שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » "אנחנו לא מחפשים נקמה אלא נחמה"
אסון מירון
ח"כ פינדרוס: "אני קורא כבר עכשיו לוועדה לקרוא לשר אוחנה לשים את המפתחות וללכת הביתה"
משה גפני יו"ר ועדת הכספים | צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
דברי גפני בוועדה |
צילום: ערוץ הכנסת

במהלך דיון שעסק בלקחי האסון ובפיצויים מוקדמים לבני משפחות הנספים והנפגעים, קראו המשפחות לתת מענה נפשי לצד מענה כלכלי למשפחות, וביקשו להיות חלק מהליך קבלת ההחלטות: "אבדנו את היקר לנו ביותר במצב כזה צריך לחקור מהקוקדוד ועד אחרון האנשים, מה קרה ואיך זה קרה כדי להפיק לקחים וכדי לדעת שזה לא יקרה עוד פעם".

חברי כנסת רבים קראו להקים ועדת חקירה ממלכתית באופן מידי וציינו כי היא המענה הבלעדי, יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, קרא לצד כך להקים ועדת מנכ"לים שבפיקוח ועדת הכספים תמליץ ותביא ליישום צעדים מיידים לשינוי המצב במירון. מספר חברי כנסת אף קראו לשר לביטחון פנים להתפטר, ומתחו ביקורת על נציגי משרדו שציינו כי נוכח כך שהנושא תחת חקירה, לא יוכלו להתייחס לגופו של עניין ואף לא השיבו לשאלת הוועדה מה צריך לשנות במתחם הקבר. לצד כך, ציינה נציגת המשרד כי לידיעתה שר הבט"פ אינו מתנגד להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

מנכ"ל הביטוח הלאומי ציין כי משרדו מוכן להעמיד באופן מידי קריטריונים לפיצויים מוקדמים לנפגעי ונספי האסון, יו"ר ועדת הכספים ביקש כי יגיש את הקריטריונים לוועדת הכספים עד לשבוע הבא, וקרא למשרד הרווחה לקחת אחריות על הטיפול והליווי של משפחות הנפגעים והנספים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, פתח את הדיון: "קצת התלבטתי בתקופה הזו של לחימה בעזה ועם כל מה שנלווה לעניין הזה, אבל חשבתי שמן הראוי שנמשיך את כל מה שניתן במסגרת ההנחיות של פיקוד העורף, להמשיך את החיים ולא לדחות אותם. נקיים את הדיונים היום ומחר, בהתאם לתוכנית. אנחנו שולחים ניחומים להרוגים ואיחולי רפואה שלמה לפצועים. אנחנו מתפללים לקב"ה שתיפסק שפיכות הדמים הזו ויחזור לכאן שקט ושלווה.

לגוף הדיון ציין ח"כ גפני: "הנושא של מירון, הוא נושא שהיה כאן בכנסת הרבה מאוד פעמים, הדיונים בעניין הזה התקיימו פעמים רבות, אני בשעתו גם הצעתי ומליאת הכנסת גם אישרה ועדת חקירה פרלמנטרית שלא יצא ממנה דבר כי הלכו לבחירות, זה היה בתקופת אולמרט כרה"מ, כולם ידעו שיהיה אסון, רק לא ידעו מתי. ידעו שבהר ללא מקום, עם המון אנשים זה יקרה, ומדינת ישראל עומדת מהצד, כאילו זה לא נוגע אליה".

"המקבילה של זה הוא הכותל המערבי שם עשו רחבה ענקית, ומקום שמכבד את הבאים בשעריו, והכל לפי אישורים והנחיות, מה שלא קורה במירון. אף פעם המדינה לא התערבה, לכל היותר נתנו קצת כסף, הדרך לא דרך, הכבישים לא כבישים, הגישה לא גישה. לא אחזור על ציטוטים שלי במהלך השנים, שאם יש אירוע ביטחוני המציאות היא בלתי ניתנת לתיאור. אין שם מקום, מאפשרים לאנשים להגיע, זה המקום השני המתוייר ביותר, באים אליו אנשים מכל העולם. והמדינה כאילו עומדת מהצד. אי אפשר להמשיך עם זה כמות שהוא, אם רוצים לסגור את המקום, שיקבלו החלטה מול כל העולם היהודי, אם מחליטים שמשאירים פתוח אז צריך להשקיע שם כסף ולהסדיר את כל המקום".

ח"כ ינון אזולאי: "כולנו בימים קשים, גם בגלל טרור מבית, שהמחבלים מתוך ערביי ישראל מבצעים לינץ' באזרחים. גדלתי בעכו, וביקרתי בה עם ח"כ משה ארבל, ביקרתי את הפצוע שעבר לינץ שם, אני מכיר אותו ואת משפחתו. מחבלים מתוך ערביי ישראל שהרימו את הראש, מזה אנחנו צריכים לדאוג. לגבי האסון ביום שישי, ראיתי והזדעזעתי, יש בקרוב עוד חתונות גדולות במגזר החרדי, מפה הרשויות לעשות את הכל, והמארגנים שלא יוותרו על הבטיחות, וגם הרשויות, לא לוותר על שום דבר בבטיחות. לאותן חסידויות אני קורא לעשות הכל בשיתוף פעולה. בנוסף צריך לעשות פעם אחת סדר עם ועדת החמישה, היא עושה מה שהיא רוצה, בלי לתת לאף אחד להיכנס. זה בסדר שתקום ועדת הבחירות הממלכתית, אבל במקביל שיגיע למסקנות מבקר המדינה".

ח"כ חוה עטיה: "הייתי בקשר עם המשפחות, ושמעתי מהם שההתנהלות וההמתנה היו ארוכים במכון לרפואה משפחתית, וצריך לבדוק את זה, ולקיים דיון על כך".

יו"ר הוועדה: "המכון היום איננו מתאים מבחינת גודלו כאשר יש אירוע רב נפגעים, והמשפחות עומדות כאובות. זה לא משהו שאפשר לומר יהיה בסדר, אסור לנו שכמי שמפקח על עבודת הממשלה, להשאיר את המצב כמות שהוא".

ח"כ יצחק פינדרוס: "אנחנו במציאות מטורפת, הכנסת אמורה לפקח על הממשלה, ואיפה שאתה נוגע, הדברים לא עובדים. לעניין מירון אף אחד לא לוקח אחריות, הממשלה לא לוקחת אחריות כממשלה. הגשתי שאילתא לשר לביטחון פנים על ההתנהלות באבו כביר והמעבר לשם, עונה לך השר שמכיוון שזה בחקירה הוא לא יכול לענות. אז אם נקים ועדת חקירה, 20 שנה לא נוכל לקבל תשובות".

"אז אם זה המצב, שיתפטר ויחזור בסוף הוועדת חקירה, כי הוא לא יכול לעשות שום דבר, והוא לא אשם כמובן. המשטרה לא אחראית, שר הבט"פ לא אחראי ולא יכול לענות כי הנושא בבדיקה, משרד הבריאות לא אחראי, אז או שהכנסת תחליף את הממשלה, התנהלות במשטרתית כמו שהיא מתנהלת בלוד ובירושלים לא צריכה להתנהל. למדינת ישראל אין משטרה, אין מכון באבו כביר, ואין שר כי הוא לא אשם, הוא רק אחראי, אני קורא כבר עכשיו לוועדה לקרוא לשר לשים את המפתחות וללכת הביתה".

ח"כ מוסי רז: "אני מצטרף לדבריו של פינדרוס שהשר צריך לשים את המפתחות, ואני משתתף בצער המשפחות באסונות הללו, וכן בצער המשפחות במהלך המבצע בישראל ובעזה. צריך לבדוק מי אחראי בכל משרד, לא כדי להעמיד לדין, יכול להיות שגם זה צריך, אבל בעיקר כדי למנוע את האסון הבא".

ח"כ יואב סגלוביץ': "יש פה ראש ממשלה 12 שנה, יש בעיות בממשלה אבל אי אפשר להתעלם שהמשטרה סורסה כבר שנתיים וחצי. הדיון צריך להסתיים בהמלצה של הוועדה להקים ועדת חקירה ממלכתית. בדיקה אמתית של הדבר הזה לא תהייה, יש רק גורם שיכול לבדוק את הדברים האלה לעמוק – איך לטפל בכל אותם אירועים. רה"מ – תביא הצעה לוועדת חקירה ממשלתית".

ח"כ ניר אורבך: "זה לא נכון לשייך את האסונות הללו רק למגזר כזה או אחר, זה היה באסון ארד, במכביה, בוורסאי, זה משהו שצריך להיות אפילו חינוכית אחרת. בעיני הבעיה היא גלגול אחריות, אם לא יהיה איזה שינוי בתרבות ובאקלים, דברים לא ישתנו".

ח"כ אפרת רייטן: "אני משתתפת בצער המשפחות, אני גרה בסמוך למכון המשפטי, היו לחצים על הצוות הרפואי, היה חוסר תאום מוחלט מחוץ למכון, כולם באו עם רצון טוב, אבל חוסר התאום בין המשטרה לרבנים, לעירייה, זה היה קשה מנשוא, אחד הדברים שצריך לשים עליהם את הדגש, זה כמובן איך לפעול באירועים האלה".

"ייצגתי את המשפחות בנחל צופית, במשך שנתיים וחצי קראנו לוועדת חקירה ממלכתית, יש קווים דומים בין האסונות, גם שם וגם שם הייתה עצימת עיניים לאסונות של שנים, היה ריבוי של משרדים שנתנו חופש גדול מידי לאוטונומיות שלחצו עליהם, כדי שלא תהייה התערבות סטטוטורית, והוועדה קמה רק כעת, אין צורך באסון מרון בזמן כ"כ רב. המשפחות מבקשות לתקן, ומי שיכולה לעשות זאת, זו ועדת חקירה ממלכתית כגון הוועדה שהוקמה אחר האסון בוורסאי, שם עבדו אנשי מקצוע. יש לנו מחויבות לציבור שלנו".

קרן אבירם, נציגת הייעוץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים: "מכיוון שהאירוע גם בחקירת משטרה בתאום עם חקירת מח"ש וגם בבדיקה של מבקר המדינה, מבחינת הליך תקין וחשש לשיבוב, לא נוכל למסור פרטים ספציפית בנוגע לאירוע הזה. מה שהמשטרה תוכל למסור, היא תמסור".

ח"כ גפני: "אני לא ועדת חקירה ואני לא הולך לחפש מה עשו ולא עשו השוטרים, זה לא מעניין אותי. כוועדת כספים שצריכה לפקח על עובדת הממשלה, אני טוען שהממשלה לא עושה את עבודתה, לא עכשיו, אלא לא עושה את עבודתה, היא לא בעניין הזה. אני לא חושב שהשקיעו בזה כסף, נתנו תרומות, לא טיפלו במקום הזה, לא טיפלו בכבישי הגישה, לא טיפלו בתשתית. זה כמו שבכותל לא יוכלו להצטופף יותר מ-30 אנשים. אני רוצה את עמדת המשרד לביטחון פנים מה צריך לעשות? אני לא נכנס לעבודת המשטרה. מי מדבר מהמשרד לביטחון פנים, מה צריך לעשות?"

"אתם תעצרו את הפיקוח של הכנסת על עבודת ממשלה כל פעם שתהייה חקירת ממשלה או ועדת חקירה, או משהו כזה. זה התפקיד שלנו, אתם יכולים לומר מה צריך לעשות במירון או שאתם לא רוצים לעשות?"
אבירם: "ככל שיהיה לנו מה להוסיף, נוסיף". בנוסף לשאלת חברי הכנסת האם השר לביטחון פנים תומך בהקמת ועדת חקיקה ממלכתית, השיבה אבירם: "ממה שאני מבינה, השר לא מתנגד".

יואל הדר, יועץ משפטי למבקר המדינה: "המבקר הוציא דו"ח ודו"ח מעקב על מירון, בשניהם היו ממצאים חמורים. כעת מבקר המדינה החליט לבצע ביקורת לעניין התנהלות כלל הגורמים, ממקבלי ההחלטות ועד לגורמים בשטח, והפעולות שנעשו לתיקון הליקויים כפי שעלו בדוחות המבקר. והדבר השלישי קריאה לעתיד, כיצד לנהוג באירועים דתיים, שעלולים להיגרר לאסונות, התחלנו את הביקורת, עשינו תיאומים מול היועמ"ש ונציגיו כדי שנוכל לקדם את הדבר בצורה יעילה, הפרקליטות והתחלנו כבר לעבוד".

ח"כ עודד פורר: "הדרך היחידה שתיצור אמון בציבור, היא ועדת חקירה ממלכתית. אין לסמוך על הנס, מה שקרה במירון זה ששנה אחר שנה סומכים על ניסים, והשנה לא קרה נס. היה ברור לכולם שיקרה אסון, לכן כדי לטפל במחדל הזה צריך לעשות דבר דומה למה שנעשה אחר אסון וורסאי, הוועדה תקום, תרצו או לא תרצו".

עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת הציג כי קידם במשך תקופה תב"ע להסדרת המתחם: "ליוויתי את כל הליכי התכנון, התוכנית התקדמה והגיעה לשלב שלפני מתן תקוף, לצורך כך צריך לקבל אישור את ועדת הפנים של הכנסת, לאישור גריעה משמורת טבע, זה היה בתחילת 2019, שהכנסת הפסיקה לעבוד. הוועדה לא התכנסה שנה וחצי, שהוקמה ממשלה זה הובא לידי שר הפנים ואז הוצאתי מכתב ב-9 בפברואר 2021 ליו"ר הוועדה המחוזית למתווה להמשך, איך מאשרים את התוכנית".

"הדבר השני הוא בעלות השטח – השטח הוא בבעלות הקדשות, הייתה כוונה להפקיע את השטח, ואז הלכו לביהמ"ש העליון, הייתי בטוח שיזרקו אותם מכל המדרגות, ובית המשפט אמר, יש פה אנשים עם זכויות, אי אפשר שמדינת ישראל פשוט תפקיע. קיימנו אין ספור דיונים כדי להגיע להסכמות עם ההקדשות, לא הצלחנו. ביה"מש מינה מגשר, וזה לא היה פשוט. במסגרת זו מונה מנהל חדש לאתר, ונקבע שימונה אחראי שיהיה אחראי על הסרת מבנים שהוספו שם במהלך השנים. ניתן צו פינוי לאחד המתחמים בתולדות אהרון, יצאה החלטה מבית המשפט שהאיש צריך לפנות, הוא הגיש ערעור, ובית המשפט שינה את ההחלטה".

"מה שצריך לעשות זה לאשר את התב"ע מכוחה תהייה תוכנית בינוי שתטפל בכל הנדבכים. באירוע האחרון נפרץ הציר הצפוני זה מה ששימש את כל רכבי ההצלה, ללואי הציר הזה, זה היה יכול להיגמר יותר גרוע. זה ציר שפרצתי בחסות התב"ע, למרות שהוא עדיין לא אושר".

ח"כ עודד פורר: "אותי מעניין לדעת מה עשה משרד הדתות לאורך השנים בסוגיה הזו של מירון. שנה אחר שנה דובר על מבצע מירון, איפה ההתניות שלכם בביצוע לגבי מה שצריך לעשות במקום? כולל סגירת המקום למספר אנשים מצומצם יותר?".

"פלוס: יש 2 סוגי תקציבים שמגיעים באמצעות המשרד לשירותי דת, שמעביר את הכספים למרכז הארצי למקומות קדושים. יש תקציב שוטף באזור 12 מיליון ₪ בשנה, ויש תקציב הילולה, של 5.3 מיליון ₪. קיבלתי את זה ממשרד התיירות, המשמעות של הכסף הזה, הוא שאנחנו יכולים להיענות לדרישות המשטרה. בנוסף לזה הייתה השקעה בציר העלייה, גם שלנו וגם כסף של נגב גליל, גם לזה יש היבטים של ניהול קהל. פעם לא ניתן היה ללכת שם, ציר העלייה הוא קריטי. הפעולה האחרונה שנעשה לטובת רחבת משטחי ההדלקה, אפשר לראות איך נראים המשטחים לפני ואחרי שהגענו. השקענו באופן ישיר 9 מיליון ₪, יש כסף לציר הצפוני שטרם הושקע 10 מיליון ₪, ובציר עלייה הושקע משהו כמו 10 מיליון ₪".

יו"ר הוועדה התייחס לקריאות להקמת ועדת חקירה ממלכתית: "אני לא מתנגד לוועדת חקירה ממלכתית, זה רלוונטי לאסון בסדרי גודל גדולים. אני לא מתנגד, אני מבקש מהממשלה שתבחן את הדבר הזה, שתעשה ועדת חקירה ממלכתית. לצד כך, אני לא חושב שיש לנו זמן עד שהממשלה תקבל החלטה, עמדתי שצריך לא לחכות עד להקמת ועדת חקירה. הייתי מבקש אם החברים מסכימים לעניין הזה, לא לחכות, כעת כוועדת הכספים שמפקחת מה הממשלה צריכה לעשות, אני סבור שצריך להקים ועדה שתורכב ממנכ"לי המשרדים ותביא תוצאות מה לדעתם צריך לעשות בעתיד המיידי, והוועדה תדאג שהדברים ייושמו".

"אם אנחנו רוצים שאכן הבעיה תיפתר ויהיה סוף לכל הסיפור הזה, גם עם כבישי הגישה ומערכת התשתיות, צריך להשקיע שם כסף, והממשלה צריכה להיות בעניין. המציאות הזו היא מציאות בה צריך שהוועדה תקדם ועדת בדיקה שתבחן מה צריך לעשות כדי לקדם את הדברים למעשים באופן מיידי. הממשלות לא תפקדו לאורך השנים ואני בעד לתקן זאת מיידית, דרך ועדת בדיקה בפיקוחנו שתפעל מידית גם לביצוע".

במהלך הדיון, התפרץ אחד מבני משפחות הנספים שנציגיהם ממתינים להיכנס לאולם הדיונים וציין כי הם ממתינים בחוץ ומבקשים להיכנס. בן המשפחה הוצא מתחומי האולם, כאשר על פי סדרי הדיון יקבלו נציגי המשפחות זמן להציג את דבריהם בתום הדיון עם גורמי המקצוע.

בהמשך עבר הדיון להצעתה של חברת הכנסת חוה עטיה, לקבוע מנגנון לפיצויים מוקדמים למשפחות נפגעי האסון במירון. ח"כ עטיה: "יזמתי את הדיון בעקבות ביקור אצל משפחה, פנתה אלי אם המשפחה שציינה כי לקחה הלוואה גדולה כדי לרכוש חלקת קבר, כל הילדים סמוכים על שולחנה, הם דרים בדירה שכורה. לא רק שהמשפחות איבדו את יקריהם אלא במקרים רבים גם את פת לחמם. אני חושבת שצריך לתת מקדמה למשפחות האלה, צריך לזרז את הצעת החוק שהוגשה בנושא, לתת לה פטור מחובת הנחה. יש לשלם למשפחות לפי אמות מידה, יש פה את מנכ"ל הביטוח הלאומי, יש לשמוע כיצד נותנים מקדמת קידום כדי לסייע להם".

מאיר שפיגלר, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי: "אנחנו עושים הכל שהבירוקרטיה לא תעקב טיפול באנשים הזקוקים לביטוח הלאומי. יצרנו קשר עם כל משפחות החללים, טיפלנו בכל ההוצאות, כולל קבורה. לגבי מי שרכש קבר בעודו בחיים, אנחנו לא יכולים לממן את העלות הזו. מהרגע הראשון פנינו גם למשרד הרווחה לעניין הפצועים וגם למשרד הרווחה של המחלקות הפנימיות שאותם תושבים היו בהם, אנחנו מטפלים באופן שוטף בכל הנפגעים וגם לגבי אלה שסייעו והיו מתנדבים".

ח"כ גפני: "האם יש חשיבה לקבוע קריטריונים מיוחדים לסייע למשפחות האלה? וכמה זמן דרוש"
שפיגלר: "יש לנו המלצות, נעלה אותן באותו רגע שהדבר יתאפשר, אנחנו מוכנים להביא את הדברים באופן מיידי".

בהמשך הוכנסו נציגי משפחות הנספים לדיון. שי צרפתי, בנו של משה צרפתי, אב ל-4 שניספה באסון במירון בגיל 65: "זהו אסון לאומי ואסון פרטי ומוות הכי מיותר שיש, זה אסון שאסור לנו כמדינה בשום אופן שדבר כזה יקרה לאף משפחה. האסון השני זה כל מה שקרה מהמוות ועד לקבורה. הגופות ב-12 וחצי הגיעו לאבו כביר. 3 מערכות היו שם שלא מדברות אחת עם השנייה – עוס"ים, משטרה ואבו כביר. ראיתי את אבא שלי 2 דקות לפני כניסת השבת כאילו זה אוטו יד שנייה. או שתעשו טיפול שורש למכון או שתפרקו אותו".

"אף משפחה לא יכולים להתמודד עם המכון. האנשים אנשים טובים אבל המערכות לא מתפקדות. האסון השלישי הוא מה שקורה עכשיו, כל הטיפול במשפחות. איבדתי את אבא שלי לפני כשבועיים, אף גוף מדינה לא פנה אלינו עדיין. 43 משפחות אוספים את עצמנו יום יום ומעניקים אחת לשנייה טיפולים פסיכולוגים. אמא שלי איבדה עוד מקור הכנסה על כלום. המשפחות צריכות לא רק עזרה כלכלית אלא גם עזרה נפשית. גם על הוועדה הזו שמעתי בדרך אגב, נתנו לנו להתייבש פה שעה וחצי בחוץ. המשפחות חייבות להיות כאן חלק מקבלת ההחלטות. אנחנו רוצים לדעת מה הלו"ז. אבדנו את היקר לנו ביותר במצב כזה צריך לחקור מהקוקדוד ועד אחרון האנשים מה קרה ואיך זה קרה כדי להפיק לקחים וכדי לדעת שזה לא יקרה עוד פעם".

ישראל דיסקינד, אחיו של שמחה בונים דיסקינד ז"ל: "אנחנו לא מחפשים נקמה אלא נחמה, מה ששמנו בראש מעיינו זה קודם כל ההלאמה של המקום עוד השבוע, בשום מדינה ההקדש לא מנהל מקומות כאלה".

יו"ר הוועדה השיב לבני המשפחות וסיכם את הדיון: "אנחנו לא חייבים עפ"י התקנון לקיים את הדיון, אנחנו מקיימים אותו כי אנחנו לא רוצים שהנושא הזה ילך לאיבוד. זה על הסדר היום, זה לא ירד מסדר היום. אני סבור שמעבר לוועדת חקירה ממשלית, אם הממשלה תחליט, אני חושב שיש לקדם ועדת מנכ"לים שתביא פתרונות ויישום מיידים, כדי שהדבר לא יקרה שוב. את כל הדברים האלה צריך לברר".

"אנחנו מבקשים ממנכ"ל המוסד לביטוח לאומי שאכן יביאו קריטריונים בשבוע הבא, כדי שהמשפחות האלה, 43 משפחות יסייעו להם כפי שהיה במקרים דומים בעבר. אני קורא לשר הרווחה לנהל את העניין של 43 משפחות, לא להשאיר את העניין ככה, אלא להיכנס לעניין, דרך מחלקות הרווחה, המשרד צריך לתכלל את האירוע הזה. אני מבקש לדבר עם השר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים