שיתוף
תגובות
חדשות » אלקין מסרב לקבל חוות דעת של היעוץ המשפטי
השר אלקין נגד:
השר אלקין אמר את הדברים בדיון דחוף שזימן יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, בעקבות פניית המשנה ליועמ"ש לממשלה בנושא
השר אלקין בדיון היום בוועדה | צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

ביוזמת היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה הבוקר ועדת הכלכלה לדיון דחוף שעסק במתווה של הצוות המשותף של משרדי הרווחה והבינוי והשיכון להסדר פינויים מעודכן מדירות הדיור הציבורי. בפתח הדיון היום הזכיר היו"ר ביטון, כי הרקע הוא מכתב של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לפיו לפתור את בעיית הפינויים תוך 21 יום. זאת לאחר שסוכם בין היו"ר ביטון לשר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, על מהלך לעצירת הפינויים ובחינתם מחדש. במסגרת אותו סיכום אף הוחלט על הקמת אותו צוות משותף למשרדי הרווחה והשיכון, וכן הקמת צוות בשיתוף יו"ר הוועדה ביטון לבחינת הקריטריונים בנושא הפינויים. עוד סוכם על הקפאת הפינויים עד שתושלם עבודת הצוותים.

היו"ר ביטון הודעה לשר אלקין על המהלך הדרמטי והתייחס לעמדת המשנה ליועמ"ש לממשלה, ואמר כי היא לא כתבה מכתב כזה על הבנייה הלא חוקית בישראל. "מי שמערים קשיים על שני משרדי ממשלה זה דווקא הייעוץ המשפטי לממשלה. הדבר הזה לא מקובל עלינו. הייעוץ המשפטי לממשלה בתפקידו להביא פתרונות חקיקתיים ומשפטיים ככל שידרשו. השר אלקין יודע שאני בדרך כלל אדם נחמד, אבל הייתי מוכן לסכן את תקציב המדינה בשביל משפחה עם 8 ילדים שעתידה הייתה להתפנות. תפקיד היועץ המשפטי זה לפתור בעיות ולעזור למשרדים לקיים מדיניות שלהם, ולא לעצור פתרון שקידמנו. אני לא מתכוון לוותר, הוכחתי שאני יכול להפיל ממשלה על זה ושאף אחד לא ינסה את ועדת הכלכלה".

השר אלקין הציג ההתקדמות במהלך לבחינת הפינויים ואמר כי הכוונה היא לטפל בכל מקרה ומקרה. הוא הוסיף כי בקרוב ימנה ועדה ציבורית שתבחן מחדש את הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי, ואמר כי עד אז בכוונתו לבדוק 350 מקרים של דיירים שמיועדים לפינוי באופן פרטני וחייבים לחכות להשלמת העבודה.

באשר למכתב המשנה ליועמ"ש לממשלה אמר השר אלקין: "אני שותף לתחושת התסכול שהייתה ליו"ר ביטון, גם אני התפוצצתי כשקיבלתי את המכתב. הורו לנו להשלים את עבודת הצוות הבין משרדי תוך 21 יום ולחזור לפינויים בלי בדיקה פרטנית. הורו לנו, אני לא בטוח שהמשנה הבינה שזה שני צוותים, לסיים את הוועדה לבחינת הקריטריונים, מה שלא עשו פה 20 שנה, תוך 45 יום. בעיני זה שערורייה זה לא רציני לא יעלה על הדעת שהייעוץ המשפטי לממשלה יכתיב למשרד מקצועי לוחות זמנים שהם תלושים. יש 350 פסקי דין חלוטים שכולם צריכים לעלות, מקרה מקרה, על השולחן של הוועדה הבין משרדית. זה רציני לדון בזה ב21- יום? לשקול מחדש קריטריונים ב-45 יום זה בדיחה. זה רק אם לא רוצים לעשות שום דבר".

נציג משרד המשפטים, ד"ר אפי צמח, ניסה להשיב בשם המשרד ואמר כי קשה לדבר כשהתיוג הוא של מי שבא לשבש את המהלך. לדבריו, אין מחלוקת במטרה וגם במישור האמצעים. הוא הוסיף: "בא הייעוץ המשפטי ואומר דבר אחר. הוא אומר שהוא רוצה לעזור ומבקש לאפשר את המהלך ולתעל אותו לאפיקים חוקיים שיעלו בקנה אחד עם הדין ונוכל להגן עליהם ביום פקודה".

השר אלקין שאל "להגן ממה? תהייה פנייה של משפחה למה לא פינו אותה במועד הפינוי? יש גבול". ח"כ נעמה לזימי הוסיפה: "אתם לא פועלים שנים על גבי שנים נגד מדיניות תת השקעה". היו"ר ביטון שאל מדוע הקציבו 21 יום לטיפול במשהו שמוזנח משנת 1993". צמח השיב לשר אלקין ואמר: "להגן על המהלך מפני כל עתירה שתבוא בכל הקשר שהוא, בין אם מאדם שזכאי וממתין וזכותו נפגעת או כל אדם אחר". צמח הוסיף כי מדובר בפסקי דין חלוטים, והשר אלקין הגיב: כמה פסקי דין חלוטים יש? אתם נורמליים? זה מקומם אותי". צמח השיב: "הייעוץ המשפטי הביע את העמדה הסבירה למדי, ביקשנו לעשות אבחנה בין מי שאין סיכוי שיהיה זכאי לבין מי שיכול שיהיה זכאי". היו"ר ביטון שאם האם אחרי 28 שנות הזנחה אפשר היה לחכות יותר מ21 יום, וצמח השיב: "אפשר להגיד שהערכת הזמנים הייתה לא סבירה", על כל אמר השר אלקין: "בעליל".

היו"ר ביטון ביקש מצמח התייחסות שתיתן תקווה למהלך, וצמח השיב כי זה ניתן בהזמנה של היועץ המשפטי לממשלה, שהזמין את השר אלקין לפגישה. השר אלקין אמר: "נעניתי, אבל לא אתן שתנהלו את משרד השיכון ותגידו לנו ש-45 יום זה מקסימום לבחינת קריטריונים ו-21 יום מספיקים לעבור על 350 תיקים".

השר אלקין סיכם את הדברים ואמר: "כשאני בטוח בצדקתי אני נחוש ולא מתכוון לוותר. היה פה ניסיון התערבות שהוא טעות גדולה מאוד, לא יכול להיות שהייעוץ המשפטי יכתיב לוחות זמנים בלי לדבר אתנו. לא אאפשר שאנשי המקצוע שלנו ושל משרד הרווחה ונציגי ציבור יעבוד עם אקדח לרקה. שר המשפטים אמר שהוא חושב שזה הכיוון הנכון והוא תומך במהלך, ופתאום אני מקבל מכתב של משנה ליועמ"ש שהופכת את הכל. אני חושב שהיא טעתה בצורה חמורה ולכן הזדעקתי. תפקידי כנבחר ציבור לעמוד על שלנו ולהגיד לאנשי המשרד להמשיך לפעול לפי המדיניות שקבעתי. אני מקווה שנקיים פגישה עם היועמ"ש לממשלה ונבהיר את זה".

היו"ר ביטון סיכם את הישיבה ואמר כי הוא "מלא הערכה לשרי הרווחה השיכון והמשפטים, שלקחו סוגיה כואבת והזנחה של עשרות שנם ובנו תפיסה כוללת של טיפול. אפשר לסיים את הפרשה הזו בעבודה של שנה שנתיים ונסייע לכל אדם שאחרי האירוע הזה תהייה לו קורת גג. יש ויכוחים מול המערכת המשפטית שהופכים אותך ללוחם צדק ואתה לוחם צדק, לך בכוחך זה והושע את אותם חסרי קורת גג", אמר היו"ר ביטון לשר אלקין.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים