה הזו של פסח למוצרים ללא גלוטן ואוגרים כך לכל השנה – ללא מוצרים. קיבלנו בלשכה פניות רבות בנושא ובקשה לדאוג לכך שיחזור להיות קו נקי במוצרים ללא גלוטן. קוראים לחברת שטראוס לבוא לקראת אותם הורים ולעשות מעשה שמאוד בריאותי וחברתי לטובת הילדים חולי הצילאק".

ד"ר שרון אלרועי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה בדיון כי יש 69 מקרים של סלמונלה מרגע שהתחיל הריקול עד להיום. מתוכם היו 18 מאושפזים. לדבריה, בכל עת ועונה הימצאות סלמונלה מחייבת דיווח למשרד הבריאות וכרגע בגלל האירוע נמצאים בתהליכים לרצף את הדגימות ולבדוק אם יש קשר. פרייס אמרה כי אין כרגע כל תחלואה בסלמונלה הקשורה למוצרי עלית. עוד אמרה כי לא בהחלט שגם בסוף הליך הבדיקות של המשרד והחברה יוודע מה המקור המדויק של החיידק. ד"ר פרייס אמרה כי במסגרת הליך הבדיקות, גם משרד הבריאות עושה את הבדיקות שלו ובוחן האם ההנחיות כמה יש לדגום אצל מפעלים צריך להשתנות.

ראש שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, פנינה אורן שניידור, אמרה בדיון שהמפעל כשל שעשה שינויים של תחזוקה ובהתאמה לכך לא הותקן אבטחת האיכות של המוצר, "היה במפעל אירוע של כניסת יונים למפעל. האירוע טופל מיידית ע"י המפעל והוזמן מדביר אבל לא ראינו עדות לכך שנבחנו המוצרים שיוצרו בתקופה שהיו יונים במפעל. היה כשל נוסף באחד מחומרי הגלם שלא נבדק וזה ברכיב שומן של החלב. מנהל בטיחות מזון לא היה בחצי שנה האחרונה במפעל. המפעל יהיה סגור עד שיוכיח לנו שתיקן את כל הליקויים".

אייל דרור, מנכ"ל שטראוס, הגיב בפתח דבריו לבקשת יו"ר הוועדה ואמר כי גם הם מקבלים המון פניות ובוחנים את האפפשרות לעשות משהו מיוחד עבור חולי צליאק שיהיה קו נקי. בנוגע לסגירת המפעל בעקבות גילוי הסלמונלה, אמר "ברגע שהבנו שיש מוצרים שיש בהם סלמונלה, עשינו את המהלך כי זו האחריות שלנו – היום שאנחנו רואים את הממצאים זה נבחן באור שונה".

"מכיוון שהליך הבדיקה לוקח זמן – פרק זמן ארוך בשביל לחכות, יצאנו בהודעה כבר לפני הבדיקות. לקחנו אחריות ובכל התהליך היינו בצורה הכי שקופים מול הציבור. אנחנו מתחילים בהליך שיפוץ של המפעל ונחזיר את כל המוצרים. עשינו אלפי בדיקות ואנחנו מבינים את הסיבות והאזורים שזה קרה – אין לנו דברים שיצאו לשוק עם סלמונלה. יש לנו 100 אנשי איכות ובטיחות המזון. יש מנהלת שנמצאת בתפקידה שאחראית על כך. הייתה אחת מהצוות שעזבה ומישהו אחר לקח את זה על עצמו".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר בדיון כי לבד מהצורך לגמילה מההתמכרות הלאומית לממתקים וקידום האיסור לפרסום ושיווק מזון מזיק, יש לשפר את מערך הניטור האפידמיולוגי והמולקולרי ולחזק את מערך הפיקוח על המזון.

ד״ר רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים אמר בדיון כי שטראוס כמו כל התעשייה הישראלית מייצרים מזון באיכות גבוה ולראייה רקורד של ייצור נרחב שנים רבות. אבטחת האיכות של שטראוס עלתה על התקלה במועד ולראייה שלא יצאה סחורה פגומה לשוק. לדבריו, יש לוודא שמשרד הבריאות מסדיר במקביל את הפיקוח על ייבוא מזון לישראל. "אינני יודע כיצד יפעל המשרד אם יתברר שליצרן טורקי/תאילנדי או כל מקום אחר היה מקרה דומה? האם למשרד תהייה נגישות למפעל כדי לבדוק שהריקול בוצע לכל המוצרים החשודים ומה התהליכים שקרו והלקחים שיושמו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים