שיתוף
תגובות
יהדות » אל תחקה את עצמך
חודש אדר:
הציבור צחק, אך הרה"ק מסאטמר בכה. כששאלו חסידיו למשמע הבכיות הופתעו לגלות את סיבת הבכיות
תגיות:
בחזית היהדות | צילום: בחזית היהדות

הציבור צחק, אך הרה"ק מסאטמר בכה. כששאלו חסידיו למשמע הבכיות הופתעו לגלות את סיבת הבכיות

כתב ר' צדוק הכהן מלובלין (פרי צדיק שמות לראש חודש אדר), וז"ל: וחודש אדר האחרון שבחודשים נברא באות ק', שמרמז קדוש שהעסק והתקדשתם והייתם קדושים כי קדוש אני, והוא בחינת קוף להתדמות כביכול לה' יתברך וזהו הקדושה מצד ישראל.

הביא בספר אוצר הידיעות (ערך קוף), קוף הוא ממוצע בין בע"ח ואדם. בעקידת יצחק (שער ל"ט) כתב: כל העולמות קשורים זה לזה ע"י אמצעי, כי גם בעולם התחתון שיש ארבעה סוגים: דומם צומח חי ומדבר, שהם כוללים כל הבריאה, יש להם אמצעים שיש מין ממוצע בין סוג זה להשני, כמו האלמוג הגדל בים, ויש בו כח הצומח וכשנפרד משרשו נשאר כאבן דומם. וכן החיה הנזכרת אדני השדה ועופות הגדלים על האילן, הם בבחינת ממוצע בין סוג הצומח ובין סוג בעלי חיים.

והקוף הוא ממוצע בין בעל חי ומדבר. והאדם השלם בתורתו ובמידותיו, הוא במדרגת אמצעי בין סתם סוג מדבר לבין סוג החמישי סוג עליון, הכולל השכלים הנבדלים והמלאכים.

בספר 'רמתיים צופים' (מהרה"ק רבי שמואל משינעווא זיע"א), כתב משמו של הרה"ק מקאצק ע"פ מש"כ במדרש תנחומא פ' פקודי שכל אדם רואה ז' עולמות, בילדותו דומה לכך וכך וכו' וכו', העולם השביעי הוא שהוא דומה לקוף. ואמר שיהודי בעת זקנותו צריך להזהר שלא להיות קוף, לא מבעיא שלא לחקות עבודת אחרים, אלא שלא יחקה את עצמו מה שעבד את השי"ת בשנים הקודמות, כי אם אין מוסיף אור קדושה ודעת בכל יום ויום, הרי הוא כקוף שמחקה את עצמו.

שמעתי מתוך שיעורו של הרב רייזמן שליט"א (שנים קודמות), שסיפר על הרה"ק מסאטמר זי"ע: היה זה כשישב בשמחת חתונה, והיה שם בדחן מומחה, הוא שאל את הרבי אם הוא יכול 'לחקות' שטיקל של הרבי בתפילת ההושענות. הרבי נתן לו רשות. הבדחן התחיל לחקות במומחיות את התנועות והבכיות הידועות שלו בהושענות. הציבור חייך.

אף רבינו יואל צחק מעיקרא, אך לפתע התחיל לבכות בכי גדול. בראות הבדחן את בכיו, נבהל וניגש אל הרבי וביקש סליחתו בלב מר, שמא פגם בכבוד תורתו. אמר לו רבי יואל, הרגע בני, לא בשבילך הנני בוכה, אלא כשראיתי שאתה יודע לחקות אותי במומחיות כזאת, עד ששמעתי את קולך ממש כקולי, התחלתי לחשוב שאם מישהו אחר יכול לחקות אותי, על אחת כמה וכמה שאני יכול לחקות את עצמי, ומי יודע אם ההושענות שלי בשנה זו הוא חיקוי מקצועי מההושענות שלי בשנה הקודמת… ממש כדברי הרה"ק מקאצק הנ"ל. וזה שכתוב בספה"ק שצריך להזהר שלא לעבוד את השי"ת ב'מצות אנשים מלומדה'.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים