שיתוף
תגובות
לאישה » אלרגיה לחלב: שלט מוגזם או חוסר מודעות?
שתהיי בריאה
חשבתי שבית הספר מגזים עם השלטים שתלה על איסור חלב אך לאחר שהעמקתי בנושא גיליתי עד כמה אני חסרת מודעות • אל תזלזלו באלרגיה למזון
מוצרי חלב | צילום: Ekaterina Bratova, שאטרסטוק

על שער בית הספר בו לומדת בתי הופיע שלט: בבית ספרנו לומדת ילדה בעלת רגישות לחלב. אסור להכניס לשטח בית הספר מאכלים המכילים חלב. מדובר בסכנת חיים.

תחילה חשבתי לעצמי שהם מגזימים ללא סיבה. נניח שיש בכיתה ד' ילדה עם רגישות והבת שלי לומדת בכיתה ב', מה הסיכוי שייפגשו? כשהתחלתי לשאול בנושא, גיליתי עד כמה שהדבר מסוכן ואסור להקל בו ראש.

לפני מספר ימים התרחש מקרה מצער מאוד. בחורה כבת 23, אושר דרעי ז"ל, נפטרה זמן קצר לאחר שחוותה תגובה אלרגית חריפה ביותר. המוות המיותר הזה התרחש לאחר שהיא סעדה במסעדה בשרית ולא חלמה שתזדקק למזרק אפיפן. האלרגיה ממנה סבלה, היתה אלרגיה לחלב. איננו יודעים מה קרה שם בדיוק וכיצד התרחשה הטעות הקריטית בה טבח צעיר נשלח להביא קצפת והביא אחת חלבית, למסעדה בשרית כשרה. בשורה התחתונה, דקות ספורות לאחר שטעמה מהקינוח, היתה אושר בדרכה לבית החולים אך לא הספיקו להציל את חייה.

כ-5% מהאוכלוסייה מתמודדים עם רגישות חמורה לסוג מזון כלשהו. אלרגיה למזון ובתוכה מזונות מסוימים, היא אלרגיה מסכנת חיים. אלרגיה כזו, משמעותה כי המערכת החיסונית שלכם מגיבה באופן מוגזם למזון. תגובה זו נגרמת על ידי נוגדן הנקרא אימונוגלובולין E IgE  המכוון באופן ספציפי לתקוף רכיב מסוים במזון. 

בין המאכלים הידועים ביותר אליהם מיוחסת אלרגיה מסכנת חיים הם כאמור, חלב, בעיקר חלב פרה, בוטנים, אגוזים, ביצים, שומשום (וכל המתלווה אליו כולל טחינה), חיטה וגלוטן, סויה.

עד כמה האלרגיה מסכנת חיים? יש אנשים שמספיק להם להריח את רכיבי המזון או לשהות בנוכחותם על מנת לעורר תגובה אלרגית, שכאמור יכולה לגרום לחנק, למוות, ה' ישמור.

אלרגיות מתפתחות תוך דקות ועד פחות משעה מרגע החשיפה. הן מערבות בדרך כלל את העור, או אז ניתן להבחין בפריחה אדומה וגירוד של העור, ממשיכות לדרכי הנשימה וגורמות לתחושה של חנק, מערכות לב וכלי דם, ישנם מקרים של תסמיני קיבה ומעיים, ובמקרים קשים עלולה להתרחש קריסת מערכות.

המשמעות של אלרגיים למזון, היא ריחוק מוחלט למזון אליו אלרגיים. אנפילקסיס היא תגובה אלרגנית חריפה, כפי שכנראה נוצרה במקרה המצער עליו כתבנו. בחשד לתגובה כזו, יש צורך מידי בהזרקת אדרנלין, שמגיעה בצורת מזרק אפיפן, כמובן גם ליצור קשר מידי עם מוקד חירום ולהגיע בהקדם האפשרי לבית רפואה.

כיום יש מרפאות אלרגיה מאוד מפותחים, מבחני מזון לאלרגיים נערכים כל הזמן. לעתים אלרגיה עוברת בגיל מסוים, או יורדת בעוצמת התסמינים שהיא מייצרת. מה שבטוח הוא שכל התייחסות לאלרגיה, חייבת להיות במעקב רפואי ובטיפול הולם.

והכי חשוב, אסור לזלזל בשלטים שמספרים על אלרגיה מסכנת חיים. מספיק שהבת שלי תחזיק בידה קוביית שוקולד חלבי ובשער בית הספר תעבור לידה אותה ילדה שגדולה ממנה בכמה שנים ואפילו לא מכירה אותה, רק תחלוף על פניה, אך תהיה נתונה בסכנת חיים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים