שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » "אצל היהודים לא ניתן להתפלל באמצעות זום"
השופט הגוי הבין
אלו שני טענות מרכזיות הציג בית המשפט נגד החלטת מושל ניו יורק? מה הבינו השופטים הגויים שהמחוקקים היהודים בישראל מסרבים לקבל? • כל הפרטים על הפסיקה בארה"ב
בית הכנסת בו מתפלל נפתלי רוזנברג | צילום: באדיבות המצלם

בית המשפט העליון בארצות הברית החליט ברוב של 5 שופטים מול 4 להתיר את המשך פתיחת בתי הכנסת בניו יורק ללא מגבלה, על אף הקורונה.

בכך הפך בית המשפט את החלטת מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, שהגביל את מספר המשתתפים בתי כנסת ל-10 בלבד. עם זאת, קבעו השופטים כי אולמות האירועים ובתי הספר יישארו סגורים.

ההחלטה התקבלה בהמשך לעתירה שהגישה אגודת ישראל בשיתוף עם ארגונים קתוליים, בטענה כי החלטת המושל מהווה פגיעה בנושאי דת, כשהם מציינים שעל פי סעיפי החוקה האמריקנית, הממשלה אינה יכולה להתערב בענייני דת. בארצות הברית כידוע חופש הדת והפולחן גובר על ערכים רבים אחרים.

ביהדות החרדית התקבלה הפסיקה בקורת רוח, כשכולם מציינים את העובדה שמינויה של השופטת החדשה איימי קוני, שהנשיא טראמפ כזכור התעקש על מינויה לעליון, הוא שהביא לתוצאה החיובית על חודו של קול אחד בלבד.

מקריאת ההחלטה של בית המשפט עולה, כי שני סיבות מרכזיות הם שהובילו להחלטה התקדימית:

הראשונה שבהם היתה הקיצוניות של המושל קואומו שהגביל כניסת את מספר הנוכחים בבתי כנסת לעשרה אנשים בלבד, גם אם מדובר בהיכל ענק המסוגל להכיל גם 1000 מקומות ישיבה, כאשר מאידך מספר המבקרים בקניונים לדוגמה, לא נרשמה כל הגבלת התקהלות. "אם קואומו היה מגביל את מספר המשתתפים ואומר שבבית כנסת מותרת נוכחות של עד 50% ובמרכז קניות כנ"ל, הפסיקה הייתה בהתאם", ציין בהחלטתו אחד השופטים.

שופט אחר ציין, כי "למעשה אף מקום התקהלות לא הוגבל על פי מנין האנשים. מקומות רבים הקטנים יותר במספר המטרים הרבועים שלהם מבתי כנסת, כגון חנויות אופניים, שם לא הגביל המושל את מספר המשתתפים. אין היגיון שחנות אופניים בה שוהים 30 בני אדם לא תקבל קנס, ואילו בית כנסת עם 12 מתפללים ייקנס ב 15,000 $".

מקריאת ההחלטה ניכר, כי בניגוד לישראל, לנגד עיני השופטים עמדה הרגישות לצורכי הדת ומגבלותיו. השופט הקתולי ציין בפסיקתו, כי "על אף שניתן להתפלל באמצעות ה'זום', ההלכה היהודית אינה מאפשרת לאורתודוקסים להתפלל מרחוק שכן על 10 אנשים להתאסף תחת קורת גג אחת".

חמשת השופטים היו אחידים בדעתם, כי על אף שהחוק מעניק למושל סמכות לסגור בתי כנסת, זה צריך להיות הדבר האחרון בקטגוריה. אם משאירים את מרכזי הקניות פתוחים כשמבקרים בהם אלפי אנשים, אי אפשר להחליט שעל השארת בית כנסת סגור.

מנגד, טענו שופטי המיעוט, כי כלל לא ניתן להשוות בית כנסת שמשך השהות במקום עומד לעיתים על ממוצע של 3 שעות ויותר, תוך שירה ותפילה עם ריחוק חברתי שאינו קיים, למרכז קניות גדול ככל שיהיה אך השהות שם לא עולה על 15 עד 20 דקות. עוד נטען, כי בעוד להבדיל בתי הקולנוע, שם משך השהות גם הוא ארוך מהרגיל נותרו סגורים.

כאמור, היהדות החרדית בארצות הברית הגיבה בסיפוק על ההחלטה, שכן בתקופה האחרונה ניהל המושל מאבק שהפך בהדרגה לאמוציונלי ואובססיבי נגד האוכלוסייה האורתודוקסית על המשך פתיחת מוסדות דת ברחבי המדינה, כאשר קנסות בסך עשרות אלפי דולרים הושתו על קהילות ומבני דת שפתחו את שעריהן כבשגרה.

הערכות הן שהמושל קואומו ילמד את הפסיקה ויחליט בקרוב על הנחיות חדשות שיאפשרו את המשך פעילות בתי הכנסת – אך גם יגלה גמישות עם ההגבלות.

יצוין, כי בפסיקה המתפרשת על פני ה 33 עמודים, 'עקץ' בית המשפט את המושל קואומו כשציין שמצב התחלואה בשכונות החרדיות נבדק על ידם והתגלה כי הציבור אכן נשמר וממלא אחר ההנחיות וההגבלות בניגוד ל'תזה' שקואומו ניסה להציג אורך כל הדרך לפיה האכיפה הבררנית נגד השכונות החרדיות היתה מכורח המציאות לנוכח התחלואה הגבוהה במגזר.

ל'בחזית' נודע, כי בהתאם להחלטה כל הקנסות שקיבלו בתי הכנסת עד כה יבוטלו. כאמור, הפסיקה מדברת רק על בתי כנסת ולא על בתי ספר ואולמות אירועים. "זהו כנראה אחד המתנות האחרונות שיישארו לנו מהנשיא האהוב והנערץ דונלד טראמפ", אומר ל'בחזית' עסקן אמריקאי מוכר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים