שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » קהל חסידים » "אסור לציבור החרדי להחניף לחופשיים"
הגר"מ שטרנבוך בויז'ניץ
בדבריו עורר להכיר בכוח העצום של ציבור החרדים בארץ ישראל ולא להרגיש צורך להחניף ולהתבטל לחילונים • האזינו: שיחת הראב"ד והאדמו"ר
מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך | צילום: באדיבות המצלם

מרן פוסק הדור ראב"ד ירושלים הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, נשא בחול המועד דרשה היסטורית בהיכל הגדול של חסידות ויז'ניץ בקריית ויז'ניץ בבני ברק, בהשתתפות קהל אלפים מחסידי ויז'ניץ וכלל תושבי בני ברק ובראשות מרן האדמו"ר מויז'ניץ.

בדבריו האריך בפלפול בדבר הלכה בדין מצה כל שבעה, ולאחר מכן האריך בדבר אגדה ובענייני החג, ובסוף דבריו אף התייחס לכוח החרדי בארץ, ולפריחת מוסדות ויז'ניץ בארץ ובעולם. בדבריו אמר מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך "יש שחושבים שהחרדים הם כוח חלש בארץ, אבל האמת היא שאנחנו ציבור גדול וחזק, ואין לנו להתבטל אליהם".

בדבריו הרחיב בעניין הכוח החרדי בארץ ואמר: "הכל תלוי בנו, כי אם הם (החילונים) רק יידעו שאנחנו לא מתבטלים אליהם, אז יהיה לנו כוח אדיר, וצריכים אנו להכיר בכוח שלנו. לא משנה בכלל כמה אחוזים הם החרדים מתוך החילונים בארץ ישראל, 7% או 10%, בכל מקרה הכוח שלנו חזק מאוד כי הקדוש ברוך הוא נמצא איתנו".

בדבריו הוסיף מה ששמע מפי מרן הרב מבריסק זצ"ל בעניין זה: "הרב מבריסק היה אומר בשם אחד האדמורי"ם לפרש מה שאמר יעקב אבינו "עם לבן גרתי ותרי"ג מצות שמרתי ויהי לי שור וחמור", שיעקב אבינו הסביר בזה איך הצליח לשמור תרי"ג מצוות אע"פ שהיה בבית לבן הרשע, אין זה אלא כי "ויהי לי שור וחמור", הסתכל על לבן הרשע כשור וחמור ולא כבן אדם, ולכן לא התפעל ממנו, והרב מבריסק שיבח את דברים אלו, ואמר שכך גם בזמנינו אין לנו להתפעל מהרשעים אלא להסתכל עליהם כשורים וחמורים".

במרכז דבריו חיזק את קהל האלפים באמונה: "אנחנו סבורים שאין אצלינו עובדי עבודה זרה כלל, אבל לצערינו יש בינינו אנשים שעובדים עבודה זרה, שהרי נאמר בפסוק (הושע י"ד ד') "ולא נאמר עוד אלוהינו למעשה ידינו", ומבואר שהמדמה שהצלחתו תלויה במעשי ידיו, הרי הוא עובד עבודה זרה, שהוא הופך את מעשה ידיו לאלוקים והרי הוא "עובד עבודה זרה של טבע", ויש לעקור עבודה זרה זו מקרבינו.

בדבריו אף התייחס לפריחת מוסדות ויז'ניץ בארץ ובחו"ל, ואמר כי אין זה אלא מנפלאות הבורא וקיום הבטחת "כי לא תשכח מפי זרעו".

"זכורני איך היה נראה המצב לאחר השואה האיומה, כאשר רבים היו בטוחים שזהו סוף תקופת התורה והחסידות, ומי פילל ומי מילל שתחזור עטרה ליושנה, ובוודאי אין זה אלא מנפלאות הבורא ית"ש. ואמנם ביד אחת נתן ה' מכה בימי המלחמה, אבל ביד השניה נתן לנו הישועה להתרומם לאחר המלחמה שיקומו כל כך הרבה ישיבות ומרכזי תורה וחסידות".

האזינו: שיחת הראב"ד והאדמו"ר

לאחר הדרשה נפגש האדמו"ר מויז'ניץ עם פוסק הדור, ושוחחו על תוכן דברי הדרשה, כאשר האדמו"ר מחזק את דברי הראב"ד ואומר כי יש לעמוד כחומה בצורה בדרישתינו מול השלטונות בארץ.

הראב"ד אמר לאדמו"ר: "הבית מדרש כאן מזכיר את אלכסנדריה של מצרים, דאיתא בגמ' בסוכה (נ"א ע"ב) שהיו בה כפלים כיוצאי מצרים, ולא היה באפשר לשמוע את קול החזן בכל הבית מדרש, אלא כיון שהגיע הזמן לענות אמן היה החזן מניף בסודר וכל העולם עונים אמן, וצריכים לשמוע כאן קריאת התורה היטב".

האדמו"ר השיב: "אכן. הקב"ה יעזור שיהיה גזונטע יארהן לפעול הרבה לאידישקייט". הראב"ד: "ברוך ה' יהודים בונים בניינים של תורה, כזה בית מדרש בניתם". האדמו"ר: "חשבתי לפרש הפסוק "עת לעשות לה' הפרו תורתך, ד"הפרו" הוא מלשון פריה ורביה, כי התורה פרה ורבה, ויש זמן מיוחד להפרות ולהרבות את התורה על ידי העמדת בניינים וכיוצ"ב".

הראב"ד: "הרשעים רוצים לחשוב שציבור החרדים כבר נגמרו". האדמו"ר: "בוודאי ציבור החרדים לא נגמרו, אנחנו רק צריכים לעמוד חזק מולם". הראב"ד: "אנחנו באמת חזקים שהרי יש לנו את הקב"ה איתנו, וזה הם שוכחים". האדמו"ר: "בוודאי, ברוך ה'. א גרויסע יישר כוח שבאתם לחזק את הקהילה בויז'ניץ". הראב"ד: "הלוואי, לזכות את הרבים". האדמו"ר חתם את השיחה: "יישר כוח, געזונטע יאהרן, א פריילכען יום טוב".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים