שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » אש: "הוריאנט הכי מדאיג שהיה עד כה"
זן האומיקרון
אש: "יודעים שהוא יותר מדבק, הוא מתפשט מהר בד' אפריקה. אנחנו יודעים שיש שינויים גדולים, יש כמה מוטציות שחשודות שיעקפו את החיסון – אין הוכחה אבל זה חשש סביר"
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש | צילום: משרד הבריאות

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, התראיין הבוקר (א') לרדיו -103FM והתייחס לווריאנט החדש של נגיף הקורונה "אומיקרון". "אין פה היסטריה, יש פה דאגה. זה הווריאנט הכי מדאיג שהיה עד כה וחשוב לעשות צעדים. הצעדים מדודים אבל אנחנו רוצים לפחות לעכב את הכניסה שלו לישראל", אמר.

כשנשאל האם הצעדים הם תוצאה של חוסר ידיעה השיב: "אנחנו יודעים שהוא יותר מדבק, הוא מתפשט מהר בדרום אפריקה. אנחנו יודעים שיש שינויים גדולים, יש כמה מוטציות שחשודות שיעקפו את החיסון – אין לזה הוכחה אבל זה חשש סביר. זה צעדים שנועדו למנוע את הגעתו לכאן".

על יעילות החיסון מול הווריאנט החדש אמר פרופ' אש: "אולי עוד השבוע נדע משהו ראשוני מבדיקות שיעשו בדרום אפריקה. באופן יותר בטוח? אני חושב שזה ייקח שבועיים. גם אם נסתכל על הדלתא, עשרה אחוזים מההדבקות הם במחוסנים. החיסון לא יעיל ב100 אחוז, צריך לראות האם ההגנה של החיסון הרבה יותר נמוכה ולזה צריך יותר זמן".

בהמשך דבריו, התייחס מנכ"ל משרד הבריאות למצב של המאומתים: "קשה לדעת בוודאות. אנחנו יודעים שבדרום אפריקה יש יותר אשפוזים ומצד שני יש דיווחים שהמחוסנים חולים במחלה קלה אם בכלל, הרוב אסימפטומטיים. נדע בימים הקרובים יותר בוודאות, אנחנו עדיין מעריכים שהחיסון מקנה הגנה גם אם הנגיף מעט מתגבר עליו, הוא מגן מפני מחלה קשה. אנחנו מקווים שמי שמחוסן ונדבק – יחלה במחלה קלה יותר".

"בהיבט הווריאנט אנחנו אומנם גילינו כמה מקרים אבל הערכה שלנו שהוא לא התפשט בארץ. כרגע יש לנו מקרה אחד בוודאות, מישהי שהגיעה מחו"ל, ויש עוד 6 אנשים חשודים. את החשד אנחנו נאמת בימים הקרובים. חלקם לא הגיעו מחו"ל אבל החשד הוא חשד – הוא לא וודאי", הסביר.

לדבריו, "אם יוכח שזה הווריאנט אז הם נדבקו בארץ, אבל זה לא בטוח. אנחנו מעריכים שהווריאנט לא התפשט בארץ כך שזה לא אמור להשפיע על צעדים שננקוט ולכן גם לא נקטנו בצעדים כאלו. צריך להיזהר, הייתה לנו עלייה בתחלואה ואנחנו צריכים להקפיד על הדברים".

על החזרת איכוני השב"כ, אמר כי "אנחנו רוצים לעשות אותם על מקרים בודדים החשודים לווריאנט, נעשה את כל המאמץ כדי שהוא לא יתפשט פה בארץ. בהמשך, כל מקרה מאומת שיהיה חשוד יופעל עליו הכלי כדי לראות מי היו המגעים שלו כדי שגם אותם נוכל לאתר. כרגע יש איכון על שבעה ישראלים. צריך להדגיש שזה תוך שמירה מקסימלית על הפרטיות".

כשנשאל האם אנחנו בדרך לחיסון הרביעי, השיב פרופ' אש: "אם באמת יוכח שהווריאנט הזה עוקף את החיסון אז התשובה היא כן. יצטרכו לפתח חיסון חדש שמותאם לווריאנט הזה וזה ייקח כמה חודשים. שבועיים כדי לדעת אם זה עוקף או לא אבל פיתוח חיסון חדש ייקח כמה חודשים. למודרנה יש כבר פיתוח לווריאנט אחר ויכול להיות שזה יתאים לווריאנט הזה".

בהמשך התייחס לשאלה האם לא כדאי לחכות עם חיסוני ילדים בעקבות הדברים: "ממש לא, זה ייקח זמן וכרגע אנחנו נמצאים גם בעליית תחלואה ורוב הסיכויים שהחיסון יהיה יעיל בצורה משמעותית נגד מחלה קשה והדבקות. נכון להתחסן היום ועל ידי כך גם להקטין את הסיכון בהקשר הווריאנט החדש".

"אנחנו באמת צריכים לעשות מאמצים יותר גדולים כדי שיגיעו יותר ילדים להתחסן. יש לנו את ווריאנט הדלתא פה שמדבק מאוד, הייתה לנו עליה במקדם ההדבקה, וחשוב לעצור את זה. לגבי הווריאנט החדש, קרוב לוודאי שיש הגנה חלקית של החיסון הזה כך שהיא תמנע גם חלק מההדבקות ובוודאי תחלואה קשה. ההערכה שלנו היא כזו, גם העדויות מחו"ל שזה גורם פחות למחלה קשה, זה משהו ראשוני ולכן כדאי להתחסן", הוסיף.

על האסטרטגיה העולמית אמר: "אני לא חושב שיש פה רק בעיה של מלאי. אין ספק שיש מדינות שמתחסנות פחות, אני לא בטוח שזה רק בגלל מלאי. אני לא בטוח שזו הבעיה, יש הרבה מאוד תרומות למדינות העולם השלישי, הבעיה היא היענות לחיסונים".

"בדרום אפריקה אחוז המתחסנים נמוך, זה לא בהכרח בגלל מלאי. אני לא בטוח שזה בגלל שאין חיסונים או שהם לא רוצים להתחסן. אין ספק שהעולם צריך להירתם שתהיה הנגשה של החיסונים לכל מקום. לא נצא עד שכל העולם יתחסן. ארגון הבריאות העולמי פועל מאוד לכיוון הזה, השאלה של מדינה שצריכה לחסן חיסון שלישי כי יש שם התפרצות כמו אירופה – ברגע שיש התפרצות צריך לדכא אותה, דעיכת החיסון מביאה את המדינות למצב של לא מחוסנים, זה אותו דבר כמו מדינות שלא התחסנו בכלל", סיכם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים