שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » איראן בוחרת היום נשיא – "התליין" צפוי לנצח
הצגה לעם
הבחירות לנשיאות איראן החלו, תוצאות צפויות בשעות מחר • ראש מערכת המשפט המקורב לחמינאי ואחראי לרצח אלפים הוא הפייבוריט להחליף את רוחאני
תגיות:
קמפיין הבחירות באיראן | צילום: Farzad Frames, שאטרסטוק

באיראן נפתחו הבוקר (שישי) הקלפיות בבחירות לנשיאות, בצל החשש הכבד של משטר האייתוללות משיעור הצבעה נמוך שכמותו לא נראה מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. תוצאות צפויות בשעות הערב המאוחרות, ככל הנראה יותר לקראת חצות.

המנהיג העליון, עלי חמינאי, הצביע הבוקר בבירה טהרן וקרא להמון לצאת ולהצביע. "כל הצבעה נחשבת, בואו לבחור את הנשיא שלכם, זה חשוב לעתיד המדינה". גם נשיא איראן היוצא חסן רוחאני קרא לבוחרים לצאת להצביע למועמד המועדף עליהם: "הלוואי שנראה שיעור הצבעה גבוה יותר".

אחרי שמועצת שומרי החוקה אישרה רק שבעה מ-592 המועמדים שביקשו להתמודד על התפקיד שלושה מהם פרשו בימים האחרונים, ולקו הגמר הגיעו רק ארבעה: ראש מערכת המשפט השמרן איברהים ראיסי, המועמדים השמרנים מוחסן רזאי ואמיר-חוסיין רזיזאדה האשמי, ונגיד הבנק המרכזי לשעבר עבד אל-נאסר המתי, הנחשב למעט מתון יותר אך נראה חסר סיכוי לנצח.

ראיסי, מקורבו של המנהיג העליון עלי חמינאי, צפוי לנצח בבחירות. ראיסי הוא שמרן נוקשה, וידוע בכינוי "התליין", על תפקידו כסגן התובע הכללי של טהראן בסוף שנות ה-80, אז היה אחראי להוצאתם להורג של אלפי אסירים פוליטיים. הוא מזוהה מאוד עם הקו השמרני הקיצוני יחסית של המנהיג העליון חמינאי, ונחשב כמועמד להחליפו בעתיד. ראיסי התמודד מול רוחאני בבחירות הקודמות והובס.

יריבו המרכזי של ראיסי הוא נגיד הבנק המרכזי לשעבר עבד נאסר המתי, המועמד המתון היחיד שנותר במרוץ שהצטמצם לארבעה בלבד בימים האחרונים. הוא הזהיר כי ניצחונו של ראש מערכת המשפט יוביל לסנקציות נוספות של המערב. במהלך הקמפיין, הוא הביע נכונות לשיחות ישירות עם ארצות הברית אם זו תתמוך ב"דו-קיום חיובי" עם הרפובליקה האסלאמית.

הדאגה המרכזית באיראן בימים האחרונים היא שיעור הצבעה נמוך שיהווה את ההוכחה הברורה ביותר לחוסר הלגיטימיות של משטר האייתוללות בעיני אזרחיו. בבחירות לפרלמנט בשנת 2020 נרשם שיעור ההשתתפות הנמוך ביותר עד כה, עם אחוז ההצבעה שעמד על 42% בלבד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים