שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נשיא המדינה יעביר את השלטון לטליבאן
קריסת אפגניסטן
כוחות הטליבאן משלימים בשעה זו את ההשתלטות על השלטון בקאבול בירת אפגניסטן. נשיא אפגניסטן הורה להיכנע ללא כל אלימות
אפגניסטן עולה באש | צילום: shutterstock

כוחות הטליבאן משלימים בשעה זו את ההשתלטות על השלטון בקאבול בירת אפגניסטן לאחר שסיימו את השתלטותם על כל יתר הערים הגדולות במדינה. הטליבאן הורה לחייליו להימנע מאלימות, לאפשר מעבר בטוח לכל מי שבוחר לצאת ולבקש מנשים להתפנות ל"מתחמים מוגנים". מאות אלפים מנסים לפלס את דרכם החוצה מהעיר.

לפני שעה קלה דווח כי בתוך כמה שעות יעביר הנשיא אשרף גאני את השלטון לעלי אחמד ג'לאלי כשהוא מורה לחייליו לא להתנגד ולא להפעיל אלימות מצידם. שגרירויות ארה"ב, קנדה, בריטניה וצ'כיה התפנו מבירת אפגניסטן.

כוחות הטאליבאן השתלטו כבר על בסיס של חיל-האוויר, שבו יש גם בית סוהר עם 5,000 אסירים, ועל המעבר עם פקיסטן.

דובר הארגון אמר: "אנו לא רוצים ולו אזרח אפגני תמים אחד שייפגע או ייהרג בזמן שאנו משתלטים, אבל לא הכרזנו על הפסקת אש, והם מעוניינים בחילופי שלטון מהירים ככל האפשר. נשים תורשנה לעזוב את בתיהן לבד. ענישה כמו הוצאה להורג, סקילה וקטיעת איברים תהיה באחריות בתי הדין", עוד ציין כי, "אנו מחפשים ממשלה כוללת, הכוללת את כל המפלגות האפגניות".

כזכור, ארה"ב החלה בפינוי השגרירות בקאבול, בירת אפגניסטן. הפינוי מגיע על-רקע ההשתלטות המהירה של טליבאן על אפגניסטן. כך אמרו גורמים אמריקנים לסוכנות הידיעות רויטרס. "יש לנו קבוצה קטנה של אנשים שעוזבים עכשיו בזמן שאנחנו מדברים, רוב הצוות מוכן לעזוב אך השגרירות ממשיכה לתפקד", אמר אחד הגורמים.

הארגון שולט כיום ביותר מ-65% משטח המדינה, אחרי שבתוך שבוע כבש ערי בירה רבות במחוזות המדינה. ממשלת אפגניסטן עדיין שולטת בקאבול, אולם היא לא מחזיקה עוד בערים הגדולות באפגניסטן ובהן קנדהאר, העיר השנייה בגודלה באפגניסטן, והראת – העיר השלישית בגודלה באפגניסטן. אחד הגורמים אמר כי השגרירות בקאבול תמשיך לתפקד, וציין כי הפינוי היה מתוכנן מראש.

עוד בנושא:

בין הכוחות שמשתתפים בפינוי השגרירות בקאבול כ-3,000 חיילים אמריקאים, בהם שני גדודים של חיל הנחתים (המארינס) וגדוד חי"ר. כמו כן, מהפנטגון נמסר עוד כי צוות של לוחמי חי"ר צפוי לעבור מבסיס בצפון קרוליינה לבסיס האמריקאי הנמצא בכווית, זאת כדי שיוכל לשמש ככוח ראשוני לתגובה מהירה בקאבול במידת הצורך.

בריטניה ומספר מדינות מערביות נוספות שלחו גם הן כוחות לאזור, זאת בשל העובדה כי כוחות ההתנגדות הממשלתיים, הפועלים נגד הטליבאן, מתפוררים בהדרגה. לדברי גורמים באפגניסטן, החשש המשמעותי ביותר כעת הוא שארגון הטרור יתקוף בתוך ימים ספורים את הבירה קאבול.

אתמול כבשו כוחות הטאליבן את העיר פול-א-אלאם, הנמצאת במרחק כ-70 קילומטרים בלבד מקאבול, כך לדברי חבר במועצה המקומית. לדבריו, לוחמי ארגון הטרור שהגיעו למקום לא נתקלו בהתנגדות רבה. כיבוש העיר מתרחש במהלך יממה קריטית למדי באפגניסטן, כאשר המתקפה האפשרית על העיר קאבול הולכת ומתקרבת, לאחר שהערים השנייה והשלישית בגודלן במדינה נכבשו.

נשיא אפגניסטן אשרף גאני פנה לעם האפגני ואמר: "אני מבין שאתם מודאגים מהמצב, וחושבים על עתידכם, אני מבטיח כנשיא שאתרכז בסיום חוסר היציבות, האלימות והעקירה של בני עמי, לארגן מחדש את כוחות הצבא נמצא בעדיפות עליונה".

במקביל, בקטאר קראו לטאליבן להסכים להפסקת אש. בהודעה רשמית של משרד החוץ הקטארי, המדינה קראה לכוחות הטאליבן לעצור ולבלום את הידרדרות המצב באפגניסטן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים