שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » ארה"ב לא "תשלם מראש" בתמורה לחזרה למו"מ
מסרבת לדרישה
גורמים בכירים בממשל ביידן העבירו מסר לישראל, לפיו אם כל דרכי הדיפלומטיה מול איראן ייכשלו, ארצות הברית תהיה מוכנה לפעול גם "בדרכים אחרות"
דגלי ארה"ב ואיראן | צילום: danielo, שאטרסטוק

ישראל וארצות הברית יקיימו היום (שלישי) בוושינגטון מפגש של הפורום האסטרטגי המשותף בנושא איראן. לקראת השיחות, אמר בכיר בממשל האמריקני בתדרוך לכתבים כי ארצות הברית לא "תשלם מראש" לאיראן בהסרה של סנקציות כדי שזו תחזור לשולחן המשא ומתן.

הבכיר האמריקני אמר את הדברים בעקבות התבטאות שר החוץ האיראני החדש, חוסיין-אמיר עבדאללהיאן, במהלך סוף השבוע, לפיה במהלך עצרת האו"ם בניו יורק האמריקנים שלחו מסרים לאיראן באמצעות מדיניות שלישיות לגבי רצונם להיפגש. עבדאללהיאן הוסיף כי העביר מסר בתגובה, כי אם ארצות הברית רוצה שיחות עם איראן היא יכולה לנקוט במחווה בדמות "הפשרה" של עשרה מיליארד דולר בכספים איראניים, שמוקפאים במדינות שונות בעולם בשל הסנקציות.

משלחת ישראלית בכירה בראשות היועץ לביטחון לאומי איל חולתא הגיעה ביום שני לוושינגטון לקראת השיחות האסטרטגיות עם ארצות הברית בנושא איראן. במשלחת חברים נציגים של משרד החוץ, משרד הביטחון, צה"ל והמוסד. בראש הצוות האמריקני לשיחות יעמוד היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, וישתתפו בו בכירים מכל סוכנויות הביטחון הלאומי בממשל האמריקני.

בתוך כך, גורמים בכירים בממשל ביידן העבירו מסר לישראל, לפיו אם כל דרכי הדיפלומטיה מול איראן ייכשלו, ארצות הברית תהיה מוכנה לפעול גם "בדרכים אחרות" על מנת למנוע מטהרן להשיג נשק גרעיני. על פי הגורמים, ישראל וארה"ב ישתפו ביניהן מידע מודיעיני, על מנת לבסס הערכה על כמות הזמן שיקח לתכנית הגרעין האיראנית להתקדם לשלבים הבאים.

מאז כניסת הנשיא ביידן לתפקידו התכנס הפורום האסטרטגי כמה פעמים בשיחות וידאו בשל הגבלות הקורונה, וזו תהיה הפעם הראשונה שהפורום המתכנס פנים אל פנים. בכיר בממשל ביידן אמר בתדרוך לכתבים כי השיחות יתמקדו בסוגיית הגרעין האיראני וכן בתוקפנות האיראנית באזור, וכן בנושא הסכמי אברהם.

"זו תהיה הפעם השלישית מאז אוגוסט שסאליבן נפגש עם חולתא", אמר בכיר בממשל ביידן. "בין לבין הם שוחחו בטלפון ובשיחות וידאו. אנחנו מרגישים שאנחנו מקיימים התייעצויות טובות עם המטה לביטחון לאומי של הממשלה החדשה בישראל".

הבכיר בממשל האמריקני אמר כי ישראל וארה"ב מחזיקות בהערכה זהה לגבי מצב תכנית הגרעין של איראן והעובדה שהיא התקדמה מאוד מאז הפרישה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהסכם הגרעין. באותה נשימה הוא הודה כי יש מחלוקות בין הצדדים את הדרך לטפל במצב שנוצר.

"אנחנו מחויבים למסלול דיפלומטי – זו הדרך הטובה ביותר להחזיר את התכנית לאחור. אם זה לא יעבוד יש ערוצים אחרים בהם ניתן לפעול", הצהיר הבכיר האמריקני. "הנשיא ביידן מחויב למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ונהיה מוכנים לקחת את הצעדים שנדרשים אם איראן תנסה להשיג נשק גרעיני".

אחת הסוגיות המרכזיות בשיחות תהיה האפשרות של חידוש המו"מ העקיף בין ארה"ב לבין איראן בווינה בשבועות הקרובים. האיראנים רמזו כי יחדשו את השיחות בתחילת נובמבר. "נצטרך לראות אם האיראנים ייכנסו למשא ומתן רציני או לא", סיים הבכיר האמריקני. "חובת ההוכחה היא על האיראנים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים