שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » אלקין השר המקשר – ימינה לקראת חתימה
בדרך לממשלה
אבטחה תוצמד גם לגדעון סער • המנגנון שאמור לשמור על הממשלה – ולהבטיח את הרוטציה • מיכאלי דורשת לקצץ מיליארד וחצי שקלים מתקציב הכבישים ביו"ש
יאיר לפיד, נפתלי בנט, גדעון סער | צילום: רענן כהן

ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי המיועד יאיר לפיד ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער שצפוי לכהן כסגן ראש הממשלה ושר המשפטים בממשלה הבאה, נפגשו אמש (שלישי) במטרה להגיע להבנות במספר סוגיות שעוד נותרו – זאת לקראת הנחת ההסכמים הקואליציוניים על שולחן הכנסת ביום שישי הקרוב.

בפגישה השתתף גם שר השיכון המיועד זאב אלקין שנענע לבקשה לכהן גם כשר המקשר בין הממשלה לכנסת. בנט ולפיד מסרו: ״זו ממשלה צעירה ואנחנו זקוקים לנסיונו העצום ולחוכמתו של אלקין כדי להתמודד עם האתגרים הגדולים העומדים בפנינו ובראש ובראשונה העברת התקציב. הספינים השונים שפורסמו בשעות האחרונות בכלי התקשורת הם בעיקר מגוחכים".

בנט ולפיד סיכמו שח"כ עידית סילמן מימינה תשמש יו"ר הקואליציה. מינויה של סילמן עומד ותלוי במינוי אחר – זה של ח"כ ניר אורבך. לאחר שאורבך הודיע היום כי הוא יתמוך בהקמת הממשלה, הוא אמור להתמנות לשר ההתיישבות. אם אורבך לא ימונה לבסוף לשר, הוא עשוי לדרוש את תפקיד יו"ר הקואליציה, אף שכרגע אינו מעוניין בכך.

ביש עתיד וימינה מקווים לחתום היום (רביעי) על ההסכמים הקואליציוניים, ולפרסמם עוד לפני סוף השבוע, המועד האחרון בו הם נדרשים על פי חוק להגיש את ההסכמים לכנסת ולידיעת הציבור לפני השבעת הממשלה ביום ראשון.

בגוש השמאל הביעו חשש ביממה האחרונה מהקשיים שמערים אלקין על ההתקדמות במשא ומתן להקמת הממשלה. ביממה האחרונה עלו שורה של מחלוקות ופערים במגעים מול תקווה חדשה, הן בנושאים מדיניים והן בנוגע לחוק להגבלת כהונה וצינון לראש ממשלה. הפערים הללו מקשים על ההתקדמות בהשלמת ההסכמים הקואליציוניים, שנמצאים לקראת חתימה.

לפי גורם המעורב במו"מ שצוטט ב'וואלה, "בישורת האחרונה נראה שהמכשול בפני הקמת הממשלה הוא זאב אלקין. בכל רגע הוא מגיע עם סיבוב ימני נוסף, זה לא יעבוד ככה. כולם עושים ויתורים גדולים, הימין מקבל הרבה מעבר לכוחו". בתקווה חדשה הכחישו שאלקין מערים קשיים ודרישות חדשות במו"מ, ובנט ולפיד הודיעו כי "הספינים השונים שפורסמו בשעות האחרונות בכלי התקשורת הם בעיקר מגוחכים".

מחלוקות נוספת היא בין אנשי תקווה חדשה לאנשי כחול לבן על הסמכויות לטיפול בסוגיית הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקית בשטחי C. אנשי תקווה חדשה טוענים כי סוכם מול לפיד ובנט שתוקם מנהלת מיוחדת, חיצונית למשרד הביטחון, שתטפל בנושא. בסביבתו של גנץ טוענים הפוך, קרי שסוכם שהטיפול בנושא יישאר בידי משרד הביטחון תחת המנהל האזרחי, שיתוגבר בכוח אדם.

לדברי גורמים המעורים בתכני המו"מ, גנץ מתעקש על המשך הטיפול של משרדו בסוגיה, בעוד זאב אלקין מטיל על כך וטו ודורש את הקמת המנהלת החיצונית שלא תהיה כפופה לגנץ. על פי אותם גורמים אלקין אמר אמש לאנשי גנץ: "בלי זה – הממשלה לא תקום".

גורמים בתקווה חדשה ניסו להוריד את גובה הלהבות והסבירו שאין פערים סביב התוכן, שכולל הוספת 50 תקנים למאבק בהתפשטות הפלסטינית הבלתי חוקית, אלא רק בפרוצדורה ובשאלה איפה "יחנו" 50 התקנים הללו. לפי אותם גורמים, הסוגיה פתירה.

ב'חדשות 12' דווח כי בנט ולפיד מתכננים לבצע שינוי בחוד היסוד, כדי להבטיח את כניסתו של לפיד לתפקיד ראש הממשלה. על פי החוק הקיים כיום, אם בחלוף שלושה חודשים מתחילת שנת תקציב הוא לא עובר – הכנסת תתפזר, אלא שבנט ולפיד מתכננים להאריך את התקופה משלושה חודשים לשישה חודשים.

לפי התכנון, אם תקציב לא יעבור עד סוף חודש מרץ 2023, הכנסת לא תתפזר – ולפיד ייכנס לתפקיד ראש הממשלה. ללפיד יינתנו עוד 3 חודשים לנסות להעביר תקציב – ואם הוא לא יעבור גם אז, הכנסת תתפזר – אבל לפיד יישאר ראש הממשלה וישמש ראש ממשלת מעבר. בקואליציה המיועדת אומרים שמדובר רק בתעודת ביטוח – ושהכוונה היא להעביר את התקציב לאותה שנה קודם לכן.

ב'ישראל היום' דווח כי מתנהל ויכוח בין זאב אלקין מתקווה חדשה ואיילת שקד מימינה לשרת התחבורה המיועדת מרב מיכאלי על התקציב המיועד לפיתוח כבישים ותחבורה ביו"ש. בעקבות לחץ אגרסיבי של מועצת יש"ע, דורשים אלקין ושקד תקציב דומה לזה שמועבר בממשלה הנוכחית בסך כ-2.5 מיליארד שקלים. מיכאלי מתנגדת ומוכנה להקצות רק כמיליארד שקלים.

קצין הכנסת, ניצב יוסף גריף, החליט להצמיד החל אבטחה גם ליו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, בעקבות הערכת מצב של המשטרה. סער מצטרף לשורה של חברי כנסת מטעם "גוש השינוי" שהזדקקו לאבטחה צמודה בימים האחרונים, ובהם: ניר אורבך ועידית סילמן מימינה, יו"ר מפלגת ימינה, נפתלי בנט, ואיילת שקד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים