שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » איסור על כהונה כשר בניגוד להבטחת בחירות
הצעת חוק
הצעת חוק של ח"כ יעקב אשר: חבר כנסת לא יוכל לכהן בתפקיד בממשלה שהרכבה עומד בניגוד להבטחת בחירות כתובה שפרסם לפני הבחירות
תגיות:
יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

על רקע הפרת הבטחות הבחירות סביב הקמתה המסתמנת של הממשלה החדשה, הוגשה הצעת חוק של חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה המבקשת לקבוע כי חבר כנסת לא יוכל לכהן בתפקיד ממשלתי כל שהוא, ראש ממשלה, שר או סגן שר, בממשלה שהוקמה בניגוד להבטחת בחירות שנתן בכתב במהלך הקמפיין.

על פי נוסח הצעת החוק הבאה כתיקון לחוק יסוד הממשלה, תחת הכותרת "חובת אמונים לציבור הבוחרים", חברי הכנסת יהיו מחויבים לקיום ההתחיבויות שנתנו במהלך מערכת הבחירות, הן בעת הקמת הממשלה וכן בכל ממשלה שתוקם במהלך כהונת אותה כנסת.

לדברי מגיש ההצעה, ח"כ אשר, תיקון זה יגביר את אמון הציבור בחברי הכנסת ובמועמדים לראשות הממשלה וישפר את ההליך הדמוקרטי של הבחירות ואת הציפיות של הבוחר בדבר הזהות האידאולוגית של הממשלה שתוקם בקולו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "כידוע, שיטת הבחירות בישראל אינה כוללת בחירה ישירה של מועמד לראשות הממשלה אלא הצבעה למפלגה, כשזהותו של ראש הממשלה נקבעת על ידי הצבעת רוב חברי הכנסת. כפועל יוצא, שיקול מרכזי בהחלטתו של הבוחר לאיזו מפלגה להצביע הוא זהותה "הגושית", המועמד המועדף על המפלגה כראש הממשלה, והשותפים הקואליציוניים הפוטנציאליים של המפלגה. העדפות אלה נלמדות לרוב מההתחייבויות הפומביות של מנהיגי המפלגה בתקופת הבחירות".

"כשמפלגה מתחייבת בצורה פומבית לתמוך במועמד מסוים, או להצטרף רק לקואליציה בהרכב מסוים, וחורגת מהתחייבות זו לאחר הבחירות, אזי באופן טבעי הדבר יכול להוביל לכך שזהות ראש הממשלה שייבחר יהיה ישונה מהבטחות המפלגה, וממילא אף לשינוי שיכול להיות משמעותי מאוד במדיניות ובאידיאולוגיה העומדת ביסוד הממשלה החדשה שאליה מצטרפת המפלגה. חריגה מסוג זה מהתחייבות לבוחרים, ובפרט התחייבות בכתב,  מהווה הלכה למעשה "הונאת בחירות", אשר רק לאחרונה נחשפנו בצורה מוחשית לתוצאות היכולות לנבוע ממנה".
 
עוד נכתב: "התיקון המוצע יאפשר לציבור להסתמך על התחייבות אישית כתובה של חבר כנסת במהלך תקופת בחירות ולא כ"הצהרת בחירות" בלבד. במקביל יאפשר הדבר לחברי הכנסת לערוך במהלך תקופת הבחירות מעין הסכם בכתב עם הציבור באשר להרכב הסיעתי של הממשלה שאליה הם עתידים להצטרף והם יהיו מחויבים בקיום התחייבות זו  לאחר הבחירות בעת כינון הממשלה, וכן בכל ממשלה עתידית שיצטרפו אליה במהלך כהונת אותה הכנסת".

"תיקון זה יגביר את אמון הציבור בחברי הכנסת ובמועמדים לראשות הממשלה וישפר את ההליך הדמוקרטי של הבחירות בכללותו ובציפיות של הבוחר בדבר הזהות האידיאולוגית של הממשלה המוקמת" נכתב בדברי ההסבר.

יוזם הצעת החוק ח"כ יעקב אשר הוסיף: "אין לי ספק שכל חברי הכנסת יתמכו בהצעת החוק הזו שתאפשר לבוחר לדעת בדיוק לאיזו ממשלה הוא נותן את קולו, זהו לב ליבו של ההליך הדמוקרטי הבא לשקף שלטון המבוסס על רצון העם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים