שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » באמריקה משתמשים בתרופה נגד נגיף הקורונה
ניצני אופטימיות זהירים
האם נשיא ארצות הברית קיבל תרופה יעילה לטיפול בקורונה? תרופה אנטי-ויראלית בשם רמדסיביר מסרבת לרדת מהכותרות לאחר שהשימוש בה סייע לחולים לצאת מאשפוז
רמדסיביר | צילום: Tobias Arhelger, שאטרסטוק

ידיעה מלאת תקווה התפרסמה לפני כמה ימים ובה אמר נשיא ארצות הברית כי יש בידיהם תרופה לחולי קורונה והיא תשוחרר בקרוב לשימוש בקרב חולים. האם התרופה הזאת אמיתית?

מסתבר כי התרופה האנטי-ויראלית, הנקראת רמדסיביר, ניתנה כטיפול לנשיא, דונלד טראמפ שחלה בקורונה ואושפז בבית החולים. תוך מספר ימים הוא שוחרר במצב טוב. כמו במקרים זהים, התרופה עבדה עליו בצורה חיובית.

לפני מספר חודשים קיבלה התרופה רמדסיביר אישור חירום ממנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) במסגרתו הותר לרופאים לתת אותה כטיפול דרך עירוי לווריד של חולי קורונה המאושפזים בבית חולים. בשבוע שעבר פורסם מחקר נוסף אודות יעילות התרופה בטיפול בחולי Covid-19 שמאשש את האפקטיביות שלה בקרב חולי קורונה שמצבם מחייב אשפוז.

בחודש אוגוסט סברו הרופאים כי לא רק חולים מאושפזים יכולים להיעזר בתרופה, אלא שהטיפול יעיל גם לחולים שמצב פחות קשה. התרופה אושרה לכל החולים שמציגים תסמינים לזיהום נשימתי, אך שמצבם אינו מחייב חיבור לאספקת חמצן או למכונת הנשמה.

רמדסיביר, למעשה מעכבת את יכולת הנגיף לשכפל את עצמו לעותקים נוספים, ובניסויים שונים נראה שהיא שיפרה גם את מצבם של חולים בשלבי מחלה מוקדמים של קורונה.

בכתב העת New England Journal of Medicine פרסמו חוקרי המרכז הלאומי לאלרגיות ומחלות מידבקות בארה"ב (NIAID) את מסקנותיהם הסופיות לניסוי שבו השתתפו 1,062 חולים שחולקו באקראי לקבוצת ביקורת שקיבלה פלצבו וקבוצת ניסוי שקיבלה טיפול ברמדסיביר למשך 10 ימים במהלך אשפוזם בבית החולים בעקבות קורונה.

כל משתתפי המחקר הפגינו תסמינים של זיהום נשימתי, ברוב המקרים מדובר היה בדלקת ריאות, ו-85 אחוזים מהם הוגדרו חולים קשים, על בסיס קיומו של לפחות אחד מבין 3 תסמינים: סטורציה של פחות מ-94 אחוזי חמצן בדם, צורך באספקת חמצן, או צורך בחיבור למכונת הנשמה. מבין כל החולים בניסוי – בין אם מצבם הוגדר קשה ובין אם הציגו תסמינים של מחלה קלה יותר – אלה שקיבלו את רמדסיביר שוחררו מבית החולים בממוצע 5 ימים מוקדם יותר מהחולים בקבוצת הביקורת שקיבלו פלצבו.

הנתונים הראשוניים של המחקר כללו גם נתוני תמותה בחלוף 15 יום. החוקרים הוסיפו לעקוב אחר החולים למשך תקופה של 28 יום, והמסקנות הסופיות שלהם שמתפרסמות כעת קובעות כי שיעור התמותה בקרב קבוצת הניסוי עומד על 11 אחוזים, ואילו בקבוצת הביקורת הוא גבוה יותר ועומד על 15 אחוזים. אף כי אין מדובר בהבדל משמעותי, הוא נחשב התקדמות בקרב החוקרים. ג'ון ביגל, מנהל המחלקה למחקרים קליניים ב – NIAID. מסביר כי "בהתחשב באופן שבו זיהומים ויראליים עובדים, ובאופן פעולת התרופה – אין סיבה לחשוב שהתרופה לא תעזור גם לחולים בקהילה, אבל חייבים לראות את זה במחקרים", הוסיף.

האתגר המשמעותי שעומד כרגע בפני החוקרים הוא העובדה שרמדסיביר היא תרופה שניתנת דרך הווריד, וזה מהווה חסם עבור חולים שאינם מאושפזים בבית חולים. אולם חברת התרופות גיליאד – יצרנית רמדסיביר, הודיעה כי היא מבצעת ניסויים בימים אלה בגרסת אינהלציה של התרופה, שאותם יהיה קל יותר לחולים ליטול באופן עצמאי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים