שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » ארה"ב הסירה את הסנקציות על האג
ביידן החליט
מזכיר המדינה עדכן את אשכנזי: "נותרנו בעמדתנו שלהאג אין סמכות שיפוטית נגד ישראל" • נתניהו יכנס השבוע דיון מכריע לגבי תגובת ישראל לחקירה בהאג
בית הדין הבינלאומי בהאג | צילום: robert paul van beets, שאטרסטוק

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הודיע כי ממשל ביידן יבטל את הסנקציות שהטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, וכן ועל גורמים נוספים בבית הדין.

בלינקן מסר כי ביידן ביטל את הצו הנשיאותי עליו חתם טראמפ לפני כשנה במסגרתו הוטלו סנקציות כלכליות והגבלות על קבלת ויזה לארצות הברית נגד שורה של בכירים בבית הדין ובראשם התובעת בנסודה. "הגענו למסקנה שהצעדים הללו היו לא ראויים ולא יעילים", אמר בלינקן.

"אנחנו מתנגדים לנסיונותיו של בית הדין להפעיל את סמכותו נגד מדינות שאינן חברות בו כמו ארצות הברית וישראל", אמר בלינקן. "אבל אנחנו מאמינים שנוכל לטפל בדאגות שלנו בנושא הזה בצורה יותר טובה דרך דיאלוג עם בית הדין ולא באמצעות סנקציות".

"התמיכה שלנו בשלטון החוק, בעשיית צדק ובקבלת אחריות היא חלק מתפיסת הביטחון הלאומי שלנו", כתב בלינקן בהצהרה של מחלקת המדינה. "מאז בתי הדין בנירנברג ובטוקיו אחרי מלחמת העולם השנייה, הממשל האמריקני פעל לעשיית צדק דרך בתי דין בינלאומיים בפשעי מלחמה שבוצעו ברחבי העולם: מהבלקן ועד קמבודיה ורואנדה. תמכנו בגופי חקירה ומשפט בעיראק, בסוריה ובמיאנמר כדי להבטיח שהצדק עבור קורבנות הזוועות ייעשה – ונמשיך לעשות זאת באמצעות מערכת יחסים שתתבסס על שיתוף פעולה".

עוד מסר כי "אנחנו קוראים למדינות שחברות באמנת רומא לשקול מהן הרפורמות הנחוצות שיסייעו לבית הדין לנצל את המשאבים שלו כדי לחזור למטרתו המקורית – להיות המוצא האחרון לענישה והרתעה של פושעי מלחמה".

מזכיר המדינה האמריקאי הבהיר כי "אנחנו עדיין מתנגדים נחרצות להחלטות של בית הדין בנוגע לסוגיה הפלסטינית ולאפגניסטן, ועומדים על כך שלבית הדין אין סמכות שיפוטית במדינות שלא חברות בו". במשרדי החוץ והביטחון נוטים לתמוך במתן מענה לפנייה של בית הדין הפלילי בהאג.

הנשיא הקודם טראמפ הטיל את הסנקציות הללו בתגובה לפתיחת החקירה בבית הדין בדבר פשעי מלחמה שביצעה לכאורה ארצות הברית באפגניסטן ביוני שנה שעברה. אך לדברי בלינקן, וושינגטון מסירה את הסנקציות כי מעוניינת לפתור את המחלוקות עם הארגון "באמצעות דיאלוג ולא באמצעות הטלת סנקציות".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים ביום שלישי דיון כולל בנושא החקירה נגד ישראל בהאג. הדיון נועד להכריע כיצד להגיב למכתב ששלחה התובעת בבית הדין, פאטו בנסודה, לישראל ולפלסטינים. ישראל צריכה להגיב על המכתב עד יום שישי ב-9 באפריל.

בדיון בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, ובכירים נוספים. מדובר בדיון המדיניות המשמעותי הראשון שמקיים נתניהו בנושא מאז החלטת התובעת לפתוח בחקירה נגד ישראל.

שר החוץ גבי אשכנזי שוחח ביום שישי, ערב החג, עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שעדכן אותו בכוונת ארה"ב להסיר את הסנקציות מבית הדין בהאג. "מזכיר המדינה הבהיר כי ארצות הברית אינה מסכימה עם פעולותיו של בית הדין בכל הנוגע לסוגיה הפלסטינית ונסיונותיו להפעיל את סמכותו נגד מדינות שאינן חברות בו וציין שארה"ב תמשיך במחויבותה לישראל", מסר אשכנזי בצאת החג.

"הדגשתי בפניו את עמדת ישראל הנחרצת נגד סמכות בית הדין ומחוייבותה המוחלטת של ישראל להגנה על אזרחיה וחייליה. הבהרתי כי המעורבות הפעילה של הרש"פ בקידום התיק והחקירה תפגע בכל סיכוי להתקדם בין אם במישור המדיני ובין אם במצב בשטח. לפעילות הפלסטינית הזו יש השפעה הרסנית על היחסים עם ישראל".

עוד כתב אשכנזי כי "כמו כן, שוחחנו על סוגיות אסטרטגיות איזוריות כמו גם ההפרות הבלתי פוסקות והמחמירות של איראן בתחום הגרעין ופעילותה האזורית, שלה ושל שלוחיה, המסלימה והמערערת את יציבות המזרח התיכון. מזכיר המדינה עדכן על השיחות הצפויות להתקיים בשבוע הבא בוינה".

"בנוסף, דנו בנושא הפלסטיני, כולל הסיוע לרשות הפלסטינית". אשכנזי הוסיף: "הברית האסטרטגית בין ישראל לארה״ב מבוססת על ערכים ואינטרסים משותפים רבים ואני רואה חשיבות עצומה בשיח הפתוח והכן בינינו".

ב'וואלה' דווח כי ממשל ביידן קיבל את ההחלטה להסיר את הסנקציות לאור עתירה שהוגשה לבית משפט פדרלי, ושלגביה היה צורך להשיב עד יום שני. בכירים אמריקנים עדכנו את עמיתיהם בישראל בימים האחרונים כי הממשל יתקשה להצדיק את הסנקציות מול בית המשפט וגם לא יוכל לבקש דחיה נוספת בדיון. בכירים ישראלים אמרו כי ממשל ביידן עיכב את הסרת הסנקציות ככל שניתן לבקשת ישראל אך מרגע שהתובעת בבית הדין החליטה על פתיחה בחקירה בנושא הפלסטיני – לא היה עוד ערך לסנקציות.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בירך על החלטת ארצות הברית להסיר את הסנקציות על התובעת ובכירים נוספים: "פותחת עידן חדש של שיתוף פעולה עם וושינגטון", מסרו

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים